Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
I dag, 11. oktober kl. 23:35, har Singapore Airlines Flight 22 sin første avgang fra Singapore Changi til Newark Libery-flyplassen utenfor New York. Skal vi være helt nøyaktig er det imidlertid andre gang denne flyruten, som med god margin er verdens lengste flyrute, har sin første avgang.
Direkteruten mellom Singapore og New York er 15 344 kilometer lang i great circle-distanse og har en oppgitt flytid på 18 timer og 25 minutter. Dette er 800km lenger enn Qatar Airways direkterute til Auckland, som har vært verdens lengste flyrute fram til i dag.
Denne ruten kan ikke flys med et hvilket som helst fly. Singapore Airlines Flight 21/22 er derfor også den første flyruten i verden som betjenes av den helt nye Airbus A350-900ULR. ULR står for Ultra Long Range og er en spesialutgave av Airbus A350-900 med hele 20% lengre rekkevidde.
Første avgang for andre gang
Singapore Airlines er på ingen måte noen nybegynner når det kommer til ultralange flyruter. Verdens lengste flyrute mellom Singapore og New York så faktisk dagens lys allerede i juni 2004.
Den gang ble ruten betjent av en Airbus A340-500, som på den tiden var den eneste flytypen som kunne brukes på en så lang rute. I forhold til rutealternativet med mellomlanding i Frankfurt, kunne man med direkteruten korte ned reisetiden med hele fire timer.
Da ruten åpnet var flyet konfigurert med 64 seter i Business Class og 117 seter i Premium Economy. Etterspørselen etter seter i Business Class var imidlertid høyere enn for Premium Economy og flyene ble etterhvert bygget om til rene Business Class-kabiner med 100 seter.
Selv om forretningsreisende, som var målgruppen for denne flyruten, ofte er villig til å betale litt ekstra for kortere reisetid og mer komfort, ble Airbus A340 sin enorme appetitt på drivstoff et stort problem. Flyet brukte vanvittige 222 000 liter drivstoff på turen til New York. Med økende drivstoffpriser nådde man til slutt et punkt hvor lønnsom drift ikke lenger var mulig. Neste gang du kjenner på at du synes det er dyrt å fylle bensin på bilen din, kan du prøve å tenke på hva full tank på en Airbus A340-500 koster med dagens drivstoffpriser.
Direkterutene til New York og Los Angeles hadde sine foreløpig siste avganger i november 2013.
Verdens lengste flyrute gjenoppstår
Det har skjedd mye med både material- og motorteknologi de siste 15 årene. Som et resultat av denne utviklingen har vi fått moderne fly som flyr lengre, bruker mindre drivstoff og forurenser mindre.
Behovet for lange direkteruter var fortsatt var tilstede i markedet. Singapore Airlines utfordret derfor flyprodusentene Boeing og Airbus til å levere et moderne fly med tilstrekkelig kapasitet til å fly non-stop fra Singapore til New York. Airbus var først på ballen med sin Airbus A350-900ULR.
I forhold til den vanlige Airbus A350-900, har ULR-utgaven kapasitet til 24 tonn ekstra drivstoff. Dette gir en maksimal rekkevidde på 16 700 kilometer, eller mer enn 19 timer i lufta. Der A340-flyet trengte 222 000 liter drivstoff på ruten til New York, kan A350-900ULR fly enda lenger på bare 165 000 liter og er dermed langt mer økonomisk i drift.
13. oktober 2015 annonserte Singapore Airlines at de hadde signert en avtale med Airbus om levering av syv Airbus A350-900ULR. Dermed lå alt til rette å for at verdens lengste flyrute kunne få sin renessanse.
Det første A350-900ULR-flyet ble rullet av fabrikken i februar i år og hadde sin første flygning 23. april. Det første eksemplaret ble levert til Singapore Airlines 23. september.
Fokus på komfort og velvære
De nye flyene er innredet med 67 seter i Business Class og 94 seter i Premium Economy. På samme måte som med Airbus A340-flyene som ble brukt på ruten tidligere, vil heller ikke de nye flyene ha noen vanlig økonomiklasse.
Uovertruffen setekomfort til tross, med for selv de mest reisevante av oss vil nesten 20 timer om bord i et fly vil være påkjenning. Derfor har Singapore Airlines inngått et samarbeid med Canyon Ranch, som er et av verden ledens wellness-selskaper, om å gjøre reisen så behagelig som mulig. Det betyr blant annet egne retter som skal motvirke jetlag, eget søvnprogram og eget treningsprogram. Alt er utarbeidet med tanke på å gjøre reisen så behagelig som mulig.
Den lange flytiden gjør at det serveres både frokost, lunsj og middag om bord. De fleste lange flyturer i Business Class har kun to serveringer.Skulle du heller ønske å velge noe fra Singapore Airlines tradisjonelle meny er Book the Cook-tjenesten selvfølgelig tilgjengelig på avgangene fra både Singapore og New York.
Rutevalg
Når du skal fly til andre siden av jordkloden er det mange hensyn å ta med tanke på rutevalg. Selv om den polare ruten er den korteste i bakkeavstand, vil den sjelden være det beste valget med tanke på drivstofforbruk og reisetid.
Grunnen til dette er jetstrømmene, som er kraftige vinder høyt oppe i jordens atmosfære. Kjennskap til posisjon og styrke på jetstrømmer er viktig for luftfarten. Ved å følge disse strømmene sparer pilotene både flytid og drivstoff. Dette gjelder spesielt på så lange flyturer.
Disse vindene går som regel østover. Normalen vil derfor å være å følge stillehavsruten på turen fra Singapore og den atlantiske ruten på turen fra New York. Jetstrømmene er imidlertid ikke konstante og vil derfor være tilfeller hvor man gjøre andre rutevalg.
Følg flyturen på Flightradar24
En nesten 19 timer lang flytur er ikke for alle, men for ganske mange av våre lesere kan nok verdens lengste flyrute være en opplevelse i seg selv. I alle fall om reisen skjer i Singapore Airlines Business Class. Skulle du ikke være blant de heldige som er med på den første turen, kan du følge flyturen på Flightradar24 etter avgang kl. 17:35 norsk tid.
InsideFlyer håper å komme tilbake med en test av verdens lengste flyrute så snart det lar seg gjøre.
Vil du lese flere nyheter eller tester av Singapore Airlines sine produkter, finner du mye interessant stoff i arkivet vårt. Følg oss gjerne på Facebook også, akkurat nå har vi en liten konkurranse gående hvor du kan vinne en skalamodell av Singapore Airlines Airbus A350-900.
Foto og illustrasjoner: Singapore Airlines
Legg igjen en kommentar