Vi tester Bergen Air Transport, Bergen – Shetland

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Som vi skrev tidligere i dag startet Bergen Air Transport for et par uker siden opp en ny rute fra Bergen til Shetland. Bonusfeber.no var invitert med på den første turen.

Jeg ankom Flesland omtrent 40 minuter før avgangen, som var satt til 09:00. Bergen Air Transport bruker SAS som handlingselskap, og uten bagasje var det raskt å sjekke inn og få boardingpass i serviceskranken. På denne tiden har roen senket seg etter morgenrushet, og det tok heller ikke mange minuttene å komme gjennom sikkerhetskontrollen i det nye tilbygget. Etter passkontrollen ble jeg ønsket velkommen som første passasjer, og ble tilbudt både kake og musseren… Mozell.

Velkomst ved gate

 

 

P1000938

Foruten undertegnede, var det fem andre passasjerer og to ansatte fra selskapet som skulle være med på jomfruturen. Et par av passasjerene var forsinket fra en innenriksflight, og boarding ble utsatt noen minutter for å vente på dem.

P1000942

Boarding kom i gang 08:55, og var raskt unnagjort, før vi ble busset til hangaromårdet. Co-pilot Trine Granberg stod klar til å ta i mot oss, sammen med LN-BAA – en Beechcraft King Air B200 fra 1989, som har vært i Bergen Air Transports eie siden 2006. Døren var lukket ti over ni, og stemningen ombord var spent – det var tydelig at flere enn undertegnede synes det var «eksotisk» og spennende å prøve noe annet enn Boeing 737 eller Airbus A320. Maskinen hadde vært parkert over natten, og vi ble stående en stund for å varme opp motorene og fjerne duggen på vinduene, mens Granberg gikk gjennom sikkerhetsrutinene. Man må forhåpentligvis ikke være flyentusiast for å sette pris på sjarmen med en slik flight, som er alt annet enn A4.

 

P1000946

Vi takset mot rullebanen, og en mørk og regntung morgen ble enda litt fuktigere, ettersom brannvesenet hadde tatt oppstilling med to biler for å gi oss en vannsalutt, som er vanlig ved oppstart av nye ruter. Kort tid etter tok vi av, og jeg regnet med at det skulle bli en turbulent og støyende opplevelse, men ble positivt overrasket. Både under take-off og på cruisehøyde var komforten på høyde med større flytyper, og det var uproblematisk å ha en samtale gående. Kaffe ble servert, og etter en times tid ankom vi Sumburgh, 15 minutter etter rutetabellen.

 

P1000959

Normalt har BAT retur etter bare en halvtime på bakken, men denne dagen var det ikke booket noen passasjerer på returen, og den ble derfor utsatt til 14:00. Jeg benyttet anledningen til å leie bil, og hadde noen timer med sightseeing på nydelige Shetland.

P1000978

P1000976

Alt for raskt var det tid for å returnere til flyplassen (som en kuriositet kan det nevnes at bilveien går tvers over rullebanen). I terminalbygget ble jeg møtt av en reklameplakat for den nye ruten, men ikke noe skilt om hvor man skulle sjekke inn, og jeg måtte spørre meg frem for å finne ut at det var hos Flybe.

P1000969-2

P1000991

Systemene var tydelig nye for dem, og det ble litt løping i gangene og telefoner frem og tilbake før boardingpassene var klare. Men dette kan nok tilskrives at det ikke var en ordinær flight, og at det var første dag for dem. Etter sikkerhetskontrollen kom vi ut igjen til LN-BAA, hvor vi fikk beskjed om at det på Flesland var innført såkalte «slot-restriksjoner» på grunn av endring i innflygningsrutinene. Dermed måtte vi stå en ekstra halvtime i ro før vi kom oss avgårde. Jeg fikk ta plass på 1B, og hadde orkesterplass for en behagelig og ellers hendelsesløs tur hjem igjen.

P1000992-2

P1000999

P1010005-2

P1010012

 

Oppsummering

Vi kan trygt anbefale både Bergen Air Transport og Shetland som et uvanlig, men spennende reisemål. Med direkteruten kuttes reisetiden med flere timer, der man tidligere har måttet ha 1-2 mellomlandinger. For fritidsreisende er imidlertid rutetidene uheldige, og fire dager er nok i lengste laget for de fleste. Et alternativ kan være å kombinere én av BATs avganger med Flybe sin lørdagsavgang i sommerhalvåret.

Kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *