Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Vår kollega Henrik Olsen fra InsideFlyer.dk har testet Singapore Airlines Business Class fra København. Her er hans anmeldelse av turen. InsideFlyer var inviteret av Singapore Airlines på denne tur, men har ikke har fått noe vederlag for artikkelen. Alle meninger og holdninger er journalistens egne.
Singapore Airlines er i 2018 kåret til verdens beste flyselskap av både SkyTrax og TravelAdvisor. Dette var derfor en tur jeg hadde sett fram til med stor spenning. Jeg skulle nemlig prøve Business Class-produktet flyselskapet tilbyr fra København til Singapore.
Dette blir en lang tur med Singapore Airlines hvor jeg kommer til å prøve de fleste av Singapore Airlines sine produkter. Turen tar meg videre fra Singapore til Bangkok og Kuala Lumpur, og videre hjem via London. At det blir en spennende tur er i alle fall helt sikkert!
Jeg ankom København Lufthavn litt sent, og gikk derfor rett til gaten i terminal 2 etter innsjekking. Som reisende i Business Class kan du benytte CPH Fast Track som tar deg raskt og effektivt gjennom sikkerhetskontrollen. Deretter gikk turen mot passkontrollen for å komme ut til gate C37, hvor Singapore Airlines Boeing 777-300ER sto og ventet på meg.
I denne relativt nye delen ytterst på C-piren er det ikke så mye plass i selve gateområdet og det føles ofte litt rotete. Ikke noe Singapore Airlines kan klandres for, men at det ikke plass til ordentlig ombordstigning for reisende med de dyreste billettene kler flyplassen dårlig. Det var derfor gledelig å se personalet i gaten inviterte First Class-passasjerene til å gå om bord først, som det i dag var tre av. Etterpå fikk reisende i Business Class gå om bord, samt medlemmer av KrisFlyer-programmet med høyest status.
Ombordstigningen gikk raskt og effektivt, selv om den kom litt sent i gang. Jeg ble ønsket velkommen om bord og vist til plassen min.
Det store Business Class-setet
Singapore Airlines er kjent for sine store Business Class-seter og når man setter seg i de får man virkelig følelsen av hvor brede setene. Selv med mine 185cm og nesten 100 kg er det rikelig med plass.
I setet mitt ligger det allerede en meny, tøfler, strømper og sovemaske. Singapore Airlines har ikke amenity kit (kun i First Class), men du finner det meste du trenger for turen, som for eksempel tannbørste, på toalettet.
Personlig synes jeg amenity kitet er en del av produktet og at det på en måte var noe som manglet, men til Singapore Airlines forsvar så reduserer til helt sikkert avfallsmengden.
Klar for avgang
Vi ble dyttet fra gaten presis på rutetid og takset hurtig ut mot rullebanen. De to store motorene på Boeing 777 lager en fantastisk lyd når de starter opp og bringer hurtig flyet opp i luften. Jeg satt på plass 17K rett foran høyre vinge og hadde derfor god utsikt. Selv etter hundrevis av flyturer blir jeg aldri lei av å ha vindusplass og kjenne flyet akselerere under avgang.
Service med et smil
Foruten de fantastiske setene i Business Class er Singapore Airlines også kjent for deres service – og for deres Singapore Girls.
Utvalget på menyen for denne turen ser svært fristende ut og byr på både vestlige og asiatiske retter. Sammen med aperitiffen ble det servert kylling- og oksesatay med klassiske peanøttsaus. En hyggelig vri på de tradisjonelle nøttene som de fleste flyselskaper serverer. Jeg valgte å gå for et glass av deres Charles Heidsieck Champagne som du kanskje kjenner fra flyturer i SAS Business Class.
Til forrett ble jeg servert en lekker posjert laks og urteemulsjon med god smak av estragon, med brød og perlecouscous. Dette ble servert sammen med et glass hvitvin som passet svært godt til forretten.
Jeg fikk velge mellom tre forskjellige hovedretter. Valget falt på Oksefileten som var signaturrett og ble anbefalt. Den var laget av den italienske kokken Carlos Cracco fra Ristorante Cracco i Milano. Å velge oksekjøtt er alltid et sjansespill da den ofte har en tendens til å bli for tørr. Kjøttet jeg fikk servert var imidlertid mørt og perfekt tilberedt. Det er sannsynligvis den beste kjøttretten jeg noen gang har fått servert i luften. Jeg valgte rødvin til hovedretten, en Chateau Cambom La Pelouse Cru Bourgeois Haut Medoc. Den smakte fremragende og passet godt til kjøttet og sausen det blant annet var rosmarin i.
Jeg var også litt nysgjerrig på en av de andre hovedrettene og fikk tilbakemelding om at slett ikke var noe problem. – Jeg skal ta med en tilbake til deg så du får smake på den. Dette er hva man kaller super service! Den var også så god at jeg endte med å spise hele serveringen.
Deretter ble det servert tre forskjellige oster med tilbehør. Jeg holdt fast ved rødvinsvalget mitt til denne serveringen også.
Til dessert valgte jeg en porsjon kokosis. For meg er dette alltid et godt valg da det roer ned magen litt etter en stor servering med mange retter.
Tid for å sove
Etter maten var det på tide å få seg litt søvn. Vi skulle lande i Singapore like etter klokka seks om morgenen og jeg hadde et travelt program hele dagen.
Singapore Airlines Business Class-sete er litt annerledes enn de fleste andre Business Class-seter. I stedet for at man legge seteryggen helt ned foldes det ned på samme måte som du legger ned bakseteryggen i en bil. Slik får det et sete som er helt flatt. Setet er også så bredt at du ikke får følelsen av at du ligger en kiste, slik du gjør hos mange andre flyselskaper. Her får du rikelig med luft rundt både kroppen og hodet. Bena får litt mindre plass og du må ligge litt på skrå, men jeg hadde aldri noe problem med å finne en god sovestilling.
Jeg våknet opp etter rundt fire timers søvn, med fem timer igjen av den rundt 11,5 timer lange flyturen. Nå vår det derfor tid til litt mer mat midtveis i flyturen. Heldigvis har Singapore Airlines flere gode alternativer på menyen for å løse dette «problemet». Jeg valgt først en nudelsuppe som definitivt ikke var koppnudler, men god på smak med muligheter for å få litt ekstra chili i. Det ble også plass til en sandwich med laks og nordiske urter.
Det eneste jeg vil pirke på ved servicen kom nå «midt på natten». Kabinen fikk ikke helt den samme oppmerksomheten og den ellers pro-aktive servicen var nå ikke å se. Jeg skjønte at det var hviletid for kabinbesetningen, og det er dem selvfølgelig vel unt, men de to som fortsatt var igjen var i galley mesteparten av tiden. De kom likevel når man ringte etter dem og da selvfølgelig med et smil. At jeg måtte ringe etter besetningen for å få fjernet brukt bestikk er med andre ord bare småpirk.
Frokostservering
Denne flyturen regnes som en nattflyvning siden man ankommer Singapore klokken seks om morgenen. Til tross for at avgangstidspunktet fra Danmark er like etter middagstid, er andreserveringen ment som et frokostmåltid. Igjen er det rikelig å velge i fra menyen, så det er ingen fare for at du er sulten når du forlater flyet. I tillegg til frokostalternativene sto også dansk lunsj på menyen, som var det alternativet som fristet mest.
Serveringen startet rundt to timer før ankomst i Singapore. Om du vil sove lenger er det mulig å få en enklere servering helt fram til én time før landing.
Ankomst og avslutning på turen
11,5 time gikk forbausende raskt, og med god setekomfort og topp service ankom jeg Singapore frisk og opplagt, og klar for de tre møtene jeg hadde denne fredagen.
Selve rutetiden er for min del ganske optimal på flere måter. Du mister maksimalt en halv arbeidsdag hjemme før avgang, og får til gjengjeld en hel arbeidsdag i Singapore. Du kan også komme deg videre til mange andre destinasjoner i Asia med et av de mange regionale morgenflyene. Er du på ferietur er ankomsttidspunktet også optimalt for en stop-over på en dag eller to i Singapore, før reisen går videre.
Priser
Vår tur i Singapore Airlines Business Class mellom København kunne kjøpes for ca. 19 000 omregnet til norske kroner.
Foto: Henrik Olsen
Legg igjen en kommentar