Widerøes mål er å ha første kommersielle elflygning innen 10 år

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Avinor Norges første elektriske flytur på Gardermoen skjedde denne uken. Dette markerer starten på et teknologiskifte som Widerøe har ventet på. Widerøe ser ingen store teknologiske barrierer for en realisering, og håper å trafikksette sitt første kommersielle elfly i løpet av de neste 10 år.

Stein Nilsen, CEO i Widerøe AS sier:

Vi leter etter et konsept som gir nullutslipp og lavere driftskostnader. Hvis vi finner det vi leter etter, kan vi videreutvikle dette verdifulle kollektivtrafikksystemet vi har bygget opp i Norge over flere tiår. Teknologien gir også mulighet til å utvikle et langt bedre tilbud i store deler av Distriks-Norge.

Widerøe vurderer at det mest sannsynlige elfly-alternativet er et 19-seters fly sertifisert i commuter-klassen, men er åpen for de fleste alternative konfigurasjoner mellom 19 og 50 seter for kortbanenettet. Widerøes ideelle størrelse vil være mellom 40 og 50 seter. Flyet skal ha en rekkevidde på mellom 250 og 300 km for å fungere effektivt med Widerøes driftsmodell.

I dag er det mange prosjekter som omhandler fly drevet av elektriske motorer rundt om i verden. Hittil er de fleste prosjekter forsknings- og utviklingsprosjekter som langt fra er klar til kommersiell bruk.

Følgende forhold må være til stede før et elektrisk drevet fly skal være et realistisk, kommersielt alternativ:

  • Oppdatert regelverk
  • Ny infrastruktur
  • Flyet må være utstyrt med trykk-kabin for å sikre sikkerhet
  • Ny motorteknologi
  • Ny batteriteknologi som gir lavere kostnader og økt brannsikkerhet
  • Nye materialer (karbon) for å senke flyvekten

Vi er optimistiske, sier Nilsen og forsetter:

Så langt kan vi ikke se noen utfordringer som ikke kan løses. Så snart et fly er sertifisert av myndighetene, vet vi at det leverer de høye sikkerhets- og driftsstandarder som skal til for å operere i de områdene vi trafikkerer.

Det er imidlertid fremdeles mange utfordringer som må løses før vi har et fly på markedet som kan håndtere de krevende flyforholdene vi ser i Vest- og Nord-Norge.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *