SAS med «Go Light» på alle europeiske ruter

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I dag har SAS meddelt at de tar enda et skritt i retningen av å tilby et økonomiklasseprodukt på linje med lavprisselskapene og andre flyselskaper som også tilbyr et mer bunnskrapt produkt for de billigste billettene. Det vil si at deres billigste priser ikke lenger inkluderer bagasje.

Det er ganske som vi forventet at SAS ville offentliggjør at den testen, hvor «Go Light» har vært tilbudt på enkelte ruter nå blir utvidet til alle europeiske ruter. Disse billettene tilbys fra 27. april 2016.

Her på InsideFlyer har vi helt siden 2014 skrevet  at vi forventer SAS følger med resten av bransjen for å tjene flere penger på gebyrer ved å tilby billetter uten bagasje. I august 2015 innførte SAS  «Go Light» på noen utvalgte ruter, hvor man kunne kjøpe en billett som ikke inkluderte bagasje. Det er denne testen som nå blir videreført ut på alle deres europeiske ruter – eller i hvert fall mange av rutene. For der er unntakelser som vi vil komme inn på lengre nede i denne artikkelen.

– Vi har lyttet til våre kunder som etterspør et enkelere alternativ og billetter til en lavere pris når de reiser uten bagasje. Derfor lanserer vi nå SAS Go Light på alle europeiske destinasjoner. Ettersom billetten er et tillegg til våre andre billettyper, gir vi nå kundene våre enda flere valg og en mulighet for å velge akkurat den billettypen som best matcher deres behov, sier Stephanie Smitt Lindberg, sjef for produktutvikling og kundelojalitet i SAS.

Stadig fordeler for EuroBonus statusmedlemmer
Har du Sølv, Gull eller Diamant status hos SAS EuroBonus, så er det en spesielt god deal å kjøpe disse «Go Ligth» billettene. For da har du i tillegg stadig lov til å ta med den ekstra bagasjemengde som statusen din tillater som ekstra bagasje. Det vil si at du som sølvmedlem stadig kan ha med deg én gratis koffert, også selv om du har kjøpt en billettype som ikke inkluderer bagasje.

Sammenligner vi med andre flyselskaper med lignende billettyper. Så er det ofte en masse begrensninger, selv for deres statusmedlemmer, hvor man ikke kan ta med ekstra bagasje, ikke kan velge sete og tjener få eller ingen bonuspoeng. Hos SAS gir denne billettypen stadig alle fordelene som de dyrere billetter gir.

Hvor lenge der går innen SAS også følger standarden i flybransjen på dette området, må tiden vise. Men det ville ikke overraske oss hvis det kommer endringer til dette i forbindelse med de annonserte endringene i EuroBonus til sommeren.

Litt billigere
Prisen for «Go Light» vil bli ca 120 kroner billigere per vei enn for «Go» produktet, som inneholder bagasje. Å betale ekstra for å ta med en koffert i «Go Light» vil koste fra kr 179,-, så hvis du vet at du skal ha med bagasje så er det altså en dyrere løsning enn å booke de vanlige billettene med bagasje.

Unntakelser
«Go Light» tilbys ifølge SAS i Europa. Men der er stadig noen unnntakelser. For «Go Light» vil ikke finnes på innenriksruter eller på ruter i Skandinavia selv om det ifølge SAS’ egne uttalelser er et produkt som «kundene etterspør». Hvorfor det så ikke introduseres på disse populære rutene må synes vi er litt merkelig.

Som SAS passasjerer kan vi sikkert i den kommende tid se at der vil komme mer håndbagasje ombord i kabinene, i takt med at det selges flere og flere av disse «Go Light» billettene. I seg selv ikke noe problem, men det krever naturligvis at flyselskapet har gode prosedyrer for å håndheve reglene for håndbagasje ved gatene. Med slike billettyper, så krever det en noe mer striks linje for ikke å få kabinene alt for overfylte med håndbagasje.

 

Opprinnelig skrevet for InsideFlyer.dk av Flemming Poulsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *