Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Air Berlin meddelte i dag at de begjærer seg selv konkurs. Dette fremkommer også på selskapets hjemmeside.
Vi fikk i dag resultatet av en lang og hard kamp for å overleve, da Air Berlin i dag begjærte seg selv konkurs.
På selskapet hjemmeside står det allerede at selskapet er insolvent, og at de derfor begjærer seg konkurs.
Den tyske regjeringen har gitt AirBerlin 15 millioner Euro, for å sikre at alle reisende kommer sikkert hjem igjen.
Dette skrives i en pressemelding fra det tyske “Wirtschafts- und Verkehrsministerium”.
Der Rückflug dieser Reisenden nach Deutschland mit Airberlin wäre andernfalls nicht möglich gewesen
Lufthansa står allerede klar i kullissene til å overta deler av selskapet- primært fly. Dette har Lufthansa også gjort tidligere, da krisen banket på døren hos Airberlin.
Den gang var det over 30 fly av typen A320, som ble overtatt av Germanwings. Avtalen var en wet-lease, hvor fly og personale fortsatt tilhørte AirBerlin. Denne blir nok snart endret, da Lufthansa allerede har sendt ut en pressemelding om at de sammen med den tyske regjering vil omstrukturere AirBerlin, ved nettopp å overta deler av selskapet
Lufthansa skriver følgende i pressemeldingen:
Lufthansa and German Government to support restructuring of airberlin
In order to continue with its restructuring, airberlin has filed a provisional insolvency proceeding in self-administration at the local court of Berlin-Charlottenburg today.
Lufthansa is supporting the restructuring efforts of the airline jointly with the German Government. This also ensures that all aircraft that are currently operated by airberlin under a wet lease agreement for Eurowings and Austrian Airlines will continue operating as before.Lufthansa is already in negotiations with airberlin to take-over parts of the airberlin Group and is exploring the possibility of hiring additional staff. Lufthansa intends to conclude these negotiations successfully in due time.
Etihad Airways, som eier 29% av AirBerlin, og i tillegg store deler av bonusprogrammet TopBonus, har lenge forsøkt å holde selskapet på vingene. Men nå har de også sagt stopp. De må dermed innse et stort økonomisk tap på denne investeringen.
Oneworld-alliansen får også en stor utfordring ved dette. De mister en europeisk partner som har sørget for mange passasjerer inn til for eksempel British Airways og American Airlines.
Tirsdag kveld, meldte nyhetsbyrået Reuters at også EasyJet har kastet seg inn i kampen om å overta AirBerlin. EasyJet har på sin side avtått fra å kommentere utsagnet, som kommer fra en anonym kilde.
Legg igjen en kommentar