Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Når man først skal reise til Canada er Air Canada et ganske opplagt valg, spesielt når man ønsker å holde seg innen Star Alliance. På de aktuelle reisedatoene var det ikke business class-billetter å oppdrive til en fornuftig pris og siden ingen av oss orket tanken på en 10 timer lang flytur i vanlig økonomiklasse bestemte vi oss for å prøve selskapets relativt ferske Premium Economy-produkt.
Som over middels flyinteressert benytter jeg alltid muligheten til å teste nye flytyper og flyselskaper når jeg kan. Loungetilbud og poengopptjening er også parametere som veier tungt. Min eneste erfaring med Air Canada var en 40 minutter lang tur med Air Canada Express Bombardier Dash 8 Q400 for snart 10 år siden. Siden ruten til Vancouver betjenes med en Boeing 787-8 Dreamliner, en flytype jeg kun har prøvd én gang tidligere, var dette en god anledning til å teste selskapets langdistanseprodukt.
Innsjekking
Oppsatt avgangstid var kl. 10:15 og vi ankommer Flughafen Frankfurt ca. to timer før. Det er allerede lang kø i innsjekk for økonomiklasse, men både gullstatus i Star Alliance og billett i Premium Economy gir heldigvis tilgang til business class-innsjekking hvor det ikke var kø i det hele tatt. Innsjekkingspersonalet var høflige og imøtekommende. Vi fikk boardingkortene våre, bagasjen vår ble merket med bagasjelapper og rød priority-tag og vi ble instruert i hvor vi kunne finne Air Canadas Maple Leaf Lounge.
Air Canada Maple Leaf Lounge
Air Canadas lounge er den eneste Star Alliance-loungen på FRA utover Lufthansas egne lounger. Med gullstatus i Star Alliance kan man fritt velge en av Lufthansas Business eller Sentator-lounger i stedet, men siden vi skulle reise med Air Canada var det naturlig å gå hit først. Dersom den ikke står til forventningene er det jo bare å gå videre til neste lounge.
Loungen ligger i B-piren ved gatene Air Canada parkerer på. Den har åpent fra klokken 06.00 til 22.00, til tross for at siste flygning med Air Canada går kl. 17:10. Man har i utgangspunktet ikke loungetilgang med Air Canada Premium Economy, men gullstatus i Star Alliance gir tilgang uavhengig av kabinklasse.
Loungen er lys og moderne innredet, og ser riktig så bra ut. Selv om det var en del folk her en drøy time før tre interkontinentale avganger gikk det greit å finne plass ved vinduet og det var ingen køer hverken ved inngangen eller ved buffeten.
Ved vinduet hadde vi flott utsikt over flyplassområdet og rullebanen. Etter min mening løfter dette loungeopplevelsen flere hakk og er mye bedre enn å sitte og se ned i avgangshall eller inn i en vegg uten vinduer. Loungen hadde selvfølgelig også WiFi som fungerte svært bra.
Mat og drikke i loungen
Serveringstilbudet denne morgenen besto av en kald frokostbuffet, frukt, et par enkle varmretter og et overraskende bra utvalg av bakevarer. Pannekaker og lønnesirup sto selvfølgelig også på menyen. Av drikke finnes rød, hvit og musserende vin, to slag øl på fat og et basisutvalg av brennevin. Kaffe, te, juice og mineralvann har de selvfølgelig også. I barområdet står det også et stativ med Pretzel samt noen krukker med gummibjørner og annen enkel snacks.
Personlig synes jeg Air Canadas lounger ligger et lite hakk over Senatorloungene på FRA, og med såpass kort tid til avgang så vi ingen grunn til å loungehoppe. Foruten et greit serveringstilbud er det også mye på grunn av innredning og utsikten fra loungen.
Vi forlater loungen rundt fem minutter før boarding starter og går mot gaten vår.
For en mer fyldig omtale av loungetilbudet kan du lese vår test av Air Canadas Maple Leaf Lounge i Frankfurt.
Boarding
Boarding starter ganske presist på angitt tidspunkt. Tilsynelatende prioriteres boarding kun etter kabinklasse og håndheves manuelt. Betjeningen i gaten har imidlertid stålkontroll på hvem som skal inn og når, så det er god flyt i ombordstigningen. Business class slippes om bord først, så Premium Economy og til slutt økonomiklasse.
Når de fleste passasjerene har funnet plassene sine serveres det drikke i form av vann og appelsinjuice.
Kabinen
Denne Boeing 787-8-maskinen har totalt 251 seter. Business class har 20 seter fordelt på fem rader i 1+2+1 setekonfigurasjon. Premium Economy har 21 seter fordelt på tre rader med 2+3+2 setekonfigurasjon. De resterende 210 setene i økonomiklasse har 3+3+3 setekonfigurasjon. Det er noen få ledige seter i både business class og økonomi, men premium er helt full.
Sete
Vi har vindusplassene A og C på rad 13. Setene er 19,5 tommer brede, avstand mellom seteryggene (pitch) er 38 tommer og kan lenes 7 tommer tilbake. Seteavstanden er litt mindre det Norwegian tilbyr i sin premiumkabin, men personlig opplever jeg likevel selve setet som mer behagelig da jeg ikke er noen fan av skinntrekket hos Norwegian på lange flyturer.
Air Canada Premium Economy-setet er langt mer romslig og byr på langt bedre benplass enn et vanlig økonomisete, men er likevel langt fra noe business class-produkt.
I setet ligger det en flaske vann, et pledd, hodepute, hodetelefoner og en mappe med sokker, tannbørste, tannkrem og øyebind.
Setene er utstyrt med et moderne underholdningssystem med en forholdvis stor og høyoppløst skjerm. Innholdet er imidlertid ikke all verden. Om du er kresen på hva du vil se eller høre på kan det være lurt å ta med underholdning selv. Setene har uttak for både 110V AC og USB.
Mat, drikke og service
Serveringen kommer raskt i gang når vi nærmer oss marsjhøyde. Det blir først delt ut menyer og varme kluter, og det blir tatt bestilling på hovedrett før første runde med drikkeservering. Her kunne vi velge mellom en kylling og en vegetar pasterett.
Både jeg og reisefølget gikk for kylling, med hhv. «husets» røde og hvite som drikke til. Maten kom raskt på bordet sammen med en ny runde med drikke.
Jeg hadde ingen forventninger om business class-servering, men vi var likevel svært lite imponert over kvaliteten på maten. Maten var lite delikat presentert og smakte veldig lite. Selv brødet og smøret virket usedvanlig smakløst. Med et såpass labert nivå på maten tør jeg ikke tenke på hva som serveres i økonomiklasse. Desserten var riktignok svært god og høydepunktet i middagsserveringen. Etter at serveringsbrettene var ryddet bort gikk kabinbesetning en ny runde med drikketralla.
Vinen var grei nok, men rødvinen ble servert tilnærmet kjøleskapskald og den hvite var nok uansett hakket over etter min smak.
Servering utover det besto av en helt ok vaniljeis som ble servert midtveis i flygningen og en wrap cirka en time før landing.
Air Canada bør nok også vurdere å sende noen av sine ansatte på smilekurs. Selv om servicen ikke var dårlig, så virket flere i kabinbesetningen å ha en dårlig dag på jobben.
Pris og booking
Siden vi ønsket en routing som ikke var mulig å booke direkte fra flyselskapet, ble turen booket med ViaTrumf gjennom Expedia.com. Turen fra Trondheim med retur fra Seattle kostet 13 072,- pr. person, men vi kunne spart 1000 kroner ved å velge Lufthansa på utreisen.
Poengopptjening
Air Canada gir 100% opptjening til Eurobonus på Premium Economy, noe som er helt greit med tanke på at de rimeligste business class-billettene ikke ville gitt noe mer opptjening enn det. Dette segmentet ga 5 100 poeng.
Konklusjon
På hardware-siden leverer Air Canada et godt Premium Economy-produkt. Seteavstanden er litt bedre på Norwegians premium-produkt, men jeg har ikke veldig sansen for Norwegians skinnseter på lange flyturer. Setene har uttak for både 110V AC og USB og underholdningssystemet fungerer bra, selv om utvalget er litt skralt. Dreamlineren er svært behagelig å fly med, selv om jeg mener forskjellen mot andre moderne flytyper kanskje ikke er så stor som enkelte skal ha det til.
Det største forbedringspotensialet ligger i service og servering. Et smilende og imøtekommende kabinpersonale gjør svært mye for totalopplevelsen. Maten er ikke et premiumprodukt verdig. Når man betaler over dobbel pris i forhold til en vanlig økonomibillett må det være lov å forvente litt mer enn hva Air Canada leverer her.
Selv om Air Canada ikke leverte 100% etter forventningene er jeg på ingen måte skremt fra å fly med de igjen.
Legg igjen en kommentar