Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Air France mottok i går morges den siste av totalt 10 Boeing 787-9 Dreamliner-fly. Dette er et viktig steg i moderniseringen av selskapets langdistanseflåte.
Selv om luftfarten siden i mars har vært i en dyp krise, betyr ikke det at alt står stille. I går morges landet Air France siste av totalt 10 nye Boeing 787-9 Dreamliner-fly på Paris-Charles de Gaulle.
Boeing 787 er en del av Air France’ pågående arbeid med å modernisere og effektivisere flåten. Flyselskapet har i tillegg bestilt 38 Airbus A350-900 som skal erstatte de eldre Boeing 777-200ER-flyene og seks av disse er allerede levert. De minste flyene Airbus A320-familien, A318 og A319, skal fra og med neste år erstattes av Airbus A220-300.
Moderniseringen betyr imidlertid også slutten for Airbus A380. Air France kunngjorde allerede i fjor sommer at kjempeflyet ikke passet inn i selskapets flåtestrategi og at de ville fase ut flytypen innen 2022. Koronasituasjonen fremskyndet imidlertid disse planene og i mai meldte Air France at de ville sette hele A380-flåten på bakken for godt.
Bedre business class – slutt på first class?
Noe av grunnen til Air France valgte å fase ut Airbus A380 var den aldrende kabininnredningen og kostnadene knyttet til å oppgradere interiøret til dagens standard. Boeing 787 Airbus A350 leveres imidlertid med en moderne business class-kabin, med 1-2-1 setekonfigurasjon og direkte tilgang til midtgang for alle passasjerer.
Med Boeing 787 og Airbus A350 ligger det i kortene at first class, eller La Première som Air France kaller produktet, ikke lenger er satsningsområde. Ingen av de nye flyene har nemlig first class-kabin om bord. Når Airbus A380 nå er borte, vil La Première kun bli å finne i deler av selskapets Boeing 777-300ER-flåte. Air France er på ingen måte alene om å droppe first class, og vi har de siste årene sett fler og fler selskaper redusere eller kutte helt i sine first class-tilbud.
Forsidefoto: Boeing
Legg igjen en kommentar