Air France KLM etablerer lavprisselskap med langrute planer

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Air France-KLM har bekreftet at de har planer om å etablere en long-haul enhet til å operere flyreiser fra Paris Charles de Gaulle som en del av sitt «Trust Together» effektivitets initiativ.

Konsernsjef Jean-Marc Janaillac sa under en resultatfremleggelse i forrige uke at det nye datterselskapet ville ha minst 10 widebodies innen 2020. Internt er prosjektet kalt «Boost»,  og har som mål å betjene «ultra-konkurranse markeder» som et «svar til Gulf-selskapene», kommenterte han.

Målet er å gjenåpne ruter som er avviklet som følge av manglende lønnsomhet. Videre for å opprettholde ruter som er truet. Imidlertid er 30% av kapasiteten tenkt til å omfatte nye ruter.

Piloter skal rekrutteres på frivillig basis fra Air France. De får jobbe på tilpassede forhold som gir en «konkurransedyktig posisjonering», sier Air France-KLM.

Trust together

Konsernets avgående Chief Financial Officer, Pierre-Francois Riolacci vil ikke forutse noen mangel på Air France piloter som er villige til å la seg overføre til enheten. Han hevder at situasjonen vil være lik oppbyggingen av low-cost enheten Transavia de siste årene. Her har konsernet funnet tilstrekkelig med frivillige piloter i fra Air France.

Imidlertid vil kabinpersonalet bli rekruttert eksternt: «En uavhengig karrierevei vil bli opprettet for å muliggjøre dette nye selskapet skal drives på nivå med markedskostnader.» Bakkeoperasjoner vil bli håndtert av Air France.

Til tross for den kostnadsreduserende faktoren, insisterer Janaillac at produktet «ikke vil være low cost». I stedet vil det nye datterselskapet representere en «enkel, moderne og innovative løsning» på forretnings- og fritidsruter «. Standarden blir som for Air France i form av kvalitet og profesjonalitet blant mannskapet».

Ledelsen har hatt innledende samtaler med tillitsvalgte, med detaljerte forhandlinger for å bli holdt i løpet av de kommende ukene.

Kilde: Pressemelding AF/KLM

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *