Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Airbus sin nyeste flytype A220, også kjent som Bombardier C-serie, vil fra neste år få enda bedre rekkevidde. Dette muliggjør nye ruter med denne flytypen for flyselskaper over hele verden.
Airbus bekrefter i en pressemelding at A220 sin høyeste tillate startvekt (MTOW) økes med hele 2,3 tonn. Dette muliggjør en økning i maksimal rekkevidde på 450 nautiske mil. For -100-modellen betyr dette en maksimal rekkevidde på 3 350 nautiske mil og 3 400 nautiske mil for -200-modellen.
De nye spesifikasjonene gjelder fly som leveres fra og med andre halvdel av 2020.
Sørøst-Asia til Australia
– I god Airbus-tradisjon forbedrer vi produktene våre kontinuerlig, sier Christian Scherer, markedsdirektør i Airbus. – Den nye maksvekten gjør det mulig å nå markeder som i dag ikke kan betjenes av de minste smalbuksflyene.
Den økte rekkevidden oppnås ved å utnytte eksisterende strukturelle og systemmessige marginer, samt mengden drivstoff flyet faktisk har kapasitet til. Dette gir flyselskapene mulighet til å utvikle nye ruter. Vest-Europa til Midt-Østen og Sørøst-Asia til Australia er muligheter som nå kan åpne seg for denne flytypen.
Stort marked for fly med inntil 150 seter
A220 er et moderne fly som forener det siste innen aerodynamisk innovasjon, moderne byggematerialer og Pratt & Whitney’s nyeste motorer. Dette skal gi minst 20% lavere drivstofforbruk per sete sammenlignet med eldre flytyper.
– Siden oppstarten for tre år siden, har A220-familien allerede bevist at den møter, eller til og med overgår forventet ytelse, og gir flyselskapene mer fleksibilitet og økte inntekter, sier Rob Dewar som er ingeniørsjef for Airbus A220. – Dette gir Airbus enda mer tillit til A220-plattform og på å videreutvikle flytypen for å møte kundenes forventninger.
Med mer enn 530 fly i bestilling har A220 gode muligheter til å vinne store andeler i markedet for fly med 100 – 150 seter. Dette markedet er forventet å utgjøre minst 7 000 fly i løpet av de neste 20 årene.
Les også vår test av SWISS Business Class på Airbus A220.
Forsidefoto: Airbus
Legg igjen en kommentar