Airbus utvider A321neo-familien – lanserer A321XLR

Airbus A321XLR

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Vi har lenge visst at Airbus har gått med planer om å lansere enda en variant av Airbus A321neo, med enda lengre rekkevidde. Nå er det offisielt og A321neo-familien får et nytt medlem i Airbus A321XLR.

Etter gode tilbakemeldinger fra potensielle kunder, har Airbus nå gjort alvor av planene om å lansere en ny variant av A321neo med enda lengre rekkevidde. Den nye modellen vil ha en rekkevidde på hele 4 700 nautiske mil. Dette er 15% lengre rekkevidde enn A321LR og lengre rekkevidde enn noe annet smalbuksfly på markedet. Til sammenligning har Boeings 737 MAX 7 en rekkevidde på 3 850 nm, mens den utgåtte modellen 757-200 har en rekkevidde 3 915m. Ifølge flyprodusenten er drivstofforbruket per setekilometer hele 30% lavere enn forrige generasjons fly.

Sentral-Europa til Nord-Amerika

Med den økte rekkevidden får flyselskapene mulighet til å bruke rimeligere smalbuksfly på lengre flyruter med mindre passasjergrunnlag. På disse rutene må man i dag bruke større og mindre effektive bredbuksfly. Ruter som kan være aktuelle for Airbus A321XLR er for eksempel Europa til USA, Europa til India og Kina til Australia.

Thompson Aero Vantage-sete
Vantage-setene fra Thompson Aero leveres for både smal- og bredbuksfly. Med et slik komfortnivå flyr vi gjerne enda lenger mer Airbus A321XLR.

Passasjerene vil oppleve økt komfort om bord med Airbus sin nye Airspace-kabin og kabinprodukter slik man kjenner fra langdistanseruter med bredbuksfly.

TAP Air Portugal
TAP Air Portugal er et av selskapene som i dag bruker A321LR på transatlantiske ruter. Premium kabininnredning er levert av Thompson Aero. Foto: TAP Air Portugal

eXtra Long Range

Airbus A321XLR er designet for å bevare flest mulig fellestrekk med A321LR og resten av A320neo-familien. Noen små endringer må likevel gjøres for å gi flyet lengre rekkevidde. Blant annet installeres det en ekstra drivstofftank bak i flyet for å øke drivstoffkapasiteten. I tillegg er understell og flaps optimalisert for å tåle høyere startvekt, og beholde take-off-ytelsen og motorkraftkravene fra dagens A321neo. Drivstofftankene er designet for å ta minst mulig plass, noe som gir mer plass til bagasje og annet gods.

Airbus A321XLR egenskaper

Airbus A320neo-familien er verdens mestselgende smalbuksfly. Flyprodusenten har mottatt mer enn 6 500 bestillinger fra mer enn 100 kunder siden lanseringen i 2010.

Delta i diskusjonen rundt Airbus A321XLR blant våre flyinteresserte lesere på forumet vårt.

Forsidefoto: Airbus (rendering: FIXION / foto: dreamtime.com)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *