Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Flyprodusenten Airbus har lansert tre ulike konsepter kalt ZEROe, som kan bli verdens første utslippsfrie kommersielle passasjerfly drevet av hydrogen.
Luftfarten er under stort press for å redusere sitt miljømessige foravtrykk og det jobbes intenst i bransjen for å komme opp med løsninger for fremtiden. Flyprodusenten Airbus avslørte denne uken tre ulike konsepter for nullutslipps fly som kan være i lufta innen 2035. Disse konseptene representerer hver sin tilnærming til å oppnå nullutslipp, og utforsker ulike teknologibaner og aerodynamiske konfigurasjoner for å nå selskapets ambisjon om å bli ledende i avkarbonisering av hele luftfartsindustrien.
Flyr på hydrogen
Alle de tre konseptene baserer seg på hydrogen som primær energikilde. Airbus mener at dette vil være den optimale løsningen for å nå klimanøytrale mål, både for luftfarten og for andre næringer.
– Dette er et historisk øyeblikk for hele den kommersielle luftfartssektoren, og vi vil spille en ledende rolle i den viktigste overgangen bransjen noen gang har sett. Konseptene vi presenterer i dag gir verden et glimt av vår ambisjon for fremtiden for nullutslippsflygning, sier konserndirektør i Airbus, sier Guillaume Faury. – Jeg har stor tro at bruk av hydrogen, både i syntetisk drivstoff og som primær energikilde for kommersielle fly, har potensial til å redusere luftfartens klimapåvirkning betydelig.
Å gå over til hydrogen som primær energikilde krever ikke bare nye fly, men omfattende endringer i hele luftfartens økosystem. Flyplassene vil behøve en helt ny infrastruktur for oppbevaring og transport av drivstoff. Offentlig støtte med økt finansiering av forskning og teknologi, og mekanismer som oppmuntrer til bruk av bærekraftig drivstoff, vil være en viktige elementer for å oppfylle disse målene.
Tre ulike konsepter
Airbus har utarbeidet tre ulike konsepter for utslippsfrie fly, som skal møte ulike segmenter av markedet.
Det første konseptet er et turbofan-design med en kapasitet på 120 – 200 passasjerer og en rekkevidde på inntil 2000 nautiske mil. Dette er noe kortere rekkevidde enn hva Airbus A320-familien kan levere, men det nye konsept-flyet er ellers ikke helt ulik A320 i både utseende og egenskaper. Flyet skal drives av en modifisert gassturbin som forbrenner hydrogen i stedet for konvensjonelt drivstoff.
Den neste varianten er et turboprop-design med kapasitet på inntil 100 passasjerer og en rekkevidde på inntil 1 000 nautiske mil. I likhet med turbofan-designet vil også turboprop-motoren benytte en modifisert gassturbin som forbrenner hydrogen.
Den siste varianten er det mer futuristiske blended-wing body-designet, som vi tidligere har sett fra KLM og Tu Delfts konseptfly Flying-V, som nylig hadde sin første testeflygning i skalamodell. Den brede flykroppen gir mange muligheter for å tenke nytt når det gjelder både kabininnredning, og lagring og distribusjon av drivstoff.
– Disse konseptene vil hjelpe oss med å utforske og modne utformingen og utformingen av verdens første klimanøytrale kommersielle fly uten utslipp, som vi tar sikte på å ta i bruk innen 2035, sier Faury. – Overgangen til hydrogen vil kreve handling fra hele luftfartsøkosystemet. Sammen med støtten fra myndigheter og industripartnere kan vi møte denne utfordringen med å skalere opp fornybar energi og hydrogen for en bærekraftig fremtid for flyindustrien.
Foto: Airbus
Legg igjen en kommentar