Boeing starter produksjonen av 787-10 Dreamliner

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Flyprodusenten Boeing er i god gang med sin produksjon av Boeing 787 Dreamliner og nå er også produksjonen av den tredje modellen av dette flyet igang.

Det er allerede 5 år siden den første Dreamlineren ble levert, og japanske ANA var første flyselskap som tok dette flyet i bruk i 2011. Betegnelsen på den første Dreamlineren var 787-8. Siden har Boeing utviklet den noe større Boeing 787-9 som ble levert første gang til Air New Zealand i 2014. Nå har altså Boeing startet produksjonen av den foreløpig største versjonen av Dreamlineren, Boeing 787-10.

Visste du forresten at Boeing hadde planer om å produsere en kortdistanse-versjon av Dreamlineren, med betegnelsen 787-3? Denne skulle bygges med samme flykropp som en Boeing 787-8. Flytypen skulle være for high-density ruter med lengder fra 4 650 til 5 650 km. To japanske flyselskaper bestilte til sammen 45 fly av denne typen. Tanken var at dette flyet kunne erstatte Boeing 757-300 og Boeing 767-200 fly. Men problemer med utviklingen av Boeing 787-8, som var hovedoppgaven til Boeing gjorde at 787-3 modellen ble utsatt til etter at 787-9 var ferdig utviklet. Og i mellomtiden hadde de 45 bestillingene på denne flytypen blitt konvertert til 787-8 fly, og med lav interesse bestemte Boeing seg for å ikke utvikle ferdig denne modellen.

Her er en oversikt over størrelsen på de forskjellige Boeing 787 modellene:

  • 787-8 er 57 meter lang og tar normalt rundt 240 passasjerer i 2 klasser
  • 787-9 er 63,1 meter lang og tar normalt rundt 280 passasjerer i 2 klasser
  • 787-10 er 68,3 meter lang og tar normalt rundt 330 passasjerer i 2 klasser

Hvis alt går etter planen, er det Singapore Airlines som skal være første flyselskap som får levert 787-10 og det vil skje i 2018. Selskapet har bestilt i alt 30 fly av denne typen, men har ikke bestilt noen andre 787 modeller.

Antall bestillinger av de ulike 787 modellene per mars 2016:

  • Boeing 787-8 – 435 fly
  • Boeing 787-9 – 546 fly
  • Boeing 787-10 – 153 fly

Totalt 1 134 fly av 787 typen.

Når det kommer til produksjonen av 787-10 er er den i tillegg til å være en lengre versjon av, også 95% lik 787-9. Den endelige ferdigstillelsen av Boeing 787-10 vil foregå på Boeings fabrikk i North Charleston, South Carolina.

Det er fortsatt nesten 2 år til første fly av typen settes inn i ordinær drift, men masse tester skal nok gjennomføres innen den tid. Men vi gleder oss allerede til å se den første 787-10 Dreamliner i Singapore Airlines’ farger i trafikk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *