Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Luftfartsveteran og investor Erik G. Braathen, og flere kjente navn fra norsk luftfart går sammen om å starte et nytt flyselskap. Målet er å bygge et kundevennlig og økonomisk bærekraftig flyselskap, og øke konkurransen på norske innenriksruter og direkteflyvninger til Europa.
Mens hele reiselivsbransjen ligger med brukket rygg, er norske luftfartsveteraner i gang med å stable et nytt flyselskap på beina. Initiativtaker er Erik G. Braathen, en av de første investorene og tidligere styreleder i Norwegian. Han var også administrerende direktør i Braathens SAFE i ti år fram til 1999, da selskapet fusjonerte med SAS. Teamet består av personer med bred erfaring fra sentrale stillinger i norsk luftfart.
Per i dag består ledelsen av Brede Huser, Thomas Ramdahl, Asgeir Nyseth, Alf Sagen, Bjørn Erik Barman-Jenssen og Tord Meling, som alle har bakgrunn fra flyselskapet Norwegian og Norwegian Reward.
– Vi brenner for norsk luftfart. Vi tror imidlertid ikke at markedet vil gå tilbake til slik det var før koronapandemien inntraff. Vi bruker all vår erfaring og kunnskap til å bygge et nytt, norsk flyselskap tilpasset den nye økonomiske virkeligheten og passasjerenes behov, sier initiativtaker Erik G. Braathen.
I luften første halvår neste år
Selskapet ble lansert i en tid da norske myndigheter jobber for å sikre drift og arbeidsplasser i flyindustrien, og behovet for innovasjon er stort. Tilbakemeldinger fra luftfartsnæringen er positive, og det er gjennomført møter med transport- og handelsmyndigheter i den norske regjeringen. Selskapet jobber nå for å sikre finansiering, basert på privat kapital og støtteordninger fra regjeringen.
– Vi mener dette er riktig tidspunkt å starte et nytt flyselskap. Vi vil kunne leie moderne fly til en fornuftig pris, ansette dyktige medarbeidere og bygge et digitalt selskap med mindre kompleksitet for å redusere kostnadene og oppnå lønnsomhet med færre fly. Vi vil tilby passasjerene konkurransedyktige priser og en effektiv og enkel digital reise fra billettkjøp til ankomst, sier Braathen.
Mer enn 25 mennesker jobber allerede fulltid med å bygge opp det nye flyselskapet, som etter planen skal ha sin første flygning i løpet av første halvår 2021. Flåten vil bestå av Boeing 737-800- eller Airbus A320-maskiner. Det nye selskapet ønsker å utvide til 400 ansatte i løpet av 2022, alle ansatt på norske vilkår og kollektivavtaler.
Er det flere flyselskap Norge trenger nå? Ta del i diskusjonen i forumet vårt!
Legg igjen en kommentar