Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
De etablerte flyselskapene går stadig nye veier for å kutte kostnader og tilpasse seg konkurransen mot lavprisutfordrerne på markedet. Prispresset er beinhardt, noe som absolutt gjelder for det britiske markedet også. Som et svar på dette vil nå også British Airways tilby basic economy på transatlantiske ruter.
De siste årene har Norwegian og andre lavkostselskaper etablert seg tungt blant annet på London Gatwick, hvor de spiser markedsandeler fra British Airways. I et ekstremt prissensitivt marked er derfor nesten uunngåelig at de tradisjonelle flyselskapene forsøker å møte konkurransen med pris som virkemiddel. Billetter av typen basic economy er bare et av flere eksempler på dette.
Som vi har skrevet mange ganger før er vi på ingen måte overbevist om at dette er veien å gå. Det er vanskelig for et selskap som British Airways å nå samme kostnadsnivå som Ryanair og andre selskaper som er bygget fra grunnen for lave driftsutgifter. Det er stadig mindre som skiller produktet de etablerte flyselskapene tilbyr fra det du får hos lavpriskonkurrenten.
Bagasje og setevalg koster ekstra
Passasjerer som reiser på basic economy skal etter planen få samme servering som passasjerer som reiser på vanlig økonomibillett. Du må derimot være forberedt på å betale ekstra for å sjekke inn bagasje. Du vil også i alle tilfeller måtte betale for å velge sete.
Det nye basic economy-produkt lanseres i april på utvalgte ruter. British Airways sier i en pressemelding at det vil komme mer informasjon om hvilke ruter det gjelder og hva prisene vil være om noen uker når produktet rulles ut.
Samarbeidspartnere følger etter
Det er ikke bare British Airways som nå kommer med et nedstrippet basic economy-alternativ. Også flyselskapets samarbeidspartnere i OneWorld-alliansen følger etter. Både American Airlines, Iberia og Finnair lanserer nye transatlantiske lavprisbilletter for å møte konkurransen fra selskaper som Wow Air og Norwegian.
Hva synes du om denne utviklingen? Diskuter gjerne saken i forumet vårt.
Picture by: Stuart Bailey / British Airways
Legg igjen en kommentar