British Airways’ største Dreamliner er snart i lufta

British Airways Boeing 787-9 Dreamliner

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

British Airways melder at de vil ta levering deres første Boeing 787-10 «Dreamliner» i januar neste år. Det første flyet skal settes inn på ruten til Atlanta fra februar. Selskapet har totalt 12 av disse flyene i bestilling, hvorav åtte skal leveres i 2020.

Boeing 787 er som Airbus A350 et moderne passasjerfly bygget i karbonfibermateriale. Flytypen har flere fordeler sammenlignet med tidligere generasjoners passasjerfly, som mer behagelig kabintrykk, bedre luftfuktighetsnivå, lavere utslipp og lavere støynivå.

– Leveringen av våre første 787-10 markerer nok en betydelig milepæl i vår investeringsplan på 6,5 milliarder pund. Dette flyet gir oss en reduksjon i CO2-utslipp på 25% sammenlignet med flytypene den skal erstatte. Dette er enda et skritt mot vår forpliktelse til å oppnå netto null karbonutslipp innen 2050, sier Alex Cruz, administrerende direktør i British Airways. – I tillegg byr den nye flytypen på bedre komfort for kundene våre, siden alle kabinene er innredet med våre nyeste seter.

Fortsatt first class, men også ny business class

Tidligere i år mottok British Airways sine første Airbus A350-fly. Med de nye flyene kom også et helt nytt business class-produkt, Club Suites, som er en formidabel oppgradering sammenlignet med hva du finner i de fleste av selskapets kabiner i dag. A350-flyene har imidlertid ingen First class, og det har vært spekulert i om British Airways skulle kaste seg på trenden med å fase ut den høyeste reiseklassen. Med Club Suites er tross alt forskjellen mellom business og first langt mindre enn den har vært tidligere.

British Airways Boeing 787 First Class
British Airways nye «Club Suites» business class er en betydelige oppgradering sammenlignet med forrige generasjons sete.

I motsetning til A350 vil imidlertid British Airways’ nye Dreamliner fortsatt ha fire klasser om bord. Boeing 787-10 kommer nemlig med både first class OG det nye Club Suites business class-produktet. First class vil bestå av åtte seter og være av samme type som vi finner i resten av selskapets Boeing 787-flåte. Business class vil få hele 48 Club Suites, premium økonomi vil få 35 seter, mens økonomiklasse vil få 165 seter.

Selv om British Airways First Class kanskje ikke er av markedets beste, er det likevel gledelig å se at selskapet opprettholder dette tilbudet i et marked der flere og flere flyselskaper dropper produktet helt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *