Brussels Airlines – Økonomiklasse (Langdistanse)

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

For mange nordmenn er kanskje Brussels Airlines et litt ukjent selskap som mange sjelden eller aldri har fløyet med. Det var også tilfelle for meg før jeg en vakker vårdag bestemte meg for at dette selskapet ønsket jeg å teste på min neste tur til det afrikanske kontinentet. Brussels Airlines flyr fra Oslo Lufthavn til Brussels daglig med noe så eksotisk som en Avro RJ100, så her kan man samtidig stifte bekjentskap til denne maskinen før man bytter fly i den belgiske hovedstaden. Når sant skal sies var turen på ca. 2 timer evig nok for undertegnede i en RJ100, trang og gammel som den var. Morsomt var det likevel! Nok om det..

Brussels Airlines har mange avganger til Afrika og dekker med sitt rutenett steder som Dakar, Gambia, Kenya, Elfenbenskysten og et utall andre eksotiske steder, i tillegg til en del ruter innad i Europa. De er medlem av Star Alliance og man opptjener således poeng om man benytter Eurobonus (eller andre programmer i Star Alliance). Målet for min tur var Senegal og hovedstaden Dakar.

Jeg ankom flyplassen ca. 3 timer før neste flight og hadde således godt med tid. Boarding gikk uten problemer og maskinen som skulle frakte oss til Dakar denne dagen var langt fra full. Flyet var forøvrig en av Brussels Airlines sine A330-300 levert i 2007. Førsteinntrykket av maskinen var absolutt bra. Den virket velholdt og det var lite tegn til slitasje eller skavanker av andre slag.

bilde 1

Flyets seteoppsett i økonomiklasse skiller seg ikke spesielt fra andre sammenlignbare selskaper og er stort sett satt opp i en 2-4-2 konfigurasjon, med unntak av bakerst i flyet hvor man finner 2-3-2. Brussels har blå farge på stolene med grå hodestøtter i skinn. Hvert sete hadde også separat pute for de som ønsket det. Benplassen var ikke klassens beste, men absolutt akseptabel. Også setets bredde var absolutt godkjent, dog med litt smale armlener mellom stolene. Stolene kunne legges ganske godt bakover og jeg fant dem behagelige å sitte i, selv i mange timer. På grunn av relativt lite passasjerer fikk jeg setet ved siden av meg ledig, noe som selvsagt trakk opp mtp. bordplass og plass til lagring av lesestoff etc.

bilde 4

Det som likevel fanget min oppmerksomhet ganske raskt var In Flight Entertainment (IFE) systemet som så overraskende moderne og bra ut. Også ørepluggene som ble delt ut gratis av crewet var av bedre kvalitet enn man ofte ser på økonomiklasse. Det tok derfor ikke lang tid før jeg satt i setet og forsøkte å finne frem til hvilken film jeg skulle se på den kommende flyvningen. IFE’en hadde touchskjerm som fungerte overraskende bra og helt på høyde med de beste jeg har forsøkt hos andre selskaper (det var ingen fjernkontroll i det hele tatt). Skjermen hadde flott bilde og god oppløsning og holdt generelt meget bra nivå. På skjermen kunne man også styre leselys og tilkalle besetningen i tillegg til at alle hadde USB-tilkobling for lading av elektronisk utstyr. Om jeg skal pirke var det litt mye refleksjoner i skjermglasset, men dette var ikke et stort problem.

I tillegg til filmer, tv-serier og musikk var det også kart, spill og andre funksjoner man kunne benytte seg av. Hva angår utvalget på IFE-systemet var dette et lite stykke fra de aller beste i klassen, men absolutt akseptabelt. Jeg kunne ønsket meg enda litt mer utvalg av både filmer, tv-serier og musikk, men fant likevel flere filmer jeg hadde lyst å se. En meget bra detalj var muligheten for å velge språk på filmen OG samtidig velge om man ville ha undertekst eller ikke. Mange selskaper tvinger deg til å ha undertekst på enten du ønsker eller ei, gjerne på et språk du ikke behersker.

bilde 2

Noe som ofte irriterer meg voldsomt ved bruk av IFE ombord på fly er de konstante avbrytelsene ved annonseringer under spesielt taxi, take-off og landing. Mange selskaper overstyrer sågar hele systemet gjerne gode tre kvarter til en time før landing for å sende reklame eller informasjonsvideoer, mens andre annonserer såpass mye over høytaleranlegget at gode 2-3 timer går bort i vas (les: Air India). Dette gjorde IKKE Brussels Airlines og filmtittingen ble kun avbrutt ved annonseringer som ble holdt til et rimelig minimum. Filmavspillingen kunne dermed fortsette helt til vi stod parkert ved gate etter landing. Kudos!

Flyvningen til Dakar var ca. 6 timer og crewet ombord kom ganske raskt i gang med første servering av drikke og snacks. Dette bestod av valgfri drikke og en lite pose med potetgull/saltstenger. Ikke veldig lenge etter var det tid for dagens middag. Valget stod mellom fisk eller kjøtt og jeg havnet på sistnevnte. Det var også en ny runde med drikkevogna samtidig med middagsserveringen. Maten (både hovedretten og tilhørende salat og dessert) var velsmakende og helt på høyde med hva jeg forventet. Crewet var forøvrig smilende, imøtekommende og fulgte godt opp (med ett hederlig unntak, en dame som så ut som hun hatet jobben sin intenst)..

bilde

Ettersom jeg fant to filmer jeg ønsket å se fløy de seks timene (bokstavelig talt) avgårde. Landing på rutetid i Senegal avsluttet mitt første bekjentskap med Brussels Airlines på langdistanse! En fin tur og et godt produkt om man reiser «bak gardina» og skal sørover til Afrika på ferie eller forretningsreise..

Konklusjon:
Brussels Airlines leverer et godt produkt i økonomiklasse. Gode seter og bra skjerm og funksjoner på IFE er viktige ingredienser. Når maten i tillegg er god er mye gjort. Et lite smil på det siste crewmedlemmet og et litt bedre utvalg av filmer, tv-serier etc hadde gjort opplevelsen enda et hakk bedre, men det blir småpirk!

Oversikt

Fordeler

Meget bra IFE-system
Gode seter
Bra mat

Ulemper

Litt dårlig utvalg på IFE

SETE

MAT/DRIKKE

SERVICE

VALUTA FOR PENGENE

Overall Rating

Konklusjon

Brussels Airlines leverer et godt produkt i økonomiklasse. Gode seter og bra skjerm og funksjoner på IFE er viktige ingredienser. Når maten i tillegg er god er mye gjort. Et lite smil på det siste crewmedlemmet og et litt bedre utvalg av filmer, tv-serier etc hadde gjort opplevelsen enda et hakk bedre, men det blir småpirk!

4.1

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *