Cathay Pacific og Boeing donerer verdens første Boeing 777 til flymuseum

Cathay PacificBoeing 777-200 B-HNL

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I går tok verdens første Boeing 777 tilhørende Cathay Pacific fatt på sin aller siste flytur før en lang pensjonisttilværelse. Dette flyet med registreringsnummer B-HNL skal nemlig ikke hugges, men får leve videre Pima Air & Space Museum i Arizona.

Det ikoniske Boeing 777-200-flyet har produksjonsnummer WA001 og var første gang på vingene 12. juni 1994. Flyet ble i flere år brukt som testfly før det ble en del av Cathay Pacifics flåte i 2000. Gjennom 18 års tjeneste for Cathay Pacific har B-HNL gjennomført 20 519 flygninger med en total flytid på 49 687.

Cathay PacificBoeing 777-200 B-HNL
Det ikoniske Boeing 777-200-flyet har produksjonsnummer WA001 og var første gang på vingene 12. juni 1994. Flyet ble i flere år brukt som testfly før det ble en del av Cathay Pacifics flåte i 2000.

Fast utstilling ved Pima Air & Space Museum

Planen er at B-HNL innen kort tid skal bli en permanent del av utstillingen ved Pima Air & Space Museum i Arizona. Museet er et av verdens største private flymuseer og Boeing 777-flyet vil få selskap av mer enn 350 andre små og store artsfrender. I museets permanente utstilling finner man hele spekteret fra Wright Flyer til en topp moderne Boeing 787 Dreamliner.

– Som verdens første 777 har B-HNL en viktig plass historien til flyselskapet vårt, men også i historien for kommersiell luftfart. Vi er svært tilfreds med at flyet snart skal få være til flyentusiaster i sitt nye hjem i Arizona, sier administrerende direktør i Cathay Pacific, Rupert Hogg. – Våre 777-200-fly har tjent oss svært godt de siste 20 årene. Etter som vi gradvis pensjonerer disse flyene i månedene som kommer, gleder vi oss til ønske topp moderne 777-9-fly velkommen i flåten fra 2021.

Viktige bidrag til utvikling av flytypen

På 1990-tallet var Cathay Pacific en av en håndfull flyselskaper som fikk komme med innspill til Boeing 777 i utviklingsfasen. Dette ga Hongkongs største flyselskap en unik mulighet til å være med å skreddersy flytypen for deres virksomhet. Blant ønskene fra Cathay Pacific var et kabintverrsnitt som matchet 747 Jumbo Jet, en moderne glasscockpit, fly-by-wire-system og ikke minst lavere driftskostnader. Cathay Pacific har i dag en av de største 777-flåtene i verden.

– Cathay Pacific har vært medvirkende til den enorme suksessen 777-programmet har hatt. Flyselskapet bidro sterkt til flyets opprinnelige design og har siden vært en av flytypens viktigste ambassadører. Nå er de lanseringskunde for våre 777X-fly, sier administrerende direktør for sivil luftfart i Boeing, Kevin McAllister. – Vi er svært glade over å få samarbeide med Cathay om denne donasjonen til museet, og dele den fantastiske historien om Boeing 777 i årene som kommer.

Vil du lese mer om Cathay Pacific? Du finner flere nyheter og anmeldelser av flyselskapet i arkivet vårt.

Foto: Cathay Pacific

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *