Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Emirates Engineering har avsluttet rekonfigureringen av det andre Boeing 777-200LR-flyet i flåten. Ombyggingen omfatter en endring fra tre-klasser konfigurasjon til to-klasse kabinkonfigurasjon uten First Class. Med ombyggingen kommer også nye og bredere Business Class-seter i 2-2-2-konfigurasjon, et nytt mingleområde i Business Class, og en helt ny økonomiklasse.
Det første ombygde 777-flyet var klart i mars 2018. Det siste flyet i Emirates sin flåte vil være bygget om innen midten av 2019. Emirates har investert mer enn 150 millioner USD i å ombygge alle sine Boeing 777-200LR fly.
Se video fra ombyggingen
Det tok Emirates bare 22 måneder fra man tok beslutningen om å bygge om, til det første ombygde flyet rullet ut av hangaren.
Mer enn 30 leverandører
Da man var ferdig med å designe den nye kabinen måtte Emirates Engineering sørge for å ha deler og leverandører på plass for å faktisk kunne gjøre jobben. Teamet har jobbet med mer enn 30 forskjellige leverandører og har administrert mer enn 2700 forskjellige deler på én gang. Viktige leverandører som Boeing, Jamco, Panasonic, Rockwell, Collins, Zodiac og ATG var tilstede gjennom hele prosessen for å gi assistanse.
Neste trinn i prosessen var å ta flyet ut av trafikk for å kunne gjennomføre rekonfigurasjonen og flyet ble så strippet for alt originalt interiør. Ombyggingen omfatter nemlig ikke bare nye seter, men også en rekke andre som ny elektrisk kabling, økning av takhøyden i Business Class og ombygging av galley for å gjøre plass til det nye mingleområdet.
Det tok Emirates Engineering om lag 55 dager for å bygge om det første flyet, men med erfaringer man høstet fra denne ombyggingen brukte de bare 35 dager på det andre flyet.
Etter ombyggingen måtte det gjøres en rekke tester for å sørge for at sikkerheten ble ivaretatt. Til sammen har Emirates Engineering-teamet brukt mer enn 16 000 arbeidstimer på design og ombygging.
Det ser ikke ut som vi får se de ombygde flyene på noen av de skandinaviske rutene med det første. Rutene fra Oslo og Stockholm flys med selskapets 700-300ER, mens ruten fra København flys med en Airbus A380. Videre fra Dubai er det imidlertid mulig å få oppleve de ombygde flyene, og vi håper selvfølgelig at Emirates etter hvert vil gi resten av flåten den samme ansiktsløftningen.
Skrevet av Per Danielsen for InsideFlyer.dk
Foto: Emirates.com
Legg igjen en kommentar