Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Listen over verdens største selskaper ble offentliggjort denne uken. Oversikten fra 2015 Brand Finance Global 500 Report viser at den knapt 30 år gamle virksomheten fra Dubai er verdens mest verdifulle flyselskap, og ligger høyere på listen enn både Statoil og DNB.
Du har sannsynligvis fløyet med noen av dem, for på listen over verdens 500 mest verdifulle selskaper finner man totalt syv flyselskap – fire fra USA, ett fra Storbritannia, ett tysk selskap og størst av dem alle: Emirates Airlines. Det Dubai-baserte selskapet klatrer 38 plasser fra fjorårets kåring og kommer inn på listen over de 200 mest verdifulle selskapene i verden, uansett bransje, på plass nummer 196.
Dette er verdens syv største flyselskaper:
196. Emirates Airlines (De Forente Arabiske Emirater) (6,640)
211. Delta (USA) (6,335)
280. United (USA) (4,861)
353. Lufthansa (Tyskland) (4,099)
422. American Airlines (USA) (3,649)
424. British Airways (Storbritannia) (3,645)
451. Southwest (USA) (3,466)
Verdien vises i antall milliarder amerikanske dollar
Emirates’ estimerte verdi er anslått til å ligge på 6,640 milliarder amerikanske dollar. Til sammenligning er Statoils anslåtte verdi på 6,528 milliarder dollar, noe som plasserer dem på en 203. plass totalt, mens DNB faller 20 plasser fra fjorårets kåring og havner på 473. plass. Norges største bank er verdsatt til 3,284 milliarder dollar i kåringen.
Midtøstens mest verdifulle merkevare
Emirates Airlines ble først stiftet i 1985 og er med god margin det yngste flyselskapet på listen. Flere av de amerikanske selskapene har røtter tilbake til 1920-tallet.
Emirates, som i høst åpnet direkteflyvninger fra Oslo, er dermed blitt flybransjens – og Midtøstens – mest verdifulle selskap på knappe 30 år. Norgessjefen i Emirates, Terje Grue, er godt fornøyd.
– Å bli utnevnt som det mest verdifulle flyselskapet i verden er selvfølgelig noe alle tilknyttet Emirates setter stor pris på, og en anerkjennelse til alle som daglig jobber med Emirates-logoen på brystet. Vi er riktignok ikke fornøyde med å kun være flybransjens beste selskap, målet vårt er å bli ett av verdens ledende merkevarer uansett sjanger, og at navnet Emirates skal bli forbundet med reiser og opplevelser, uttaler Grue.
For den fulle listen, se http://brandirectory.com/
Legg igjen en kommentar