Ethiopian Airlines Business Class (Boeing 737)

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Bonusfeber.no har testet Ethiopian Airlines Business Class i deres Boeing 737 fra Stockholm via Kairo til Addis Abeba. Reisen var en pressetur som ble dekket av Ethiopian Airlines.

Billettene var opprinnelig utstedt i Economy Class, men deltakerne på turen ble positivt overrasket over utdeling av nye boardingkort ved ombordstigning. De nye boardingkortene hadde påskriften «Business Class». Ethiopian kaller for øvrig sin Business Class for Cloud Nine. Flyet som skulle ta oss til Addis Abeba var av typen Boeing 737, og flyruten gikk via Kairo. I ettertid har denne ruten blitt en direkterute mellom Stockholm og Addis Abeba, og Boeing 737 er byttet ut med en mye større Boeing 767.

Etter ombordstigning kunne jeg med glede konstatere at flyet var utstyrt med egne Business Class-seter i 2-2 konfigurasjon. Dette i motsetning til andre selskaper som har samme seter i Economy og Business, med blokkert midtsete som eneste forskjell.

Ethiopian Airlines Boeing 737 Business Class
Business Class-kabinen
Setene
Setene

Setene var romslige og gode. Setene hadde puter og tepper, samt en toalettmappe som inneholdt øyemaske, ørepropper, sokker, tannbørste og tannkrem, en kam, en penn og lebepomade.

Ethiopian Airlines Cloud Nine
Toalettmappe

Det tok ikke lang tid før det ble servert champagne, av typen Jacquart.

Ethiopian Airlines Cloud Nine
Jacquart Champagne

Etter å ha fått servert champagne av hyggelige flyvertinner i det behagelige setet, var førsteinntrykket veldig bra. Forventningene om en fin flytur meldte seg tidlig, og de skulle vise seg å bli innfridd.

Vel oppe i marsjhøyde kom serveringen i gang. Først litt snacks med valgfri drikke fra drikketralla.

Ethiopian Airlines Cloud Nine
Drikketralle
Ethiopian Airlines Cloud Nine
Snacks før maten
Ethiopian Airlines Cloud Nine
Forrett
Ethiopian Airlines Cloud Nine
Hovedrett

Maten smakte veldig godt, og det var drikkevarer for enhver smak. Selv gikk jeg for rødvin, som var av god kvalitet.

Siden dette var en nattflyvning, gjaldt det å få seg litt søvn. Selv om ikke setene kunne legges flatt, var det allikevel mulig å finne en behagelig sovestilling. Jeg våknet under mellomlandingen i Kairo, men klarte å sove litt på bakken, og sovnet igjen etter takeoff mot Addis Abeba. Før landing var det klart for frokost i form av et rundstykke og en croissant, med frukt og annet tilbehør. Frokosten var ikke så mye å skryte av.

Ethiopian Airlines Cloud Nine
Frokost

Ethiopian Airlines Cloud Nine var absolutt et hyggelig bekjentskap, som jeg gjerne kan anbefale for andre. Det var selvsagt ikke optimalt å fly denne ruten med en Boeing 737 som måtte fly via Kairo, men nå har de altså satt inn en Boeing 767 istedet som flyr direkte. Dersom man skal fra Skandinavia til Etiopia eller omkringliggende steder (for eksempel Zanzibar), er denne flyruten et meget godt alternativ.

Ethiopian Airlines er 100% statlig eid. De er medlemmer av Star Alliance og har et stort nettverk i Afrika og internasjonalt. De var blant de første som fikk levert Boeing 787 Dreamliner, og de har en rekke nye fly i bestilling, blant annet Boeing 737 MAX og Airbus A350XWB. Sistnevnte skal erstatte Boeing 767 som fases ut fra 2017.

ET B787
Ethiopian Boeing 787 Dreamliner

Selskapet har vunnet en rekke priser, blant annet «African Airline of the Year 2013», «Africa’s Best Business Class 2013», «Best Cabin Crew in Africa 2013» og mange flere.

Har du fløyet med Ethiopian Airlines? Del gjerne dine oppleverlser med oss i kommentarfeltet nedenfor eller i vårt forum.

Oversikt

Fordeler

- Business Class med 2-2-konfigurasjon
- God mat og drikke
- God service

Ulemper

- Mellomlanding i Kairo (nå er dette endret)
- Litt for lang rute for en Boeing 737

Sete

Mat/drikke

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Ethiopian leverer et godt produkt ombord, selv om valg av flytype og rute ikke var optimalt. Fra Oslo ville jeg nok ha fløyet via London for å heller fly deres Dreamliner, men fra Stockholm nok dette det beste valget (i hvertfall nå med direkteflyvning). Stoppet i Kairo gir litt trekk i kategorien "valuta for pengene". For å være en Boeing 737 er setene uansett meget bra, og jeg ville ikke nølt med å fly Ethiopian igjen.

4.4

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *