ETIHAD: Ingenting vokser inn i himmelen

fusjonerer

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Ingenting vokser inn i himmelen, og det har endelig gått opp for flyselskapene i Gulf-regionen. Etter å ha investert store beløp i nye konsepter, nye markeder og ikke minst i en ny fly flåte, kan det virke som hverdagen har kommet til den Persiske bukten.

Det Abu Dhabi baserte selskapet Etihad Airways har som første selskap ut av ME3, varsle at de vil kutte stillinger på tvers av flere forretnings områder. Bakgrunnen er at veksten avtar også for flyselskapene i Persiabukta, etter år med aggressiv ekspansjon.

Etihad A380 – First Class – Apartment

Etihad foretar i disse dager «organisasjons endringer» og «omstilling prosesser» for å «redusere kostnader og øke produktiviteten og inntekter,» sa en talsmann fra Etihad til Bloomberg. Dette vil resultere i «en kontrollert  reduksjon av antall ansatte» i enkelte deler av virksomheten. Dette for å gjøre selskapet mer robust i en stadig tøffere konkurranse, med en svakere global økonomi.

Ned fra himmelen

Nedskjæringene skal ha pågått i noen uker. Ulike kilder forteller at dette gjelder fra  ca 1 000 til så mange som 3 000 arbeidsplasser. Kildene ønsker å forbli anonyme. Det har allerede vært foretatt nedskjæringer i IT avdelingen. Human Resource og Salgsavdelingen skal stå får tur.

Det vil også bli aktuelt å omfatte kabinansatte og bakkepersonell, sa en annen person. Talsmannen for Etihad, det tredje største flyselskapet i Persiabukten (etter Emirates og Qatar Airways) ønsket ikke å gå i detaljer, ei heller oppgi antall arbeidstakere som berøres.

Vokst gjennom oppkjøp

Etihad endrer med dette kursen radikalt. Selskapet har nesten tredoblet antall ansatte til 20 292 de siste åtte årene, og flåten er utvidet fra 42 til 122 fly. Selskapet, inkludert datterselskaper sysselsetter til sammen 26 769 ansatte. Etihads vekst har i stor grad vært drevet gjennom oppkjøp og kjøp av andeler i Europeiske selskaper på konkursens rand. Air Berlin  og Alitalia, som begge sliter eies i dag helt eller delvis av Etihad.

InsideFlyer følger utviklingen. Vår spådom, er at det kommer flere reduksjoner.

Kilde: Bloomberg

Kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *