Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
I mai skrev vi på Bonusfeber om Etihad Airways nye ultra-luksuriøse First Class som har fått navnet «The Residence», en 3-roms suite i deres nye Airbus A380. Du kan lese artikkelen og se bilder fra dette flyet ved å klikke på denne linken.
Men for å rekapitulere en smule, så dreier det seg om at Etihad Airways har fornyet seg med innovative løsninger for både Business Class, som førøvrig kalles «Business Studio» og First Class. First Class er delt opp i 2 avdelinger; «First Apartment» og «First Residence». På deres Airbus A380 vil disse klassene være plassert på øverste dekk.
«The Residence» vil det kun være en av per fly, og den er plassert helt fremme til venstre. Den består av et soverom med en dobbeltseng som går langs trappen ned til nedre dekk, og strekker seg bakover med både bad med dusj og et lite oppholdsrom. Totalt 38 kvadratmeter. Og ikke minst egen butler til rådighet. Opplært ved Savoy Hotel i London.
Etihad Airways har bestilt 10 fly av denne typen, og de første 3 vil bli levert i 2104/2015, og allerede den 27. desember starter den første maskinen på ruten mellom Abu Dhabi og London. Der er det i dag 3 daglige avganger som i løpet av 2015 alle vil bli betjent med Airbus A380. Senere er New York og Sydney de neste på listen som får Etihads Airbus A380 i fast rute.
Ettersom prisen for «The Residence» mellom Abu Dhabi og London ligger på 130 000 kr, har det vært store diskusjoner rundt hvorvidt det er mulig å selge dette produktet. Prisen er jo skyhøy for en 7-timers flytur. Selv om man kan reise 2 personer for denne prisen, er det fortsatt noe i overkant for alminnelige dødelige. Etihad Airways forteller nå at «The Residence» er utsolgt på samtlige av de 10 første flightene, noe de er godt fornøyde med da man vanligvis ikke forventer mer enn 50% belegg på First Class.
Så hvem er det som kjøper disse setene da? Ja, det forteller Etihad ingenting om. Skal vi på Bonusfeber gjette må vi vel si lottomillionærer, folk med gresselig mye penger, eller som har en far med gresselig mye penger kanskje? Eller kanskje det helst er folk som ligger i mellomsjiktet mellom å fly First Class og å ha sin egen privatjet. At det skulle være et alternativ for folk med privatjet tviler vi vel litt på, da fleksibiliteten med avgangstider og rask adkomst til flyet vel er viktigere for dem enn all luksus ombord. Men hvis privatjeten er inne til service og ingen leie-fly var tilgjengelig så kanskje? Eller hvis eksen stakk av med privatjeten i skillsmisseoppgjøret…
Hvem vet? Jeg har iallefall ikke råd. Dessverre.
Kilde: Bloomberg.com
andrebo sier
Et annet moment er at dette er et helt nytt produkt som mange kanskje er interessert i å prøve. Det finnes mange flyentusiaster der ute 🙂 Med en gjennomsnittlig årslønn på ca 500k i Norge burde det være mulig å spare til en slik tur relativt kjapt, om det er en prioritet og man er to. Det finnes også mange som tjener godt over snittet der ute!
Magnus sier
Her er jeg enig med andrebo. Det er nok mange flynerder som vil prøve dette siden det er så unikt. Blir ikke overrasket om belegget blir tynnere og tynnere. Når det gjelder størrelsen er det nok ikke på langt nær så stort som 38 kvadratmeter, men heller 11.6 kvadratmeter. En stoor forskjell.