Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
– «Ser jeg ut som en ku?» – Jeg stilte spørsmålet inni meg når jeg testet Finnair Business class fra Moskva til Helsinki. Det var åpenbart den store vegetardagen hos Finnair, men lite visste jeg om det der jeg møtte opp skrubbsulten på Moskva Sheremetyevo flyplassen 3 timer før avgang.
Desverre startet ikke innsjekk før 2 timer før avgang, noe som er litt uvanlig. Det pleier være 3 timer rundt om i verden, men jeg mistenker at dette ikke er Finnair sin feil. Hele opplevelsen med innsjekk og lounge i Moskva var, i Europeisk målestokk, en skandale. Hverken mer eller mindre. Imidlertid er det likedan om man fly SAS eller andre. Derfor har jeg valgt å utelate dette fra rapporten. Moskva er nemlig neppe representativt for Finnair opplevelsen fra andre destinasjoner i Europa. Derfor hopper jeg rett videre til flyopplevelsen og bakkeopplevelsen ved mellomlanding i Helsinki.
De praktiserte egen boarding for Business Class og det var kun 4 passasjerer, fordelt på 3,5 rader business (rad 1 D-F er galley). Det betød god plass og egen 3-seter for meg selv. Foran er det også rimelig grei benplass, og den berømte knoketesten stod til laud. Setene er mer eller mindre de samme som Norwegian, Lufthansa og SAS har i sine fly. Allikevel føltes de mykere. Det var nok en kombinasjon av innbilning, godvilje og et veldig behagelig setetrekk i stoff.
Det ble ikke delt ut varme håndklær eller pre-departure drikke, men det luktet deilig fra ovnene i galley. På dette tidspunktet var jeg uhorvelig sulten, ettersom det ikke var noe spiselig i Jazz loungen i Moskva (rådet er altså – for all del ikke møt opp sulten). Jeg så for meg ris, kjøtt, saus, boller og brus mens jeg ventet.
Kort etter vi kom opp i luften kom serveringen.
Amerikaneren ved siden av meg i 3A (jeg hadde 3F) så forundret på meg, og jeg kunne ikke hjelpe stort. Vi åpnet aluminiumsfolien helt synkront og der var det…
Den varme lunchen var altså bakt potet med en eller annen form for, vel, ett eller annet. Vi så på hverandre en gang til, og jeg var fremdeles ikke til særlig hjelp. Men jeg var så sulten at jeg tok fatt skjeen og gravde ut litt potet. Vi fikk også et frysetørket rundstykke til. Ok, om man elsker kokt potet tror jeg faktisk denne retten vil passe rimelig bra i luften. Det smakte virkelig potet og konsistens og sånt var bra etter gjenoppvarming.
For oss som ikke helt synes at ett stk potet er et måltid alene, så ble det litt stusselig. Men for all del, det er en annen matkultur i Finland enn i Norge.
Etter maten kom de rundt med kaffe. Til maten kunne man også velge drikke, og jeg valgte champagne. Har ikke smakt denne før, men den smakte bra.
Etter champagnen la jeg meg til å sove. 3 D+E+F fungerte utmerket og det var lett å finne en god sovestilling i setene. Det er det pluss i margen for.
Etter en flyvning på 1 time og 30 minutter gikk vi så inn for landing i Helsinki. Nå var jeg virkelig høggsulten (værre enn skrubbsulten), og gledet meg til endelig å teste den store Finnair loungen utenfor Schengen området. De har to. Den for Schengen, som ikke er noe spennende, og en stor en for non-schengen som har fått mye presse.
Med ild i blikket la jeg i vei og gikk inn. Den var flott å se på. Stor, lys og luftig.
Til venstre er det et betydlig buffet område som lignet litt på SAS sitt cafe-opplegg. Spesielt for Finnair er at du kan kjøpe bedre drikkevarer. Som f.eks Dom Perignon 2003 champagne etc. De gjorde nettopp et stort nummer av dette i et intervju der de ble sammenlignet med SAS sin pølsefest. Vel, det var ingen som betjente dette idag, og det var heller ikke det som fristet. Jeg var som sagt fryktelig sulten og gikk til buffeten som var…
Kald salat. En salat med skinke og ost eller noe. Bare kald salat. Eller du kunne få en vegetarsuppe. Eller vegetarpizza… Altså, om du velger noe så vanvittig usunt som pizza, så velger du da neppe vegetar??? Uansett – alt var vegetar og det synes jeg er elendig dårlig. Det er fint at det er «lett å være sunn» men dette var litt i overkant.
Konklusjon:
Var dette helt krise? Nei, det er selvfølgelig ikke det. Jeg hadde 3 seter i bredden, garantert ledig midtsete, god service ombord og det hele. Men det manglet mye på bakken, på loungetilbudet og serveringen ombord. Jeg kjøper ikke businessklass for å stå i køer og å måtte løpe mellom restauranter under mellomlandingen. Karakteren settes i lys av at jeg tror jeg må ha vært spesielt uheldig.
Terningkast 6 av 10
[box style=’info’]Quickfacts:
Rute: Moskva til Helsinki
Fly/sete: Airbus 320, sete 3F
Internet ombord: Nei
Servering: Kokt potet
Pris: 325 Euro en vei.
Bonuspoeng opptjent / program: 1000 British Airways Executive Club poeng + 40 Tier points.
Hjemmeside: Finnair
Fordeler: God service, behagelige stoler, fresh cabin.
Ulemper: Kvaliteten på servering og på bakken.[/box]
[box style=’note’]Kommentarer eller spørsmål kan du poste i forumet. Klikk her [/box]
Neste uke tester vi Brussels Airlines Business Class
Bull sier
Deg var Gruffalo som bøffa kjøttet.