Vi tester Finnair Business Class fra Helsinki til Bangkok i Airbus A330

Finnair Business Class kabin

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Vår gode kollega Steffen, redaktør for InsideFlyer i Tyskland, fikk nylig sjansen til å teste Finnairs Business Class. Her er hans inntrykk av turen.

I forbindelse med en tur jeg nylig hadde til Thailand og Malaysia klarte jeg å sikre meg gode priser i Finnair Business Class. Jeg hadde aldri reist med Finnair før, så dette skulle bli en ny opplevelse. Turen gikk fra Paris til Bangkok via Helsinki og tilbake igjen samme vei.

Finnair flyr fra Helsinki til Bangkok inntil to ganger daglig avhengig av ukedag. Jeg bestemte meg for å ta den seneste flygningen med avgang kl. 23:55 fordi passet best med resten av reiseprogrammet mitt.

Kabin og sete

Finnair har to forskjellige setekonfigurasjoner om bord i sine Airbus A330-fly. Den ene versjonen har en større Business Class-kabin med 45 seter, mens den andre bare har 32 seter. På min flygning til Bangkok var det modellen med 45 seter som ble brukt. Business Class er delt inn i to kabiner. Den største kabinen foran i flyet har syv seterader, mens den andre kabinen har tre rader. Den minste kabinen er nok kanskje roligere under selve flygningen, men alle passasjerer i økonomiklasse må gå gjennom denne kabinen under ombordstigningen.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Siden jeg reiste sammen med kjæresten min valgte vi sete 2D og2H slik at vi begge hadde direkte tilgang til midtgangen. Setene er de samme som SWISS har på sine Airbus A330 og Airbus A340.

Finnair Business Class kabin

En ting jeg liker spesielt godt med disse setene er den gode lagringsplassen som er tilgjengelig fra setet. Setet er behagelig, både i lounge-posisjon og når det ligger helt flatt. Jeg kan likevel se for meg at setet kanskje ikke er optimalt for de mest høyreiste av oss siden rommet for føttene er ganske smalt.

Service

Like etter at vi hadde funnet setene våre ble vi tilbudt en velkomstdrink. Vi kunne velge mellom vann, appelsinjuice og Champagne, hvor jeg gikk for sistnevnte alternativ. Champagneglassene Finnair bruker om bord i Business Class er fine å se på, en flott detalj.

Champagneglass

Mens jeg satt og nippet til Champagnen fra Joseph Perrier benyttet jeg anledningen til å ta en titt på drikkemenyen. Foruten mineralvann, brennevin og ulike typer kaffe omfatter menyen også flere typer vin og coktails.

Etter at de siste passasjerene hadde kommet om bord ble dørene lukket og turen til Bangkok begynte og den smekkfulle Airbus A330-maskinen steg rolig mot skyene.

MenykortMenykort

Etter avgang kom serveringen raskt i gang og startet med en aperitiff. Siden dette var en sen avgang, ble forretten av laks og hovedretten servert samtidig på brett. Jeg valgte å starte med et glass rosévin fra Provence, en Mirabeau Pure Rosé 2017, som absolutt falt i smak. Etter hovedretten fikk jeg servert litt ost og sa heller ikke nei takk til et påfyll av rosévinen mens jeg slappet av til en gammel James Bond-film.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Når filmen var ferdig klarte jeg å sove i fem timer.

Rundt 70 minutter før landing i Bangkok ble det servert frokost. Siden jeg ikke er noen stor fan av fly-omelett og ikke var spesielt sulten nøyde jeg meg med litt frukt, en croissant og en bagel. Dette flyet hadde tydeligvis ingen espressomaskin om bord for det var kun vanlig filterkaffe å få til frokost.

Underholdning

Underholdningssystemet en nok det svakeste punktet i Finnair Business Class i Airbus A330. Skjermene er utdaterte og hverken størrelse eller oppløsning holder mål i forhold til hva man kan forvente i dag. Det taler for å heller booke Finnairs Airbus A350 hvis man har mulighet til å velge. Utvalget er heller ikke all verden.

Underholdningssystem

Finnair tilbyr WiFi om bord på Airbus A330. Dette er gratis for Finnairs toppstatuskunder, mens Business Class-passasjerer får én time gratis. WiFi for hele flygningen koster 19,90 Euro, som etter min mening er grei pris.

Konklusjon

Alt i alt var min første langtur i Finnair Business Class en positiv opplevelse. Selve flygningen var behagelig, setene var gode, og service og betjening var bra. The eneste jeg vil pirke på er underholdningssystemet. Utover det vil jeg likevel anbefale Finnair, selv om flytypen som brukes er Airbus A330.

Oversikt

Sete

Service

Mat

Drikke

Underholdning

Overall Rating

Konklusjon

Alt i alt var min første langtur i Finnair Business Class en positiv opplevelse. Selve flygningen var behagelig, setene var gode, og service og betjening var bra. The eneste jeg vil pirke på er underholdningssystemet. Utover det vil jeg likevel anbefale Finnair, selv om flytypen som brukes er Airbus A330.

3.9

Kommentar

  1. Martin sier

    Takk for fin rapport! skal ut å fly med dem neste uke. OSL-HEL-HKG, HKG-BKK Cathay, BKK-HEL-OSL. nye A350-900 er satt opp på begge lang distansene 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *