First Class krigen: Billig sprit og kvadratmeter ombord.

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Dessverre er det relativt få av oss som får gleden av å ankomme Gardermoen til en ventende Gulfstream G650 kjemisk fri for tyttebærpoliti, overpriset taxfree og ungeskrik. Men oss frequent flyer har ett par kort oppi ermet som lar oss få oppleve den ultimate luksus som er tilgjengelig på rutefly ganske så regelmessig.

Og for å tipse folk flest om hvordan man finner nøkkelen til safen med hemmeligheten om hvordan man får dette til, er det smart å følge med på websider som Insideflyer, som har hundretusenvis av medlemmer globalt som kan de beste triksene.

Og for de som ikke ønsker å delta i debatten, men kun lese, er vår søstersite Boardingarea blitt verdens største reiseressurs med over 10 millioner lesende i måneden.

Våre mest kjente bloggere har testet alt av First og Business Class som finnes der ute og meninger finnes det mange av. En av disse er min gode venn Gary Leff som har skrevet View From The Wing siden begynnelsen av 2000 tallet da ingen visste hva en blog var.

Gary er Amerikaner. Amerikanere er ett herlig folkeslag, men de er liksom litt annerledes og setter pris på litt andre ting enn det vi Europeere gjør. For eksempel hater Amerikanere av en eller annen merkelig grunn i sitte baklengs ombord i fly og som de fleste vet har BA i snart ett par tiår hatt enkelte seter som peker baklengs i Business. Og det at man har direkte tilgang til midtgangen, er det viktigste i Business Class, alt annet er sekundært.

På kortere flighter liker man absolutt ikke Euro Business med midtsetet blokkert. Det skal være brede seter 2+2, det er mye viktigere enn det man får servert ombord.

Og det er en debatt som går slag i slag på diverse blogger og nettforum.

Debatten om hvem som har den beste First Class i verden er også noe som flittig diskuteres, også her på vårt lille forum.

Nå har jeg vært såpass velsignet at jeg har flytt det meste av First Class som finnes der ute mange ganger og jeg følger selvsagt også med hva som skjer i bransjen.

Her en varm sommerdag kom jeg over en test der min kjære venn Gary Leff, som har like mange lesere som VG totalt, proklamerte at Etihad First Apartments er verdens suverent beste First Class..

Akkurat. Vel, selv kan jeg ikke annet enn å le av denne uttalelsen. Det viser at en av de smarteste personene jeg kjenner har latt seg lure av flyselskapenes lek med kvadratmeter ombord og komplett ignorerer alt annet.

Er det noen tvil om at Etihad leverer mest privatliv enn noen andre ombord? Absolutt. Men bortsett fra hvor privat Apartments er, er hele konseptet ett stort Fata Morgana. First Apartments gir ikke mer plass for passasjerene, tvert imot.

En påstand jeg ofte hører er at mens andre flyselskaper kjører 1-2-1 i First på Airbus A380, har Etihad kun 1+1. I tillegg leverer de det mest private produktet. For det første, mellom dør en og to i andre etasje er kvadratmeterantallet identisk. Det er deretter opp til hvert enkelt flyselskap å utnytte plassen via smarte løsninger som er best for kundene. Lufthansa har 8 seter i First Class i dette området på deres Airbus A380, mens Etihad har plass til 11 passasjerer på samme plassen i deres nye First Apartments. Vent litt, hvordan går det an? Etihad har vært smarte.

Se bare her:

lufty-f
Lufthansa A380 seat plan First class

etihad-a380
Etihad A380-seat plan First class
Man har ett sete pluss en sofa hos Etihad. Setet kan ikke felles skikkelig tilbake, så jeg klarer ikke å finne en komfortabel sittestilling. Jeg liker faktisk Etihad sitt vanlige First sete bedre. Der kan jeg felle ut fotstøtten, slå ned ryggen for å finne en skikkelig komfortabel sittestilling for å se film eller lounge i.

Med Etihad Apartments må benken felles benken ned dersom du skal sove, det er ingen mellomting mellom rett opp og ned sittestilling eller paddeflat. Og den harde benken har ikke noe madrass over. Den første flighten jeg tok var fra London til Abu Dhabi og jeg sov lite. På returen en annen flight droppet jeg all service og la meg umiddelbart og benken er skikkelig hard og jeg sover mye bedre i mange andre seter. Japan Air Lines tilbyr en Tempur-pedic overmadrass og til og med pute som gjør opplevelsen vanvittig mye mer komfortabel.

Ikke misforstå, det er en fantastisk måte å fly på, men at det er det beste som finnes i lufta er en subjektiv påstand som jeg er fullstendig uenig i. Jo flere ganger jeg flyr Apartments, jo mindre liker jeg dem. Jeg vil ikke rangere dem i topp 3 en gang.

For First Class for meg er mye mer enn noen vegger sånn at ingen kan se deg. Service er minst like viktig. Gary’s flight var 6 timer forsinket, dusjen ombord funket ikke og det er bare begynnelsen.

Som du ser fra testen til Gary var det komplett kaos ved gaten og lang kø for til og med First passasjerer å komme seg ombord. Og her snakker vi om hjemmet til Etihad, Abu Dhabi. Det å avreise med First er langt fra en premiumopplevelse. Du sjekker inn i en First lobby og blir deretter plassert rett i immigrasjonskøen sammen med Business Class og statuskunder. Deretter må du pent finne loungen selv og når det er tid må du fint stå i kø sammen med 100 andre premiumpassasjerer og statuskunder. Sist gang jeg fløy First fra Abu Dhabi fikk vi bussgate som var mer enn ti minutter unna terminalen. Sild i tønne med økonomipassasjerene. Jaggu sa jeg First.

Kontrasten til Lufthansa First og deres service hjemme i Frankfurt kunne ikke vært større. Du glir inn til en egen privat terminal der du blir tildelt en Concierge som eskorterer deg igjennom en privat sikkerhetskontroll kun for de få som reiser i First. Din Concierge tar passet ditt mens du kan nyte alt fra 60 forskjellige Whiskey til ett gourmetmåltid i restauranten. Når det er på tide å komme seg ombord, finner din Concierge deg og eskorterer deg til passdisken der en kar tar seg av immigrasjonsformaliteter uten noen som helst kø. Deretter går turen med en Mercedes S Klasse, Porsche Cayenne, Panamera eller lignende rett til gaten der sjåføren tar din håndbagasje og eskorterer deg opp trappen rett til broen der boarding snart er ferdig forbi alle andre passasjerer. Deretter blir du introdusert til purseren ombord og sjåføren finner en plass til håndbagasjen din.

Og når det gjelder mat og drikke ombord, har Lufthansa kraftig forbedret sitt produkt mens Etihad leverer ett vin og barkart som ikke hører hjemme hos Aeroflot i Business engang. Det siste Etihad har kuttet er signatur Whiskeyene alle First produktene har: Johnny Walker Blue Label i tillegg til en respektabel Single Malt. Hva serverer de nå? Samme Whiskey som British Airways serverer i Economy. Grey Goose Vodka har blitt til ungdomsspriten Absolut. Vinkartet jeg hadde på min siste flight hadde 3 viner under 10 dollar flasken. San Pellegrino har blitt til Al Ain destillert vann.

Og den klassiske kaviaren alle First selskaper med respekt for seg selv har, har Etihad aldri servert.

lufty-first
Lufthansa First Class
Så selv om sandkasseselskapene har yppet seg kraftig, er de gamle fortsatt eldst. Det skal litt mer enn en vegg eller to for privatliv og en dusj ombord for å imponere meg. Den dusjen har jeg tatt en gang og det holdt. Da jeg steppet av flyet i Abu Dhabi var det 45 varmegrader noe som betyr at en Nordlening uansett vil trenge en dusj når han ankommer hotellet 10 minutter senere 😉

God tur og god helg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *