Har fått insideinformasjon om at SAS-loungen på AES legges ned frå oktober av. På samme tid blir det påpeikt at loungen går omtrent "i null" og at det ikkje er nok reisande til å oppretthalde den. Det er etter mitt vitande ingen andre cafelounger som er planlagt nedlagd. For min del synast eg at dette er ganske trist, då eg reiser mykje med SAS til og frå AES.
Hæ? Virkelig trasig hvis det skjer. Det er jo masse folk når det går fly. Og når det ikke går kan de kutte ut å ha bemanning. At den er åpen i fem timer når det ikke er aktivitet er unødvendig.
AES er vel den minste av de flyplassene som har Cafe Lounge (om jeg ikke tar helt feil), så om det er noen som bør legges ned, så er det vel den. Selvfølgelig synd, men nå har kanskje SAS funnet ut hvor grensen går for å kunne ha en Cafe Lounge og så håper jeg de satser på andre flyplasser i stede, som har mer trafikk (f.eks BOO).
Knut Morten Johansen i SAS sa det ikke finnes plass eller egnede lokaler i Bodø for å få det til. (For to år siden da) https://www.an.no/avinor/dette-fikk-tromso-men-bodo-far-ikke/s/5-4-345229
Einig med fleire her. Det som eg synast var mest påfallande var at SAS hadde rekna på det - og det var ikkje snakk om tap i denne samanheng heller - men at ein ikkje tente på det.
SVG, som vel er større enn AES og BOO med god margin, er ikke tilgodesett med noen slags lounge for SAS passasjerer...kanskje AES loungen skal flyttes dit? Ikke mer enn rett og rimelig tenker jeg...
Problemet er vel kanskje at sunnmøringer(meg inkludert) er så gjerrige at vi rett og slett har spist opp all "maten" der inne?
Det er for meg en gåte hvordan de kan si at de ikke tjener på en Cafe Lounge? De leier lokaler av Avinor De betaler betjening De gir bort boller og kaffe og .., gratis Det må da være et fantastisk forretningskonsept?
Flyr fra AES 2-3 ganger i mnd, men kan ikke si dette var så nedslående. En sjelden gang har jeg spist litt havregrøt og tatt en kaffe på morgenen, kanskje en banan. Ellers er det god plass og mange plasser å sitte på AES. Ikke er det veldig mye bråk og mas heller. "Loungen" er jo sånn sett bare en del av terminalen, men med glassbur. Den "maten" i Café-loungene klarer jeg meg egentlig uten, men det er greit å sitte rett ved gate sånn sett.
Dette må da være årets skandale for SAS! Min opplevelse er at den loungen ofte er den trangeste plassen å sitte på Vigra om ettermiddagen, så jeg dropper den ofte. Blir også for feit av å sitte og tygge boller en time. Hvorfor ikke tilby rundstykker og hvitost så vi kan få litt sunn mat også?
For å sitere @titocosta fra tråden om at bagasje på Go Light ble fjernet: Bytt "bagasje" med "lounge". Jeg ser ikke forskjellen for statuskunder.
Konseptet med slike små lounger er ikke så dumt egentlig, men det passer ikke overalt. Som noen nevner over så er AES faktisk ganske romslig på avgang nå, og selv med et par fulle avganger samtidig så er det ikke problem å få sitteplass. Og mange av de sitteplassene er ganske så komfortable. Faktisk så er stolene rett utenfor loungen bedre å slappe av i enn benkene inne i loungen, og det er sjelden fullt der. Et annet poeng er at AES er en relativt effektiv flyplass generelt, og med tilgang til fast track trenger man ikke å komme lenge før avgang. Ei heller er det mye transfer der (tror jeg), så da faller det grunnlaget bort. Så alt i alt var det hyggelig med cafe lounge der, men jeg forstår godt at den ikke var på toppen av lista når man må prioritere begrensede midler. Det hadde nesten vært like enkelt om alle som i dag har tilgang til lounge fikk en voucher på kaffe og bolle i kiosken.
Morgenrushet er et salig kaos, men heldigvis har FT løst på trykket. Jeg har gått og kjøpt meg en svele de siste gangene turen har gått fra AES og da er jeg nøgd. Trenger ikke noe lounge da!
Mulig SAS ble fratatt retten til å kalle det for lounge p.g.a. horribel sittekomforrt (gjelder for øvrig alle distriktslounger)
Fløy derfra i vår, og ble forundret over å finne en lounge der, mtp hvor god plass det ellers var på flyplassen.
Om du hadde brukt fem kalorier på å lese vidare, så hadde du også sett at eg skriver følgjande seinare i same tråden: "[...] Men frå spøk til alvor, det er nemleg slik at det å flyge er utruleg billeg - og sjølv om ein må opp på eit par tusingar, så er framleis dagens flybilletter av ein særs låg pris. Eg trur ikkje det er denne perken som vil vere tunga på vektskåla om folk skal velje SAS. Då er det heller tilgang til lounger o.l, som vil vere pri (jfr. fleire kunderundersøkingar SAS har gjennomført), og enno meir synd at dei valde å avslutte omtrent alle kontraktsloungar. [...]"
Jag antar poenget er at man stadig ser at SAS skjærer ned på tilbudet til statuskunder. Det er rett og slett ingen sammenheng mellom det SAS kommuniserer (nå sist: https://insideflyer.no/forums/threads/sas-vil-vinne-skandinavia.11144/ ) og det de faktisk gjør. Hver gang de skal "forbedre" tilbudet til de viktigste kundene så er det det motsatte som skjer. Igjen stiller jeg spørsmålet: Hva er poenget med statusnivåer dersom de har absolutt null verdi?