Ok, så det holder ikke at man har en booking referanse hvor også billettnr fremgår? Har lagt på retur på eksisterende reise
Når du endrer på en eksisterende booking vil du ha billettnummeret synlig i og med at du har en billett i utgangspunktet. De nye flightene er ikke gyldige før du har mottatt nye billetter. Det står ofte på nettsiden at billettene dine ikke er ferdige når de er under endring.
Så da er den gode gamle regelen om å "booke først og spørre etterpå" fortsatt gyldig. Fikk et par turer ut av dette slippet, så jeg er tilfredsstilt frem til februar 26.
Frusterende - i noen få dager så det akkurat ut som det burde gjort. Tilgjengeligheten var ikke fantastisk, men det fantes muligheter. Nå er det ingenting igjen.
Da har vi funnet ut hvordan gamet fungerer i prinsippet. Dette burde definitivt også tas opp ved neste anledning med SAS. At de skal styre dette innimellom gir absolutt ingen mening. I star alliance var dette aldri noe tema med av og på inni mellom. Og som du nevner så var det heller nesten ingenting til Asia (når jeg søkte). Et annet problem som jeg la merke til når jeg søkte var at man fant flere billetter på hjem reise men ingenting på utreise. Ikke et eneste ledig sete på flere måneder, er helt merkelig det de holder på med.
Det meste tyder på at det er Flying Blue som har dratt i spakene denne gangen, for tilgjengeligheten svingte også tilsvarende via feks Delta. Det var for øvrig veldig mye ledig til Asia, spesielt med KLM. Air France hadde også en del seter til MNL, SIN og HND. @democomputer booket feks 4 pax t/r NRT, @obay booket 4 pax t/r SIN @cothom booket t/r MEL, via CGK @Fridtjof booket 4 pax en vei til SIN @DJasko booket 5 pax til DXB @Flymunda booket t/r NRT @EJN booket 2 pax t/r HND 4 pax til feks TYO og SIN var langt fra hverdags i *A. Men leksen er jo som tidligere, book mens man kan. Det var det samme da SQ var ledig en kort period eller da Austrian plutselig hadde full tilgjengelighet for reiser til BKK Q1-25. Jeg leste en teori om at det ikke er noen fatfingers hos FB som åpnet tilgjengeligheten, men at tilgjengeligheten settes vidåpen med vilje, for så å lukkes når de føler de har solgt nok seter totalt. Altså at de åpner typ 1,000 seter, men når typ 150 av disse er booket, så forsvinner alt. Det gir mening, men kanskje det bare er cofirmation bias.
Jaha, da er det agenten som skal trekke poeng og? Fikk kun beregnet endrings fee, ikke et ord om poeng (endret retur fra eco til biz). Trodde det var backoffice som gjør resten. Har nå ventet i en uke for billettering, ringte i går og agenten igjen kun beregnet gebyrer på nytt å sendt videre. Blir nok stresset av dette
Andre får rette meg her, men jeg mener det tidligere alltid var slik at agenten skulle tilbakeføre og trekke nye poeng. Gangen før (i oktober) da jeg gjorde en endring på en SAS bousreise og la på retur ble poengtrekkene gjort av agenten før billettene gikk til billettering. Men jeg har også hørt at dette noen ganger har blitt gjort av backoffice, det var derfor jeg ikke stusset noe over da den første endringen ble gjort. Agenten jeg snakket med i går mente da at de burde trekkes på nytt. Han beregnet nye skatte igjen, trakk poeng på nytt og eskalerte til backoffice. Det er bare å ringe daglig og mase, frem til du får en som kan hjelpe deg.
Den billetteringsprosessen til SAS er ikke helt god altså... Ringte inn og fikk lagt på feeder flight på mandagen. Alt OK og den skulle sendes til billettering. På hjemmesiden og i app så kunne jeg se den nye flighten, samt velge sete (på KLM sin side). I dag ser jeg at flighten er borte fra bestillingen på nettsiden/app :/ Ingen billett mottatt og ingen fra SAS som har tatt kontakt.
Oppdaget selv nå at på 1 av mine 2 bookinger som jeg ba om ny retur på (identisk, men forskjellig pax) så har ny retur forsvunnet på en av dem, men ikke på den andre. Selv om agenten sa på telefonen i går at den ikke forsvinner før det har gått 14 dager.... Spent på hva de sier når jeg ringer inn i morgen. Det er selvsagt ikke noe ledig billetter der nå...
Jævelen inni meg fikk ikke ro. Ringte inn nå, og fikk svar etter 20 sek. Agenten, en hyggelig engelsktalende dame visste ikke hva som skjedde, og så at billettene var forsvunnet for bare par min siden. Men hun kunne likevel finne dem og se at de var holdt av frem til 25.3 (14 d etter at de ble reservert). Hun flagget bookingen som prioritert og håpet at backoffice skulle fikse det ila morgendagen. Jeg ba henne prioritere de to andre bookingene, og det gjorde hun. Så får vi se. Jeg mistenker at denne buggen skyldes at jeg la inn reisen i KLM appen for å reservere seter. Det var da jeg oppdaget feilen, og akkurat noen få (ti-femten) minutter før jeg ringte inn. Så dagens lærdom: Vent med å legge inn bookingen hos selskapet som flyr til den er billettert
Har prøvd å finne ledige bonus billetter med skyteam via søkesiden på sas.no sine sider fra Bergen til diverse europeiske byer i september. Roma, Madrid, Lisboa, Porto etc. Finner ikke en eneste billett. Er dette pga at det ikke finnes billetter eller fordi søkefunksjonen hos sas.no er dårlig. Er det noe poeng å betale for awardfares eller liknende tjenester?
1.september kan du reise fra BGO-OSL-ARN-FCO(Roma) kl 10:30 med SAS 5.september kan du reise fra Bergen til Roma kl 11:20 12. september kan du reise fra Bergen til Roma kl 07:25 21. september kan du reise fra Bergen til Roma kl 11.00 29. september kan du reise fra Bergen til Roma kl 09:30 og 09:25
Ellers er det mange ledige billetter i økonomi til både Lisboa, Madrid i september med kombinasjoner via AMS og CDG
Hørtes merkelig ut om setevalg var årsaken (uten at jeg har noe kjennskap til det men). Personlig mest skeptiske til den trege billetteringen faktisk funker som de antar. Rart om at de kan "reservere" seter til alle partnere i 14 dager+ før SAS billetter og bekrefter at de faktisk kjøper de.