Verdens billigste land å bo i over lengre tid :)

Tråd i 'Reisemål' startet av Kaffen, 14. mai 2021.

1. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,019
    Bonuspoeng:
    183
    Etter å ha lagt merke til at det er flere her som reiser vekk flere måneder i året, så tenkte jeg å ta opp noen land jeg kjenner til, så i den sammenheng kan dere se på kartet, og hvis dere vil gå dypere inn på dette for å hente enda mer data, så kan dere gå inn på linken her :)

Priser i verden.jpg

Så her får dere en grov indikasjon på hvor det er dyrt å bo, og hvor det er billig å bo, så ut i fra denne lista så kan dere kikke på flere ting. Noen av dere foretrekker å bo innenfor Schengen, så jeg tar dere først. For dere er det to land som peker seg ut, og det er Polen og Ungarn hvor prisnivået er 42% av det i New York som denne Numbeo-indeksen får ut i fra. Dyret er Sveits også kommer Norge. Prisnivået i Norge er 106% av det som er New York i forhold til å leve. Videre så kan på Numbeo finjustere filterne slik som jeg har gjort her og få frem mitt kart, og det fungerer fint som en tie-breaker i forhold til Polen eller Ungarn for min del om jeg var i den situasjonen at jeg absolutt måtte ha bodd innenfor Schengen. Hvis dere vil ha godt sommerklima om vinteren så er Madeira billigere enn Kanariøyene om det er varme dere trenger om vinteren.

Billigst europa.jpg

Så kommer jeg til sånn som meg, som kan gi blaffen i Shengen, og de kan deles inn i to kategorier, og det er dem som ikke vil eller kan reise så alt for langt unna, og med det så sikter jeg til at de ikke kan fly lengre enn 6 timer med fly fra Oslo, og de må være i relativt lik tidssone som Norge, altså pluss/minus 2 timer maks, så da starter jeg med dem. Hvis det må være Europa, som gjelder ganske så få av dere, så er Lviv vest i Ukraina, nær den ungarske og slovakiske grensa og lagt fra konfliktene i landet. Dette er den billigste byen du trygt kan bo i Europa nå, og prisnivået er 29% av det prisnivået som indeksen tar utgangspunkt i, og er du glad i røyk og alkohol blir utslaget enda større, så får dere som er alkoholikere og som ikke ønsker å ta fatt i problemet, er dette "løsningen" for dere. Videre så kan jeg også nevne Tyrkia som ville vært mitt valg, med god mat og masse opplevelser, med ett prisnivå marginalt over Ukrainas nivå på grunn av alkoholprisene, mens det billigste landet er Egypt. Vet ikke hvor mange som vil bo der, men dette er trolig verdens billigste destinasjon for dem som ikke drikker. Kan jo si at røyk er billig der og en kan lett få visum for å bo der i 5 år :cool:

Så går vi over til dem som er i den beste kategorien, dem som kan reise hvor en vil i 6 mnd:

verdens billigste.jpg

Jeg starter ned å nevne Pakistan som verdens billigste reisemål, men det er jo ganske så få av oss som ønsker og bo der, så av praktiske årsaker så har jeg kommet frem til at India er verdens billigste destinasjon som er noe for oss, og deretter kommer Nepal, og Uganda. Etter det jeg har hørt så er Burundi som ikke er på dette kartet også på nivå med India i prisnivå, men jeg tviler på at det landet har så veldig mye å by på, men jeg har jo tatt feil før angående dette da. Hvis dere vil bo på stranda så er Varkala verdens billigste sted for strandferie etter min reasearch. Felles for disse stedene er det at prisnivået der ligger under 20% av det Norske prisnivået, og for Varkala i India er vi helt nede i ca 15% av Norsk prisnivå. Så for 10.000 kroner betyr det en kjøpekraft på 66.500 kroner. for en med minste uføre, så snakker en om 103.200 kroner i kjøpekraft, så det gir mye bedre kår enn hva en får i Norge for pengene. Norge har også Trygdeavtaler med flere av disse landene, så det å bo der nede i flere av disse landene er ganske så greit, nyttig for pensjonister å vite dette.

Jokeren i spillet er visumkostnader, og for India er det svært lite, med ca 100 USD for ett 5 års E-visum og de kommer til å fortsette med dette etter at pandemien er over, men en kan bare være i landet 3 måneder av gangen, så må en på "border-run" og det involverer ofte en utgift på mellom 1000 og 1500 kroner for å fly til ett land og komme tilbake dagen etterpå. I Thailand er det flere visum-alternativer men ett "Visarun" eller "borderun" koster litt det også, og i andre land så koster utvidelse av visum en del, men ikke over alt. Mexico har de beste visumreglene jeg vet om, da du får 180 dager ved ankomst, og en liten busstur til grensa gir deg 6 måneder til. Det vil gjøre dem litt billigere enn det indeksen viser, så på nivå med Sri Lanka, så det er jo verd å bite seg i om en bare vil reise til ett varmt sted for å bli ei stund. Ulempen med Mexico er hvilken tidssone det landet ligger i for dem som har hjemmekontor og skal holde Zoom-møter eller Teams-møter online, da dette vil bli satt på en vanhellig tid for dem som ønsker å feste, for jeg kan jo ikke møte dritings etter ett Springbreak Party og tro jeg vil gjøre en god jobb da:confused::oops:..., men for dem som har passiv inntekt og som ikke har de problemene som jeg har med arbeidsmøter, så går det bra :cool:

Her her dere link til hvordan dere ordner visum til opphold på 6 måneder eller lengre i disse landene, og en annen kanal som hjelper deg med masse info i forhold til hva som kreves av inntekt for å bo i forskjellige land :cool:

Last edited: 15. mai 2021
    OyvindN, puckno, JonathanI and 24 others like this.
  2. oddA

oddA Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,275
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde tatt turen til Portugal noe utenfor Lisboa.
    Direkte fly fra Oslo i normale tider. Kansje det billigste landet i Europa, med mye sol & varme.
    Samtidig er folkene somregel veldig hyggelige.

Skulle egentlig vært der et par måneder nå, men corona satte en stopper for det :(

fly4fun, cooolcatz, Kaffen and 2 others like this.
  3. MrBister

MrBister Medlem

Likes mottatt:
    508
    Bonuspoeng:
    93
    Jæææævlig bra liste ass! Stay trygda! Hilsen Trygdebeistet

pepperminte, Shyneno and Darkcho like this.
  4. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    183
    Portugal kommer til å skje når verden er litt mer tilbake

5. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,019
    Bonuspoeng:
    183
    Liker ikke det svaret der, for jeg sikter vel så mye til folk som jobber fra hjemmekontor og som lever som digitale nomader, blant annet en saksbehandler som meg. Det er flere pensjonister i miksen også. I tillegg så er det flere unge som kan bruke denne infoen i forhold til hvor de skal reise på sitt livs reise på oppsparte midler, og det er også dem jeg vil hjelpe. Derfor ser jeg på det å spytte på dem som er trygda som de eneste latsabbene som kan gjøre dette som ganske kleint spør du meg.....

Last edited: 15. mai 2021
  6. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    824
    Bonuspoeng:
    113
    Genial side! Tok en titt på Norge for å se om tallene stemmer sånn noenlunde, og siden presisjonsnivået der later til å være bra kan man vel anta det gjelder andre land også.

Har begynt å tenke så smått på hvor jeg kan tilbringe noen måneder i året når jeg blir pensjonist om noen år, og da tror jeg denne oversikten kan være nyttig. Det viktigste tallet er egentlig husleie, da jeg mener det ellers er mulig å leve billig hvor som helst i verden. Det er gratis å rusle i parken, og det er liksom grenser for hva et grovbrød og et stykke gulost kan koste. Husleien, derimot, kommer man uansett ikke unna. Sjekket for moro skyld San Francisco, og skal jeg legge husleie til grunn ser det ikke ut til å være det mest aktuelle stedet å tilbringe pensjonisttilværelsen :)

EndreD liker dette
  7. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Setter en knapp på Portugal hvis jeg blir værsyk. God mat og vin til en hyggelig pris er aldri feil. Hjelper også at de er innenfor EU, byr ofte på mindre styr hvis du jobber med personinformasjon som ikke skal behandles utenfor.

8. TommyL

TommyL Senior Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Greit å få avklart hva du mener med det utsagnet det.

Edvard liker dette
  9. MartinSkog

MartinSkog Nytt Medlem

Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18
    Flere har nevnt Portugal, og det er et godt alternativ. Jeg har erfaring fra Spania og Portugal, og det som er viktig å få med seg i sammenligningen av de landene, er at utgiftene til bolig og bil er klart høyere i Portugal. Nå er det ikke alle som skal kjøpe bil, men et sted å bo må man jo ha.

I Portugal har utenlandske investorer bidratt til å drive opp boligprisene betydelig i det siste. Det gjenspeiles også i leiemarkedet.

En annen fordel med Spania er at det er mye enklere som utlending å få utført tjenester og kjøpt varer, pga mange engelsktalende tilbydere.

Emma and Insomnia4u like this.
  10. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Det er definitivt en interessant oversikt. Det jeg synes hører hjemme i regnestykket og som er nært knyttet opp i mot kostnadsnivå, men som jeg synes du hopper elegant over, er levestandard. Ja du kan bo billig i India, men hva med helsetjenester, tilgang på rent vann i springen osv osv osv - altså store og små ting i hverdagen som mange ikke vet å sette pris på fordi de ikke tenker over det.

Av de landene du trekker frem som billige har jeg vært i både India og Nepal, og aldri i verden om jeg kunne ha tenkt meg å bosette meg i noen av de landene. Greit med "been there done that", men det var også nok for meg. Kan legge til at i Nepal fikk en i reisefølget akutt behov for å benytte helsetjenesten i landet, og han var glad for at noen hadde tenkt så langt som å ta med kanyler fra hjemlandet :eek:.

Å bo i lavkostland ville jeg tenke nærmest er utelukket for uføre, for det ligger vel i sakens natur at uføre også er den gruppen som er de største forbrukerne av helsetjenester (og så innser jeg selvfølgelig at uføre ikke er en homogen gruppe, og at behovene kan variere veldig).

For eventyrlystne ser jeg at det å bo i en annen del av verden kan være spennende, utviklende og en erfaring å ta med seg, men jeg tenker at å bosette seg i et u-land for å spare penger fører veldig mange ting med seg som må vurderes nøye

ina, Hanen, mathiasfe and 8 others like this.
  11. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,562
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde nok dødd av diare hvis jeg hadde flytta til India ivertfall, fikk nok av den ene ferieturen (var 20 stk som reise og halvparten ble veldig syke, 5 havnet på sykehuset)

12. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,019
    Bonuspoeng:
    183
    Det er masse sprøtt å lese her :confused: ... Jeg har bodd i flere land, og det jeg tror dere har blitt er bøffa :oops:o_O Jaja, kanskje dere bør kikke litt i andre hjørner av de landene dere reiser i :rolleyes: og ett sted som ikke er på denne lista er Norge. Ja, Norsk helsevesen suger, så ikke så vanskelig å slå oss o_O

Her kan du se ei liste over land som har bedre helse enn oss, og da måler de ut i fra offentlig helsevesen. Hvis du signerer privat helseforsikring, så kommer en enda bedre ut av det :cool:

Last edited: 20. mai 2021
  13. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,366
    Bonuspoeng:
    293
    «Norsk helsevesen suger»

Du tror du er en verdensmann du min unge venn, men du skal vite at det er mye du ikke har kjent på, sett, hørt og opplevd på kroppen.

Det skal du være utrolig glad for, og jeg unner deg at du slipper å noen gang skulle komme i den situasjonen at du opplever selv hvor takknemlig du skal være.

Det er milliarder (ja milliarder) av mennesker der ute som ville priset seg lykkelig for bare en liten del av det tilbudet du har, bare fordi du er så heldig å ha blitt født på den steinrøysa her oppe i nord.

OyvindN, Grooo, Meursalt and 34 others like this.
  14. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    27,365
    Bonuspoeng:
    183
    Som om jeg skulle skrevet det selv.

Last edited: 21. mai 2021
    Darkcho, RoadKing and eventyrer like this.
  15. CowboyDan

CowboyDan Medlem

Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Som om jeg skulle skrevet det for deg. :)

Shyneno and Darkcho like this.
  16. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Tja sprøtt og sprøtt. Du får gjerne spesifisere hva det er som er så sprøtt med det du leser...

Du burde kanskje også vurdere å være en smule kritisk til kildene dine, og ikke minst burde du selv lese kildene dine også. Hvor mange av landene som du "anbefaler" finner du foran Norge (med et helsevesen som "suger") på den indeksen din. Jeg gidder ikke å holde pusten mens du leter for å si det sånn...

Om du nå leser litt mer vitenskaplige kilder og ikke kilder som er basert på tilfeldig karaktersetting på nett så kan det jo være at du finner andre resultater. For eksempel i det meget anerkjente medisinske tidsskriftet The Lancet

Som jeg sa i mitt første innlegg i tråden så tror jeg at man må gjøre en bredere vurdering enn å se bare på levekostnader når man skal vurdere å bo utenlands. Det er en grov forenkling av verden og det er ikke slik at alt annet er like med Norge i disse utviklingslandene, bare at det er mye billigere å leve...

Og så kan det å leve i et annet land være en fantastisk verdifull erfaring å ta med seg i livet. Jeg er absolutt for grunntanken her, men det passer neppe for alle

Are, mathiasfe, EndreD and 6 others like this.
  17. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,019
    Bonuspoeng:
    183
  18. DrJens

DrJens Medlem

Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Huff… det er alt for mye byråkrati å jobbe i utlandet på «hjemmekontor». Usikker på om det er forenklinger innenfor EU/EØS, men å drive sjekke lokale skatteregler, å betale dobbelt skatt, sjekke skatteavtaler mellom Norge og vertslandet for å se om du enten får tilbakebetalt skatten av vertslandet etter endt opphold, eller å kunne søke om å ikke bli beskattet av vertslandet under oppholdet blir for mye.

Da tar jeg heller bare en laaaaang ferie!

Slipper også å tenke på medlemskapet i folkettrygden som man kan miste asap ved minste feiltrinn i prosessen.

Kaffen liker dette
  19. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,019
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, reise på turist visum og maks 180 dager i året i utlandet, og unngå USA når du gjør dette er absolutt det beste :)

Last edited: 17. juni 2022
    tobeornot999 liker dette
  20. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,019
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du lurer på hvilke land du sikkert kan bo i mens du jobber med hjemmekontor, så er det flere land. Ett land som er verd å nevne er Thailand som gir deg ett 20 års Elite Visa for 1 million Bath eller rett under 300.000 kroner.

Del denne siden