Nå spurte jeg etter å finne begrunnelsen for kanselleringen. Vet hvor jeg kan se om et fly er kansellert
Takk for svar Prøver å legge en plan-B, i tilfelle flyet vårt blir kansellert. Vil virkelig få til turen vi har planlagt i 6 måneder, så vi får kommet oss ned til New York på en eller annen måte uten at turen forskyves for mye. Særlig for ungenes del! Har noen spørsmål kanskje noen her har erfaring til å kunne svare på: - Hvis flyet vårt kanselleres, er det sannsynlig at SAS kjøper billetter til oss hos et annet flyselskap (som Iceland Air eller Norse Atlantic) - eller vil de typisk bare booke nye billetter til kunder i andre "datterselskaper" eller nære partnere som AirBaltic, CityJet osv? Hvis det siste er tilfelle vil jeg regne med at flighten vår til US kanselleres om det blir pilotstreik. - Har noen erfaring med hvor kjapt flyselskapene tilbakebetaler pengene for billetten om flighten kanselleres? Jeg vurdere å kjøpe billetter hos Norse Atlantic asap hvis det skjer, slik at vi kommer oss ned likevel. - Har noen erfaring med kompensasjon ved kansellert flight? Jeg leser at man har rett til kompensasjon om flighten kanselleres av streik som skyldes uenighet mellom SAS og deres ansatte - og ut fra kalkulatorer jeg finner på nett så kan den havne på 20.000 + for kansellert fly for 4 personer til USA. Om vi skulle få kompensasjon i den størrelsesordenen så vil det være enkelt for oss å legge mer penger i potten og kjøpe nye og dyrere billetter.
Jeg og samboeren har planlagt en tur til Split 6 juli - 14 juli og reiser med SAS. Det er en bonusreise så kan kansellere denne selv og få refundert poengene. Jeg vurderer å legge inn en kansellering og bestille flybilletter via et annet selskap for å sikre at vi kommer oss på denne turen. Jeg sitter feks å titter på Skyscanner å finner billetter med Croatia Airlines og Lufthansa på samme tidspunkt. Ifht. Streikene som pågår nå - tror dere dette er mulig? Evnt. noen gode forslag som kan redde denne turen? Der står bl. annet "Flys delvis av Croatia Airlines, Scandinavian Airlines og Flys delvis av CityJet". Ble veldig usikker - er det ikke Coratia Airlines/Lufthansa som flyr hele strekningen? På forhånd, tusen takk!
Da er nok en av strekkene en codeshare som er "operated by" Scandinavian Airlines. Men om du søker direkte på www.lufthansa.no kan det hende de tilbyr flere kombinasjoner som unngår SAS, ev. bruker Cityjet. Det er av og til også mulig å få LH business saver til få hundrelapper mer enn economy.
Widerøe vil ikke lengre ombooke eller tilby care ved kanselleringer: "– Vi har ikke lenger anledning til å ombooke, tilby alternativ transport, måltid og overnatting, sier hun." https://e24.no/naeringsliv/i/WjVeya/siste-nytt-om-reisekaoset?pinnedEntry=2220 Jeg forstår at det er mange ruter der man uansett ikke har alternativer å ombooke til, men f.eks. på ruten TRD-OSL eller TRD-BGO så er det fremdeles mulig å ombooke til både SK og DY (eventuell også FS), så det kan dem vel ikke nekte?
Fant ut av dette selv på SAS sine hjemmesider. De vil kun booke om billettene våre til ledige plasser på enten SAS fly, Star Alliance fly eller andre partnere (som jeg tenker er CityJet eller lignende). For de som skal til USA ligger det jo mange muligheter i Star Alliance og jeg er ganske positiv til at de finner en løsning om flyet vårt kanselleres, men ser for meg at flyturen fort inneholder et stopp eller to ekstra.
Får dobbeltsjekke forsikringen da. Jeg har egentlig bare tatt for gitt at de ikke dekker noe i.f.m streik, da de har vært ganske tydelige på dette i media den siste tiden.
Beklager at jeg misforstod. Da vil jeg foreslå en mail/chat til selskapet, de må oppgi dette. Hadde en lignende greie for noen år tilbake til LYR, da sa SAS at de hadde måtte snu pga vær. 15 foran oss var en Norwegian maskin som landet helt fint og noen her på forumet med kontakter fikk en bekreftelse fra LYR på at det hadde vært ok forhold, men det hjalp oss ikke.
På kansellerte Widerøe flighter fra Aberdeen blir mange booket om til KLM. Virker som om de med Plus billett fikk ny rute, mens Go ikke ble ombooket (utelukkende basert på observasjoner fra en gjeng kolleger som opplever dette i går/i dag)
Løser seg ofte, har tidligere SAS-streiker vist. Men midt på sommeren, og med generelt færre fly i luften enn før covid, så kan de andre selskapene sine fly være temmelig fulle fra før av. Da kan gull/diamant komme til nytte fordi man kommer først i køen på de setene som er å oppdrive i alle fall.
Du har helt rett! Og fikk meg til å dobbeltsjekke. Arbeidskonflikt som streik og lockout, dekkes ikke av Europeiske i alle fall. Retter opprinnelig post.
Kanksje kan det bli en løsning i tolvte time før streiken eventuelt stoppes av staten? NFO skal vist komme med et forslag nå hvor lønnskravet er kraftig redusert... https://www.vg.no/nyheter/i/7d2VJW/...sse-til-streike-loesning-reduserer-loennskrav
Virker nesten mer som et forsøk på å holde tvungen lønnsnemd på en armlengdes avstand. Ikke skulle de involvere megleren og ikke er det fastsatt noen tid for samtaler. På TV2 virker han mest opptatt av å forklare hvor lite grunnlag det var for tvungen lønnsnemd nå. Mistenker vel at det vil bli mye kanselleringer i morgen også med mindre regjeringen snarlig bryter inn. Det må vel begynne å bli en relativt lang backlog på vedlikehold snart? Er det forresten noen som vet om det er mulig å droppe ut av første leg på en billett og hoppe med på den andre? Skal i utgangspunktet fly BGO-OSL-BRU imorgen, men begynner å frykte at flyet mellom BGO-OSL kan ryke p.g.a teknikerstreiken. Videre til Brussel skal jeg ikke før morgenen etter, så da kan jeg komme meg til Oslo på en annen måte og hoppe på der. Har prøvd å høre med SAS, men de er jo ikke mulig å få tak i for tiden...
Jepp var det jeg tenkte, men det er jo lettere sagt enn gjort. Om da det første flyet blir kansellert imorgen og de gjør det "for meg", må jeg da anta at de også kansellerer siste leg?
Nå har dem endret setningen, så dem følger tydeligvis med her inne : "Du kan endre til nye reisedatoer opptil 360 dager i forveien, fra datoen du gjør endringen" Også er det nå mulig å ombestille reiser med avgang frem til 3. juli. Irriterende nok med potensiell streik, men jeg synes at det er et veldig greit tilbud.
Jeg kan ikke skjønne at Widerøe skal kunne komme unna å dekke hotell og mat. Det er jo arbeidsgivere som har besluttet lockout som igjen rammer selskapet. Hvordan kan en da hevde at det er utenfor deres kontroll?
Enig, jeg skjønte heller ikke denne (og synes vel det er litt slett journalistisk arbeid å ikke utfordre på det eller forklare)....