Den er nok ikke oppdatert på noen måte Jeg håper at det blir sånn i SkyTeam også, kanskje med unntak av tilfeller der loungen er i en annen terminal enn SAS flyr fra på flyplasser der man ikke slipper inn i "feil" terminal. I tillegg vet vi jo at Delta, i motsetning til United, ikke slipper inn partnere i lounge hvis man reiser på en ren domestic-billett i USA. Det fungerer for meg hvis jeg krysser av for "Side for datamaskiner" i Chrome på mobil
Sakset fra Luftgjengens egne sider: "International First and Business Class passengers, as well as SkyTeam Elite Plus members traveling in Economy Class, enjoy complimentary access to more than 750+ worldwide member lounges on the day of travel when flying on or connecting to or from an international flight operated by a SkyTeam carrier." Videre finner vi: "SkyTeam members together offer more than 750+ lounges globally". Samtidig skryter de av at de flyr til ca 950 lufthavner. Forventer at det kommer en "Luftgjeng-destinasjoner UTEN Lounge"-tråd på forumet her snart. En slik flyplass er, i skrivende stund, OSL - som ikke har en lounge drevet av et Luftgjengsmedlem. Her er det kontraktslounger som gjelder, og det er opp til SAS om de kjøper tilgang eller ikke, samt om det bare er for C, C/PY eller C/PY/Elite +. Så forsvinner jo noen av disse loungene med Air Europa og ITA. Delta har 50 alene. Mulig det er utdatert, men synes synd på froskefolket: "Air France offers all its Business and Flying Blue Elite Plus customers access to over 200 SkyTeam and partner lounges worldwide, including 25 Air France lounges" Til slutt: SAS innenlands består nok for EBG+. At vi ikke får lounge på rene innenlandsreiser ellers i verden er teit, men merker at det blir veldig teoretisk for min egen del, og klarer ikke helt å grine over det. Men kjipt for dem som faktisk skal reise SkyTeam på ren innenlands utenfor EB-sonen.
Men per nå er vel status at deg blir bare EB poeng ved booking via SAS, som codeshare? Og det kan ikke bookes før september?
Det er egne tabeller for KLM og Air France hvis billetten er kjøpt gjennom dem. Fler Skyteam-partnere kommer nok etterhvert. Sånn som jeg har skjønt det er det marketing carrier, altså hvem du har kjøpt billetten av, som bestemmer hvilken tabell du skal bruke.
Flere SAS-destinasjoner har ikke lounge. Er det ikke naturlig å anta at det samme skjer hos enkelte Skyteam-medlemmer? At mindre innenriks-destinasjoner ikke har lounge?
Jeg mente jo at jeg hadde lest at avtalen med WF sies opp i august 2024, og at den har ett års oppsigelsestid regnet fra den datoen. Men jeg har ofte feil.
Ser ikke helt årsaken til at SAS velger å gjøre det vanskeligere å oppnå og beholde status. Jeg innbiller meg at status gjør det mer attraktivt å være lojal...
Flere mulige forklaringer på dette, men siden de har en uttalt strategi om å satse mer på premium opplevelser og fritidsreisende, så er en (min) teori at de ønsker å øke kvaliteten på "statustilbudet", uten å nødvendigvis øke kostnadene i altfor stor grad. Løsningen på dette er en slankekur. Kompenserende tiltak er Conscious, kjøpe dyre billetter eller ta en ekstra flytur. Ergo er ikke terskelen altfor høy for dem som virkelig vil ha statusen.
Her. DN, 17. mai 2024. "– Avtalen med SAS Eurobonus løper videre. Den kan sies opp i høst, og så har den 12 måneders oppsigelsestid, sier Nilsen." https://www.dn.no/luftfart/wideroe/...-at-man-kjenner-sin-egen-relevans/2-1-1645168
Det er dermed ikke 100% at den sies opp. Men rart om widerøe skal inn i strawberry systemet og samtidig ha avtale med SAS..
Ser at det har blitt en forbedring i forhold til inntjening på SAS flyvninger, de fleste klasser får du ikke lengre poeng for og på de dyreste SAS BIO billettene ligger inntjeningen på mellom 400 og 800 poeng nå.
https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/scandinavian-airlines/ For meg ser det ut som det er helt lik opptjening i samtlige klasser fra 1. september?
Ble vekket av kattefaen midt på natta her og endte med å sjekke billetter litt hit og dit med tanke på ny opptjeningsperiode som starter utpå høsten. Men stusser over opptjening i de forslagene jeg søker opp, som overhodet ikke matcher den nye tabellen. Eks: en av mine 'go to' destinationer Berlin - billett SAS Plus Pro Bio via ARN eller CPH som da skal gi (avhengig av billett/bestillingsklasse): (1250-1600)+(1900-2700) - > mellom 3150 og 4300 nivåpoeng hver vei som det heter fra i dag. Her får man jo ikke valgt billettklasse, så er overlatt til billettklasse og dermed opptjeningen sas-systemet flasher på skjermen når man søker (og evt booker). So far so good - men på søk på diverse datoer i oktober tilbyr SAS (app & hjemmeside) på vilkårlige datoer opptjening på skarve 1100/1925 poeng hjemmeside/app. Forsøkte flere destinasjoner - samme resultat. Satser på bug i systemet - og ikke (nok en) stor uannonsert 'forbedring`, men insomniaen min fikk litt ved til bålet her. Og i disse dager vet man jo aldri med SAS Hva tenker folket? Bare booke i vei med billettklassebingo på bestillingsbekreftelsen som dukker opp på mail og at det ordner seg (med opptjening ift til tabellen)?