Langtur i SQ F Suites

Tråd i 'Reisebrev' startet av kamelen, 05. nov 2024.

1. kamelen

kamelen Medlem

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    83
    Nå bærer det ut på langtur igjen!

Ferien som nå endelig blir realisert startet med en planleggingsfase sent 2019. Da så jeg på å reise vinter 2021 til en øy øst for Bali. Det ble jo fort uaktuelt da covid dukket opp i mars 2020.
    Vårparten 2021 tok jeg mot til meg og booket reise vinter 2022, med håp om at det ville være bedre tider da. Men pga stadig covidrelatert trøbbel valgte jeg å utsette da ferien nærmet seg.
    Nytt forsøk ble satt til vinter 2023. Og rett før avreise denne gangen ble det sykdom i familien. Det ville seg rett og slett ikke

Prøvde igjen med ny booking vinter 2024, men på høsten fikk jeg mail fra hotellet om at de var rammet av svært kraftig regnvær og måtte pusse opp hotellet omfattende. Da ble det ny utsettelse siden opplevelsen ville bli så redusert under oppussingsarbeidene.
    Men nå er avreisedagen her og alle fingre er krysset for at vi faktisk kommer oss avgårde denne gangen.

Når det gjelder flyreisen har jeg hatt ulike routinger med Star Alliance bonusbilletter. Hadde gledet meg til å prøve bla Turkish C til Bali via Istanbul, og i en senere versjon; EVA Air i en routing via Wien, Taipei og Bali. Og på det aller siste forsøket jeg hadde i februar 24 klarte jeg nesten å booke Singapore Airlines C fra LHR-SIN-DPS. Det viste seg dessverre å være en ulovlig booking og den ble kansellert før den ble ticketed. Er litt rart hvordan noen agenter finner muligheter og andre ikke. Men tanken på å fly SQ ble med meg og gjorde at jeg fulgte nøye med etter tilbud o.l. Og så var det akkurat det som dukket opp. Lufthansa hadde plutselig en kjempediscount på flighter fra Helsinki til Singapore med longhaul-legget flydd av SQ. Og fra Frankfurt bruker de jo A380. Da slo jeg til og skaffet to billetter.

Routingen vi skal ut på nå er følgende:

OSL-ARN-HEL: SAS Plus
    HEL-FRA-SIN: LH C og SQ F Suites
    SIN-DPS: SQ C
    DPS-TMC: JT Eco

Samme rute i retur.

Lager et reisebrev fra flyreisen først og fremst - SQ F Suites ser ut til å være noe helt spesielt. Tjenestene på bakken i Tyskland er jo ikke all verdens når vi flyr ut med SQ derfra. Men tror selve flighten gjør det verdt det likevel

Første del av reisen er unnagjort med stopover på Arlanda. Fin flyt gjennom sikkerhet og lite folk på flyplassen i Oslo. Kom ganske tett på avgang, så ingen loungebesøk der, men blir halvannen time på gull-loungen her i Stocholm. Oppdaterer reisebrevet når jeg kommer i gang med de mer spennende delene av flyreisen :)

IMG_1576.JPG

Attached Files:

NKA_Pls, sheim, turaga008 and 40 others like this.
  2. kamelen

kamelen Medlem

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    83
    Flyplassen i Helsinki var en skikkelig positiv overraskelse. Nydelig design og vibber i innsjekkingshallen og etter security. Lynkjapp service på Lufthansas sjekk-inn desk som ordnet at bagasjen ble sjekket helt frem til DPS selv om legget fra SIN-DPS er på en separat booking. Nye maskiner i security som gjør at du slipper å åpne håndbagasjen. Fine butikker og serveringssteder.

Vi ble henvist til Aspire-loungen. Der var det kø og det viste seg at lokalet var fullt og ikke slapp inn flere. Var ikke lenge til boarding, så det gjorde ikke så mye. Fant en sitteplass med lademulighet rett ved gaten i stedet.
    Rask ombordstigning og god service på flighten ned til Frankfurt. Kunne velge mat fra en liten tre-retters meny og alt serveres med ordentlige glass, servise og bestikk. Oppmerksom og hyggelig betjening.

Vi ankom en halvtime før tiden og begynte å gå bortover uten å ha fått med oss hvor gaten til Singapore var. Ble møtt av en representant fra flyselskapet som fulgte oss i noe som føltes som 2 kilometer til Senatorloungen ved B-gatene. Han beklaget at Singapore Airlines ikke hadde egen lounge på flyplassen. Kunne ikke skjønne hvorfor, mente han. Men loungen var kjempestor og med en bra bar går det meste bra. Er masse mus som løper rundt på gulvet her også...

Representanten lovte å hente oss og gå med oss til flyet - så nå venter vi spent på å få komme ombord i to-etasjeren som skal ta oss til Singapore!

IMG_1610.JPG IMG_1611.JPG IMG_1612.jpg IMG_1614.JPG IMG_1615.JPG IMG_1616.JPG

3. kamelen

kamelen Medlem

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    83
    Vi ble hentet 40 min før avgang, loungen lå like ved gaten. Representanten fra Singapore Airlines fulgte oss helt inn til flyet. Gøy å se et fly med tre broer koblet til! Til venstre inn på flyet i 2.etg lå Suites-avdelingen med seks suiter. Vi hadde 1A og 2A og skilleveggen var nede hele flyturen. Det var rett og slett helt enormt mye plass i dette "hotellrommet" i lufta! Masse lagringsplass til store og små dingser. Eget skap med hengere til jakke o.l. Personalet introduserte seg, var hovedsaklig en flyvertinne som passet på oss to på turen, men var innom et par karer til også. De hadde full kontroll på alt og ordnet ting før du rakk å tenke på det selv.

Stolen er en meget godt polstret skinnstol fra Poltrona Frau. Svært god å sitte i, med en egen pute som korsryggstøtte. Den kan svinges helt rundt, men må stå i kjøreretningen under taxi og takeoff/landing. Jeg satt i 1A og der er det en liten ekstra skjerm på frontveggen du kan bruke mens du er "låst" til å se fremover. På 2A kunne du bare vippe ut den store skjermen, så var den fullt brukbar da også. Resten av flyturen kunne stolen svinges rundt - for å se ut vinduene, prate med reisepartneren, eller se på den store skjermen.

Det kom kjapt et glass champagne på bordet. De hadde tre å velge mellom. En Krug Grand Cuvée, en 2007 Charles Heidsieck Blanc des MIllénaires og en 2009 Taittinger Comte de Champagne Brut Rosé. Testet de to første og kjørte på med Krug for resten av turen. Menyen var rikholdig og jeg prøvde ut Satay kanapé, Malossol Caviar, lammelår, karamellisert eple og assorterte oster. Var innom en god rødvin til maten, men var mest champagnetørst.

Foran kabinen var det to store toaletter. Det til venstre for trappen var lekkert, romslig og hadde alt du trengte for å stelle deg. Mens det til høyre hadde en egen sminkeavdeling Er noen hakk opp fra SAS Business dette her, ja.

Betjeningen gjorde klar en imponerende seng. Mer en lang nok for en kar på omtrent to meter, fin bredde for to personer og fast, men komfortabel madrass. Ble liggende og se litt film før søvnen kalte. Det var forresten gode høretelefoner fra B&O, men de luktet litt mugg. Sov uforstyrret i mange timer og våknet til lydene og luktene av kaffe som ble gjort klar. Det ble servert yoghurter og en varmrett med eggerøre. Hadde ikke rukket å bli så sulten, men følte jeg måtte rekke over alt de hadde å tilby på turen.

Landet før tiden og ble sluppet først av flyet ut i terminal 3 i Singapore. Der måtte jeg hente ut boardingpass i en transferdesk siden neste flight ikke var på samme booking. Bagasjen hadde vi likevel fått sendt hele veien til Bali. Jeg spurte om lounge og ble sendt innover gangen til Singapore Airlines lounger. Der ble vi først vist inn mot Businessclass-loungen fordi de sjekket neste boardingkort. Jeg viste dem førsteklassebilletten, men de sa de tilbød kun denne loungen ved landing. Så skjønte jeg at de hadde kun sett på omslaget til Lufthansa. Jeg synes jo det er stas og hadde det fremdeles rundt billetten Da jeg viste at vi hadde landet med SQ suites, ble vi straks vist inn i The Private Room.

Et avlangt, rektangulært rom med private båser å slå seg ned i. Innerst var det en a la carte restaurant og bar. De hadde egne bad du kunne bruke etter førstemann til mølla-prinsippet. Med dusj, toalett og alle baderomsartikler. Loungen hadde også private hvilerom med seng. Jeg hadde sovet godt på flyet og tok heller en tur rundt på flyplassen for å slå ihjel tiden til neste flight. Gadd ikke stikke gjennom immigration for å komme til The Jewel. Sjekket bare ut shoppingen i terminalen, før det ble et måltid på loungen igjen. De hadde nydelig mat! Testet en lobster bisque og en tallerken med dim sum delights. Samt noen glass med 2013 Taittinger Comte des Champagne. Loungen har en avslappet, rolig og behagelig stemning. Føltes ekslusiv, særlig siden det aldri var mange folk der. Deilig!

4. kamelen

kamelen Medlem

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    83
  5. kamelen

kamelen Medlem

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    83
  6. kamelen

kamelen Medlem

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    83
  7. kamelen

kamelen Medlem

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    83
  8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,363
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig :)

9. kamelen

kamelen Medlem

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    83
    Neste del av reisen var en kortere flight fra Singapore til Denpasar/Bali. Singapore Airlines fløy en Boeing 737-max denne kvelden, med en liten Business-kabin i fronten av flyet. Selv om det bare er ti seter der, er alle lie-flat. Vi hadde valgt oss "trone"-setene på rad 12 (egentlig rad 2) siden denne raden bare har to seter i flyets bredde. De andre business-radene har fire seter. Kanskje litt langt å sitte fra hverandre hvis du skal prate mye sammen på en flight, men det var gøy å prøve de ut.

Er min første tur med Singapore Airlines, så jeg kjenner ikke business-produktet fra før. Men fra bilder og reviews kunne jeg fastslå at disse 737-Max-setene var ganske annerledes enn de "vanlige" business-setene til flyselskapet. Men de funka fint! Enkel betjening av setet. Masse lagringsplass og to store bord på hver side av setet. Ikke voldsomt god plass fullt utstrakt, men for all del, det var et bra business-sete.

Menyen var presentert som en treretter, men ble servert alt sammen på ett brett - som en helt vanlig flymiddag. Ingen stor opplevelse.

Betjeningen var oppmerksom og hyggelig, måtte bare justere brillene litt etter akkurat å ha flydd 12 timer i Suites - der de er helt outstanding.

Jeg syntes denne flytypen er ganske interressant, selv med den ganske belastede historien... :) Stilig å kunne tilby dette produktet foran i flyet på et såpass lite narrow body-fly. Alle passasjerene går også da forbi business-kabinen ved boarding, siden det er en inngang foran.

IMG_1689.JPG IMG_1690.JPG Skjermbilde 2024-11-20 kl. 15.27.42.png IMG_1691.JPG IMG_1692.JPG IMG_1693.JPG IMG_1694.JPG IMG_1695.JPG IMG_1696.JPG IMG_1697.JPG IMG_1698.JPG IMG_1699.JPG IMG_1700.JPG

10. kamelen

kamelen Medlem

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    83
    Etter en kort natt på flyplasshotellet gikk vi over til innlandsterminalen og fløy med et godt gammeldags propellfly til den endelige destinasjonen. Minte om Widerøe hjemme :) IMG_1702.JPG IMG_1703.JPG IMG_1704.JPG

11. kamelen

kamelen Medlem

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    83
    Hopper kjapt til returen.

På hjemveien startet reisen på den lille flyplassen som faktisk hadde en slags lounge. fikk tilgang til denne gjennom hotellet. Var i grunnen bare noen sitteplasser og et toalett. Ingen drikke e.l. Men rommet hadde aircondition, så vi var fornøyd :)

Propellflyet tok oss greit til Bali igjen. Der hadde vi ganske mange timer å slå i hjel, så vi booket oss et par "sleeping pods" inne på flyplassen. 6timer var minste takst, men syntes det var verdt og få en liten blund og en strekk før reisen fortsatte. Etter sikkerhetssjekken fikk vi tilgang på Tuju'wan lounge. Der var det oppussing på gang så vi ble vist ned til noen lokaler i etasjen under. Stusslige greier. Men er alltid fint med et renere/roligere toalett og et sted å sitte uten å måtte kjøpe noe.

IMG_1816.JPG IMG_1817.JPG IMG_1818.JPG IMG_1819.JPG IMG_1820.JPG IMG_1821.JPG IMG_1822.JPG IMG_1823.JPG IMG_1824.JPG

12. kamelen

kamelen Medlem

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    83
    Singapore Airlines SQ 945 var et mye større fly enn på turen ned. Tror det var en Boeing 787 Dreamliner. Stor businesskabin med seter jeg kjente igjen som typiske for Singapore Airlines. Det var egen business-kø ved boarding, og egen bridge som førte til inngangen foran i flyet.

Satt i midten med seter som var plassert inntil hverandre med et bord som buffer ut mot midtgangen. Annenhver rad har disse bordene inn mot midten. Decent noice cancelling headset og som sist stort utvalg på filmfronten. Over 400 titler!

Ferien hadde vært litt tøff mot magen min, så jeg hadde forhåndsbestilt et Bland Meal. Ikke sterkt, med få ingredienser som plager fordøyelsen, og selvfølgelig også med ganske lite smak. :) Men det funka til formålet.

Mye gode viner på lista, men sparte på alkoholen til neste leg i Suites.

IMG_1825.JPG IMG_1826.JPG IMG_1829.JPG IMG_1830.JPG IMG_1831.JPG IMG_1832.JPG IMG_1833.JPG IMG_1834.JPG IMG_1835.JPG IMG_1836.JPG IMG_1837.JPG IMG_1838.JPG IMG_1839.jpg Skjermbilde 2024-11-23 kl. 12.57.35.png

13. kamelen

kamelen Medlem

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    83
    Vi ankom Changi sent på kvelden og sov en natt på Crowne Plaza. Veldig lett å gå til hotellet fra terminalen, alt innendørs. Og det var et særdeles bra flyplasshotell, men kostet også litt. Vi sto opp ganske tidlig for å rekke innom The Jewel før vi sjekket inn. Butikkene og severdighetene åpnet først i 10-tiden, men var gøy å se likevel. Atriumet i midten der var imponerende og flott med store mengder grønne planter og trær - og et fossefall.

Fra hotellet var det kun noen minutters gange til avgangshallen. Der var det flere vanlige innsjekkings-skranker for Singapore Airlines, men jeg hadde lyst til å sjekke ut første klasse-innsjekken, som lå lengst bort i hallen. Denne er nok nyttig og praktisk når du ankommer med taxi f.eks. Kan svinge opp rett foran og så ordner crewet der alt. Men for oss som kom gående hadde det gått raskere å bruke en av de vanlige skrankene. Likevel, en flott opplevelse med god service der vi også fikk gå gjennom egen passkontroll. På turen ned lærte vi oss veien til loungene, så fant kjapt veien bort og opp til The Private Room. Ved innsjekk fikk vi en egen voucher med invitasjon til denne eksklusive loungen.

Det passet bra med frokost, så bestilte Hearty Breakfast Platter og 2013 Taittinger Comtes de Champagne. Husket den fra forrige besøk og den var like god :)

Det er ingen sjåførtjeneste eller noen som følger deg eller passer på egentlig. Men det satt en vert i loungen jeg spurte om når jeg burde gå til gate, og jeg fulgte bare deres råd og ruslet ned til gaten. De har sikkerhetssjekken ved gatene og vi boardet flyet som en av de siste ombord.

IMG_1847.JPG IMG_1848.JPG IMG_1849.JPG IMG_1850.JPG IMG_1851.JPG IMG_1852.JPG IMG_1858.JPG

IMG_1853.jpg IMG_1854.JPG IMG_1861.JPG

14. kamelen

kamelen Medlem

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    83
    Det er så latterlig mye plass i disse suitene. Og når du reiser to sammen lar de bare deleveggen være nede hele reisen. Det gir en utrolig luftig opplevelse. Må rett og slett bare oppleves! Hvem visste at å reise med fly kunne være så behagelig?
    Jeg satt i 2F, ville sjekke ut rad to vs rad én som jeg hadde bodd i på veien ned. Rad én er noe større - et lite innhakk foran som gir plass til å vende stolen i flyretningen ved takeoff og landing. Men på rad to sitter du slik at du kan se på den store tv-en hele tiden. Den må riktignok felles inn ved takeoff og landing, men du ser den greit likevel.

1F og 2F er litt forskøvet i forhold til 1A og 2A. Det gjør at vinduene er plassert litt annerledes i suitene. For meg på nesten 2m utgjorde det en forskjell når senga var redd opp. i 1A og 2A ble det bedre plass fordi vinduene gikk helt inntil deleveggen. Da kunne jeg stikke hodet "inn i" vinduskarmen. På 1F og 2F var det veggstykke der som i praksis gjorde senga kortere. Men fikk sove greit likevel, selv om det ble vrient å strekke seg helt ut. (La ved et bilde av 2A nederst i posten)

IMG_1863.JPG IMG_1864.JPG IMG_1865.JPG IMG_1866.JPG IMG_1867.JPG IMG_1868.JPG IMG_1869.JPG IMG_1870.JPG IMG_1657.JPG

15. kamelen

kamelen Medlem

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    83
    Her kommer menyen i sin helhet:

IMG_1871.JPG IMG_1872.JPG IMG_1873.JPG IMG_1874.JPG IMG_1875.JPG IMG_1876.JPG IMG_1877.JPG IMG_1878.JPG IMG_1879.JPG IMG_1880.JPG IMG_1881.JPG IMG_1882.JPG IMG_1883.JPG IMG_1884.JPG IMG_1885.JPG IMG_1886.JPG IMG_1887.JPG IMG_1888.JPG IMG_1889.JPG

16. kamelen

kamelen Medlem

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    83
    De kom en runde med alle vinene de hadde med for turen.
    Jeg hadde ikke apetitten til å vinsmake, så kjørte Krug pluss flere glass med en Martinborough Sauvignon Blanc som var helt nydelig.

Ble en tre-retters lunsj med kaviar, kylling og sitronkake. Før ankomst serverte de en lett middag. Hadde jeg hatt mer apetitt skulle jeg gjerne ha testet alle rettene, og vinene :)

IMG_1895.JPG IMG_1896.JPG IMG_1897.JPG IMG_1898.JPG IMG_1899.JPG IMG_1913.JPG IMG_1914.JPG

17. kamelen

kamelen Medlem

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    83
    Jeg spurte om å få ta en runde og se meg rundt i flyet. Det var ikke noe problem, så jeg tok en tur bakover i 2.etg - forbi en svært stor og en mindre businessclass-kabin, ned trappa og gjennom økonomi og fram til premium economy foran i 1.etg.

Flyet er jo helt enormt! Midtsetene i business som var vendt inn mot hverandre så kjempefine ut til par som reiser sammen. Tar gjerne turen med Singapore i long haul business en gang.

Det var lite folk i økonomi, så flere hadde tatt muligheten til å strekke seg ut over fire seter for en lur. Setene foran i premium economy så også veldig nice ut!

Skjermbilde 2024-11-25 kl. 10.27.01.png Skjermbilde 2024-11-25 kl. 10.27.22.png IMG_1901.JPG IMG_1902.JPG IMG_1903.JPG IMG_1904.JPG IMG_1905.JPG IMG_1906.JPG IMG_1907.JPG IMG_1908.JPG

18. kamelen

kamelen Medlem

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    83
    Vi landet 1730 i Frankfurt, ganske trøtte pga døgnrytmen. Vi ble møtt og fulgt til senarorloungen ved A-gates. Igjen veldig langt å gå :)
    På loungen hadde de et mørkt stillerom med daybeds med pute og teppe. Der fikk vi oss noen timer på øyet før vi tok siste Lufthansa-flight til Helsinki. Sov på flyet også. På flyplassen sjekket vi inn på Comfort Express som var inne på selve flyplassen. Ingen vinduer på rommet, men dette funket helt fint til noen få timers søvn før SAS tok oss hjem med 07-flyet via Arlanda til Oslo.

Kan ikke si annet enn at hvis Singapore Airlines Suites dukker opp i en promotion i fremtiden, eller dere får mulighet til å booke via Krisflyer eller Miles & More, hiv dere på! Helt vanvittig gøy og flott opplevelse som det blir vanskelig å toppe med enten KLM eller Air France. Har tidligere flydd Lufthansa, Swiss, Thai og ANA i første klasse. Dette går ringer rundt de opplevelsene. Men bakkeproduktet til Luftansa og Swiss er så bra at starten på ferien kan bli bedre med å velge dem. Men når du først er oppe i luften er det ingen som kommer i nærheten :)
    (Har ikke prøvd Etihad, vet de har noe heftige greier de og.)

Begynner å spare igjen umiddelbart og håper å kunne fly med SQ Suites en gang i fremtiden igjen :)

Del denne siden