Guide: Thai Airways Royal Orchid Plus program

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Bizflyer, 16. mars 2014.

1. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    459
    Bonuspoeng:
    83
    Er det en kjent sak at status blir feil med Royal Orkid Star gold med f.eks ANA? Døtrene mine får boarding group 3 og 5 mellom Hiroshima og hnd når jeg sjekker inn online.

Franco63 liker dette
  2. AAspeedway

AAspeedway Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, kjapt spørsmål, skal bestille en hjemreise fra Bangkok til Oslo, har gull status i Thai og SAS,. For eksempel denne turen fra Bkk med Thai Airways så står det « opereres av Turkish» ,vil det da si at jeg ikke har « gull» fordelene mine med Thai?( extra baggasje?)

Attached Files:

3. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    459
    Bonuspoeng:
    83
    Noen som i det siste har forsøkt og oppgradere med "gull-voucher"? Fortsatt like klønete med at det må gjøres manuelt på flyplass? Å finne billetter som an oppgraders er jo enkelt på hjemmesiden deres, ser billigste til BKK er 15000 kr. Får ikke opp priser til Australia, Singpore eller Japan.

Last edited: 09. jan 2025
  4. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,586
    Bonuspoeng:
    113
    Det er fortsatt manuell prosess ja. Og du må fortsatt overbevise check-in agent om at det er en betalt BEKREFTET oppgradert gullbillett.

Når du sier "enkelt" så er det nok ikke så enkelt likevel. Minimum Q-klasse. Og med de nye sidene er semi-flexi det som er nærmest. Men viktig å sjekke korrekt klasse siden Thai ikke vil hverken oppgradere eller gjøre noe som helst med billetten før du har kjøpt den. Og da kan det være for sent.

Har postet mye om dette før, jeg har som TG Gull i mange år gjort prosessen en 5-6 ganger. Det som funker er:

1. Ring TG kundeservice, si de spesifikke datoene og flightnr og spør om de har tilgjengelig gulloppgradering. Dette er en helt spesifikk bonusklasse.
    2. Hvis ikke, spør om de kan sende request til å åpne dem opp (har funket for meg flere ganger, men kan ta tid)
    3. Alternativt, spør hvilke datoer som er ledig.
    4. Kjøp så økobilletten av samme agent. NB: Beløpet blir i THB, så kan bli litt ekstra pga vekslingsgebyr.
    5. Når den er utstedt (ticketed) be så agenten om å oppgradere strekkene. Du legger selvsagt ikke på men holder linjen.
    6. Du får en betalingslenke som du må gå inn på og betale. Hold linjen.
    7. Så sendes alt til behandling. Dette kan faktisk ta flere mnd og er ganske frustrerende. Men i motsetning til SAS, så går ikke billettene ut på tid. De er reservert.
    8. Du må ringe å purre flere ganger.
    9. Når du omsider kommer på flyplassen, be agent ringe supervisor. I OSL må de ringe til Thailand. Ikke diskuter med agent. De har ikke piling.
    10. Nyt business class-setet :D
    11. Flyr du fra baser utenfra Thailand print ut alle dokumenter og legg dem på disken om de begynner å diskutere.
    12. Aller helst be om en skriftlig mail fra agenten som gjør oppgraderingen på tlf.

5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,578
    Bonuspoeng:
    183

Takk for veldig god gjenomgang!

Jeg har en slik voucher (som TG gull), men ser at feks OSL-BKK er like greit å bestille på biz light i stedet for å styre masse med å kanskje få brukt voucher. Neste billetten min i TG biz OSL-BKK-OSL kostet 22500 NOK, og da er både biz garantert, jeg fikk plukke mitt ønskede sete mens alt var ledig, og det ramler inn en god del *A poeng for reisen.

Samtidig, voucheren gjelder på hele turen og returen, så den har større verdi på en OSL-BKK-SYD reise feks. Da får man mer biz ut av billetten, men den er antagelig fortsatt ikke et superkupp når man minst må bestille Q-klasse.

PS: Finnes hauger av informasjon om dette på FT. Der er konklusjonen stort sett slik jeg skriver ovenfor.

6. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,586
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, fordelen ligger i at alle strekk på en booking blir oppgradert til business class. Men Thai har etter at chapter 11-prosessen (og forsåvidt etter covid) økt prisene ganske mye. Spesielt Q/K-class er friske priser. I tillegg har oppgraderingsprisene økt, kronglete regler om stopover i Bkk++

Så om du får TG C til 22,5k er du ikke langt unna øko+voucher (ca 20k). Det er faktisk en veldig god pris. Til sammenlikning betalte jeg 22k for SAS t/r BKK i plus/go.

Om du husker US Airways så er TG litt det samme. Du må lære deg reglene først. Derfor er det mye enklere å gjøre alt på tlf-booking siden agenten opplyser om reglene. Men det er litt pes.

tobeornot999 liker dette
  7. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    459
    Bonuspoeng:
    83
    Også må man da sikkert gjøre denne prosessen fire ganger om man er fire reisende, med hver sin voucher? Altså lage en reservasjon per reisende?

Og kan man ringe noen i Norge eller Sverige, eller ryker man rett til Thailand om en skal bestille?

På linken under kan en bestille billetter i korrekt bookingklasse, men den sjekker sikkert ikke om det er ledige seter for oppgradering.

ROP Platinum and Gold Upgrade | Privileges | Thai Airways

Last edited: 10. jan 2025
  8. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,586
    Bonuspoeng:
    113
    Norsk kontor lagt ned. Ser at det er et svensk nummer. Usikker på om det er aktivt. Jeg har pleid å ringe direkte til Thailand.

Det er to ulike prosesser, som forklart tidligere. Det er en awardside på ROP der det noen ganger viser om det er C-award tilgjengelig. Men i følge kundeservice (i allefall slik tidligere) så er ikke dette samme award. GUP er visst en separat kategori.

Så igjen. Du må ringe kundeservice for å være sikker. Er litt kjipt å kjøpe dyre billetter som du ikke får oppgradert? Eller?

9. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    459
    Bonuspoeng:
    83
    Kan Rop gold velge seter gratis i økonomi? Kan de i tilfelle velge blant alle seter?

10. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,813
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk iallefall valg gratis seter domestic for 4 stk hvor 2 er ROP gold. kunne velge alle seter i økonomi.

11. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,586
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, innenfor din bookingklasse. F.eks Q/K er fra 31, mens de billigere er kabinen bak. Dette gjelder de internasjonale flygningene. Domestic kan du velge fritt.

Når du sjekker inn i Thailand flyttes du imidlertid ofte frem til fremre kabin av check-in ansatte. Jeg blir i alle fall alltid det. Og om en spør om seatblock så gjør det det om det ikke er full kabin.

Del denne siden