Joker Nord ala sas

Tråd i 'Reisebrev' startet av Busybob, 04. des 2024.

1. Busybob

Busybob Medlem

Likes mottatt:
    583
    Bonuspoeng:
    93
    Videre gikk turen langs handlegaten ned mot havet. Det var varmt i Xiamen i dag for en nordlending. Heldigvis hadde jeg shorts og T-skjorte på. Det er tydeligvis flere tusenvis av bonus jegere som har vært innom Xiamen for jeg har ikke opplevd en eneste gang noe særskilt oppmerksomhet rettet mot meg grunnet min vestlige look. :(

upload_2024-12-13_16-48-2.jpeg

Fra promenaden i Xiamen gikk turen til «Nanputuo Temple» for å stille inn mitt indre kompass:cool:

upload_2024-12-13_16-45-55.jpeg

Jeg er ingen tempel kjenner men allikevel er det interessant å ta severdighetene i betraktning når man først er i det fjerne land.
    upload_2024-12-13_16-47-40.jpeg

Etter tempelvisitten gikk jeg til fots ned mot havet igjen. Og havnet i en smal gate fyllt med serveringssteder. Likar å gå her enn langs hovedveien ihvertfall. Fikk også prøvd meg på en te softis som smakte, tja smakte te.
    upload_2024-12-13_16-49-11.jpeg

Til slutt kom jeg med ned til havet, og det gikk opp ett lys for meg. Her skulle jeg jo vært i går for f**n. Skyskrapere som lyser opp skylinen var jo main eventen med Kina stoppet, og her glippet jeg atter en gang altså.
    upload_2024-12-13_16-53-32.jpeg

upload_2024-12-13_16-53-54.jpeg

Slukøret gikk turen tilbake til hotellet for å hente bagasjen. Før turen gikk til terminal 3 på Xiamen lufthavn. Herfra har jeg bestilt bonusbillett Xiamen-Guangzhou-Bangkok for å slippe styret med diverse bookingklasser på både Xiamen og Kenya airways. Jeg ankom Xiamen lufthavn ca 15:00 og fikk sjekket inn. Det var ingen kø i priority skranken, klager aldri på slikt. Damen fikk sjekket meg inn til Guangzhou men ikke videre til Bangkok. KQ hadde hun heller aldri hørt om før jeg sa det var Kenya airways. Hun fikk uansett ikke skrevet ut boardingkortet. Har det uansett i appen så det er ikke stress.

Kenya har i tillegg utsatt avgang fra Guangzhou til 03:20. altså 7 timer venting i guangzhou midt på natten. ER DET ALTSÅ HÅP FOR HØYE SKYSKRAPERE SOM LYSER OPP HORISONTEN??? Vel jeg skal jo til Singapore senere så blir nok å prøve meg på lounge og daybed istedenfor. Problemet nå er at jeg har betydelig redusert tid før morgenflighten jeg har med thai airways til SGN. 3 timer er jeg optimistisk til, men er alltid skeptisk til nye plasser.

Nå sitter jeg uansett i Xiamen Air sin lounge som er helt mid. Jeg har større problemer med klientellet, nabodamen veltet kaffekoppen på kofferten sin og leggen min. Hadde fremdeles short og ikke sko på i øyeblikket så det var bare å bytte sokker. Ellers slurpes det i seg nudler, slafses kyllingvinger og prates høylytt i telefonen. Ikke ofte AirPods og støydempende headsett må til men det var jaggu godt nå. 1t til boarding med Xiamen. Prekæst!
    upload_2024-12-13_17-3-37.jpeg

Attached Files:

eddbra, NorFlight, Kalsnes and 17 others like this.
  2. Busybob

Busybob Medlem

Likes mottatt:
    583
    Bonuspoeng:
    93
    En annen ting jeg sliter litt med her i Kina er att ingenting av åpningstider er lagt inn på Google maps. Noen som vet om det finnnes alternativer for slikt? Irriterende å måtte gamble hver gang man går ut på om det er åpent eller ikke

3. Busybob

Busybob Medlem

Likes mottatt:
    583
    Bonuspoeng:
    93
    Tiden går, men ingen oppdatering IF får…

«Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.»
    -Busybob 17.12.2024

Grooo and kongenamundsen like this.
  4. Busybob

Busybob Medlem

Likes mottatt:
    583
    Bonuspoeng:
    93
    Dagene går og nå skal det mimres tilbake fra de siste dagene. De har vært busy(bob) og derfor har det ikke kommet noen oppdatering før nå.

Flyvingen med Xiamen startet svakt. Det var busgate og boarding for skypriority var ferdig før jeg kom til gate og da var priority bus’en gått. Var til og med ved gate 5min før oppsatt boarding…

Kom meg omsider ut på flyplassen og til flyet med alle de vanlige folkene og fikk til slutt boardet. Der ventet pledd, vannflaske og en liten pute ved setet mitt.
    upload_2024-12-17_8-19-9.jpeg

I motsetning til China eastern som skulle halshugge meg for å ha AirPods i under takeoff og landing startet Xiamen serveringen før take off. Det har jeg aldri opplevd før på en flight som ikke er delayed. Serveringen var ikke mye skryte av. En kurv med en banan, vann, ananas kjeks og en bao med noe fyll.

upload_2024-12-17_8-21-9.jpeg

En over snittet god opplevelse til økonomi å være. Spesielt hvis man sammenligner med hva man får hjemme.

Ved ankomst Guangzhou prøvde jeg både det ene og det andre for å gjøre en transit uten å måtte gå ut men det var ingen hjelp å få. Måtte derfor ut og gjennom immigrasjon for å få boardingkort hos Kenya. Problemet var at klokken var ca 21 og flyvingen var utsatt til 04 med innsjekk som åpnet 01.

Heldigvis satt det tilfeldigvis en person bak skranken hvor Kenyan senere skulle ha insjekk. Siden jeg allerede var sjekket fra Xiamen spurte jeg pent om hun kunne printe boardingkort. Hun ristet forsiktig på hodet og spurte om passet mitt. Og Vipps fikk jeg diskret levert passet med boardingkort tilbake. Følte meg heldig da som slapp og sitte 4timer i terminalen..

Loungen i guangzhou var ikke mye å skryte av, men må innrømme at jeg er overrasket over butikkene som er å finne her. Det kryr jo av sinnsyke merkevarer butikker. Det ironiske er jo at alle som ankommer flyplassen allerede har kjøpt disse plaggene for en hundrings i byen

upload_2024-12-17_8-30-40.jpeg

5. Busybob

Busybob Medlem

Likes mottatt:
    583
    Bonuspoeng:
    93
    Med 6timer å slå ihjel i loungen klarte jeg å få noen timer søvn før jeg etterhvert traff på en annen nordmann som var på million jakt. Etterhvert som det nærmet seg boarding gikk vi mot gate. Der var det to amerikanere og en japaner som også skulle hanke inn millionen. Thats it trodde jeg, kanskje det ikke er så mange bonusjegere da allikavel?

Liten bommert der. Helt til slutt under boardingen dumpet det inn ~10stk blide og lykkelige koreanere, alle med en sas pin på jakken eller ryggsekken. Nesten som en gruppetur arrangert av en turoperatør. Ingen tvil om hva de skulle! Da antar jeg at det totalt var ~15bonusnisser på flyvningen. Ikke så alt for ille!

upload_2024-12-17_8-41-48.jpeg

Ombord hos Kenya airways var standard wide body layout med helt ok seter. Klarte faktisk å sove mesteparten av flighten, det var digg.

Ved ankomst i Bangkok bar det rett gjennom transit og inn på Thai sin prestige lounge. Jupp, jeg hadde kjøpt billett med thai for å komme meg til ho chi Minh. Sparte meg en 1000lapp der og får uansett VN på neste strekker. Thai får turens beste lounge enn så lenge. Bredt utvalg av mat og egen omelett kokk. Fikk tatt meg en dusj i samme slengen. Nå glemte jeg helt av å ta bilder av innsiden av loungen men fikk ihveftfall knipset noe mens jeg ventet på at dragen skulle slippe meg inn

6. Busybob

Busybob Medlem

Likes mottatt:
    583
    Bonuspoeng:
    93
    upload_2024-12-17_8-48-20.jpeg

Fikk endelig brukt statusmatchen med LH her og når det kom til boarding gikk jeg gjennom som førstemann og fikk god tid til å legge fra meg sekken i hattehyllen. Jeg har alltid vært av typen som venter helt til sist med å boarde fordi jeg ikke gidde kø. Men har endret helt mening i det siste når jeg reiser med handbaggasje. MÅ BOARDE FØRST!

Ombord på denne maskinen var interiør av typen retro i utseende. Hvor gammelt det faktisk var vet jeg ikke, men ga ikke noe moderne look akkurat. De var uansett greie å sitte i for en kort tur til Vietnam, men helt ok benplass. Maten thai serverte smakte jeg ikke på siden jeg sov

upload_2024-12-17_8-49-48.jpeg

7. Busybob

Busybob Medlem

Likes mottatt:
    583
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde hørt skrekkhistorier om lange ventetider på immigrasjonen i Ho chi Minh, og vurderte å kjøpe sånn fast pass. Men det var svindyrt så jeg sto over den. Flaks var det, for når jeg ankom immigrasjonen var det kun 2min venting før jeg var igjennom.

Rett ut på ankomst og bestille en grab inn mot byen. 130 000dong. Hælvette, det hørtes ikke billig ut. Frem med Google og søke frem hvor mye i nok, 60nok ja. Kjørrr. Turen gikk rett inn til byen hvor jeg fikk sjekket inn etterhvert. I ho chi Minh er det kokvarmt, jævlig varmt vil jeg påstå. Men har ikke tid til å sutre. Må ut å utforske byen.

upload_2024-12-17_9-0-29.jpeg
    Gikk meg en tur i nabolaget og fikk tatt meg inn på en Mac Donalds, begynne å bli rimelig lei nudler og fritert for… Deretter gikk turen til et jalla marked hvor alle røsker tak i deg og er innpåslitne. Toppet det med at en fyr så gjerne ville vaske skoene mine, (det trengtes faktisk) men jeg hadde ikke cash så jeg sa nei takk. Fyren insisterte, til publikums fornøyelse endte det med lett stepdans fra min side for å unngå økonomiske forpliktelser/skyldfølelse over før stakkaren…

Attached Files:

mathiasfe, milehigh, Earl and 13 others like this.
  8. Busybob

Busybob Medlem

Likes mottatt:
    583
    Bonuspoeng:
    93
    Skrivingen ble brått avbrutt da jeg bare skulle sjekke gaten min i Singapore og så at min gate var på «Last call» så jeg måtte beine av gårde. Flaks at jeg investerte i joggesko rett før avreise. Nå sitter jeg på transfer i Egypt, så har vell litt tid til gode nå…

Etter jeg hadde vært på markedet i Ho chi Minh ble jeg utrolig trøtt og satte nesen mot hostellet igjen. Fikk raskt lagt meg under dynen og sovet noen timer før klokken var nærmere 7. Da bar det ut for å finne seg en matbit. Rett utenfor der jeg bodde var det en meget populær gågate med klubber/barer som spilte nokså grei musikk men med et forferdelig høyt volum noe som gjorde at jeg raskt trakk meg unna. Til en penere gate hvor det ble sushi og jeg tilfeldigvis traff på en jevnaldrende britisk kar.

upload_2024-12-18_1-42-37.jpeg

Ho Chi Minh dag 2
    Basert på skallebanken og øresusen kan man resonnere seg frem til hva som skjedde i går. En ting som er sikkert er at det er lite som er værre enn en full bergenser, men jeg tror faktisk britene tar kaka…

Kom meg etterhvert opp av sengen og var tenkt meg en tur ut. Kan ikke ligge inne hele dagen! Joda det kan jeg for det pissregnet. Regnet skulle avta i løpet av kvelden og jeg meldte meg på en guidet moped food tour hvor 12 vietnamesiske retter skulle prøves. I en gruppe på 7 stk med hver vår sjåfør for vi gjennom gatene mellom de forskjellige bodene.
    upload_2024-12-18_1-45-1.jpeg

På første stopp var det en type stekt banan med stekt ris som var stek i ett spesielt blad, toppet med kokosnøtt saus. Jeg var skeptisk bare jeg hørte om det, jeg er ikke akkurat så veldig glad i å utforske i matveien.
    upload_2024-12-18_1-45-50.jpeg

Synet på det jeg fikk servert hjalp ikke akkurat på skepsisen. Her kunne matlysten raskt bli borte om man sliter med et dirty mindset…

Matreisen var ferdig rundt 21/22 tiden og jeg tok turen til «Banana Mama rooftop bar» for en siste utkikk over byen.
    upload_2024-12-18_1-48-25.jpeg

Deretter gikk det rett i sengs planlagt avreise mot flyplassen 06:00 dagen etterpå

Attached Files:

Last edited: 18. des 2024
    mathiasfe, milehigh, Earl and 11 others like this.
  9. Busybob

Busybob Medlem

Likes mottatt:
    583
    Bonuspoeng:
    93
    Kom meg opp i tide og fikk tak i en grab som kjørte meg mot flyplassen like over klokken 6. Flyet til Singapore hadde avgang 09:05 Vietnam airlines skulle krysses av på listen nå. Innsjekk gikk som smurt ingen kø på priority og immigrasjon var neste. Der var det kjempekø, tok halvannen time å komme seg gjennom der i en rimelig heit terminal var ikke der gunstig.

Like etter immigrasjonen var det sikkerhetskontroll med type sneglefart så der gikk det enda en halvtime. Hjalp ikke på at de nektet å teste polaroidfilmene mine manuelt uansett hvor mange ganger jeg sa no x-ray at all og pekte på pakken. Gubben satt pinn i ro og bare så dumt på meg «this new technology, camera good». Hadde jeg hatt tid skulle jeg stått i mot hardere men nå var det bare 40min til avgang så jeg ga meg etter 5min diskusjon…

Kom meg til gaten og fikk boardet med en gang takket være skypriority. Setene var standard i form/fasong, og benplassen i økonomi var akkurat god nok for meg. Fargevalget minner meg derimot om den gamle skolebussen.

upload_2024-12-18_8-21-50.jpeg

Positivt med Vietnam airlines er at man en liten våtservietter i økonomi til å vaske seg etter boarding. Den var ikke varm og dampende men den fikk jobben gjort!

upload_2024-12-18_8-21-35.jpeg

Hvis jeg ikke tar helt feil var avgang noenlunde til oppsatt tid og det var ikke lenge før serveringen kom. Jeg husker ikke hva valget var, men tror det var «fish» eller «beef», valget falt på beef som var bra nok. Her var det faktisk litt kjøtt i trauet. Allt summert er jeg fornøyd med Vietnam airlines

upload_2024-12-18_8-24-55.jpeg

Landet i Singapore på tiden og jeg kom meg ut av flyplassen og inn i første grab. Hadde bare frem til neste morgen før ferden går videre så her måtte byen oppleves mens man kunne.

10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,181
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan gikk det med Polaroiden?

Del denne siden