Oppgraderinger på auksjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RedLine, 16. april 2016.

1. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,665
    Bonuspoeng:
    93
    Billigste SK Business OSL-BKK T/R koster ca 27K og har vært nede i 21K på tilbud. Om noen betaler 2x103k poeng fra Plus->Biz har de i praksis betalt 34K om man verdtsetter de poengene til ca 20K og ca 14K for cash for T/R-billetten.

Foretrekker heller at de bruker poengene på bose-headset til 600K poeng så vi her på IF kan score billige oppgraderinger. Slik som dette blir det bare inflasjon av.

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Er budene bare på poeng, eller kan man velge budkrig på poeng og cash, i såfall, hvordan sidestiller SAS disse?

3. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,591
    Bonuspoeng:
    113
    Kan legge inn cash også. Mener at 32 eller 41k poeng var verdsatt til 6k NOK. Husker ikke helt hvilket av dem. Uten at jeg vet dette vil jeg tippe på at SAS kanskje foretrekker cash? I alle fall om to bud står likt.

Jeg betalte 22k for min t/r billett i Plus Pro/Go, og det er helt uaktuelt å bruke 103k poeng i tillegg. Litt usikker på om denne live-budkrigen differensierer på hvor mye man har betalt for billetten. Tviler litt på det.

RoadKing and NoLimit like this.
  4. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,348
    Bonuspoeng:
    93
    I høst hadde jeg bud inne på fem av seks turer CPH/ORD (begge veier). Fire av dem gikk gjennom, tre med poeng og én med cash. Siste budet gikk ikke gjennom, og siste reisen hadde jeg business kjøpt på supertilbud.

5. SK927

SK927 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    33
    Skal fly CPH-BKK i kveld og live budgivning har vært aktivt siden ca. kl. 23 i går. Slik ser høyeste bud ut nå‚ ca. 5 timer før budrunden stenger:

Go -> Plus 156 687 poeng
    Go -> Plus 12 661 NOK

Go -> Biz 176 387 poeng
    Go -> Biz 14 253 NOK

Regner med summene her inkluderer status-boost som er opptil 40% (Pandion). Jeg bøy opprinnelig 40k poeng for biz og syntes det var høyt for minstebud – endte opp som nr 44. selv med EBG-boost (20%). Litt overraskende hvor liten forskjellen er mellom plus- og biz-bud. Det er for øvrig 4 og 3 seter ledig i plus og biz hhv.

Har flydd SK biz et titalls ganger men aldri prøvd Go eller Plus long haul så var kanskje på tide... Har sikret meg 31C på 359en så kunne vel vært verre.

Attached Files:

Last edited: 25. des 2024
    Henrik, Spielhaug, Rapolo and 4 others like this.
  6. NoLimit

NoLimit Evig ung

Likes mottatt:
    401
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for interessant innlegg.

Det er jo helt sykt at noen er villig til å kaste nesten 100 000 poeng ut av vinduet for å oppgradere fra Go til Plus, hvis man trekker fra teoretisk maks 40% statusboost. God butikk for SAS dette;)

7. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,906
    Bonuspoeng:
    183
    Både 12 661 NOK / 156 687p og 14 253 NOK / 176 387p tilsier at SAS verdsetter et poeng til ca. 8 øre, slik at at middels høyt kontantbud nok fører til skyhøye poengsummer.

Svak norsk krone påvirker også bildet her. 14 253 NOK fratrukket EBP-boost tilsvarer ca. 6500 DKK, langt under maksbeløpet for oppgradring i gate på flyvninger ut fra CPH.

Henrik, NoLimit and Rapolo like this.
  8. marcuslaa

marcuslaa Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Noen som vet pris for oppgradering fra sas plus til business CPH-LAX ved sjekk inn? Med poeng/penger

9. oleredv

oleredv Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,139
    Bonuspoeng:
    93
    35 000 poeng. Usikker på kroner.

10. heleriks

heleriks Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Men, dersom man byr på oppgradering i forkant av en sånn budrunde før reisen, vil det være ugyldig eller vil man kunne få svar på den? Hvis man f.eks får avslag på budet ,kan man fortsatt være med på budkrig?

11. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Skal til Bangkok om noen få dager.
    Spekulerer litt på oppgradering til business på CPH-BKK, gjerne begge veier, og ser at minstebudet stadig har krøpet nedover.
    Noen som vet om det fortsetter sånn mot avreise, eller om det blir et minimum som vil flate ut på et gitt nivå?
    Som den kostnadsbevisste (les kjipe) passasjeren jeg er kan det aldri bli for billig :)
    Hva er kanonpris for upgrade fra go til business for kroner/poeng?

12. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,591
    Bonuspoeng:
    113
    Lå på over 100K hver vei når jeg reiste. Og flere andre rapporterer om det samme. Vet ikke om du har fått det med deg, men SK har går over til live-budgivning de siste timene. Så ting slår ikke så heldig ut for oss som verdsetter poengene våre :)

13. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,591
    Bonuspoeng:
    113
    Du må manuelt gå inn og sjekke på appen. Da vil du se at ditt bud f.eks ligger på 51.plass (som mitt minstebud). Du ser også høyeste bud (som var 107k poeng når jeg sjekket). De oppgir ikke hvor mange businesseter som er tilgjengelig.

Jeg vet ikke helt hvorfor folk byr så mye, men Amex har jo kastet poeng etter folk i disse vervekampanjene i høst, så det kan være at de ikke tenker over totalkostnaden?

14. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,906
    Bonuspoeng:
    183
    De tidvis skyhøye poengsummene kommer antagelig av at SAS regner inn kontantbud i oversikten. Datapunkt fra @SK927 litt opp i tråden indikerer en konvertingsrate på ca. 8 norske øre per poeng.

15. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar, men det er kun delvis svar på mine spørsmål.
    Hvordan er det erfaringsvis med minimumsbud?
    Går det ned helt til avgang, eller flater det ut noen dager før?

Synes også 100k poeng hver vei for oppgradering høres veldig mye ut.
    Man kan jo kjøpe oppgradering for 50k i innsjekkingen.

Last edited: 28. jan 2025
  16. Bonusduk

Bonusduk Bonus jeger

Likes mottatt:
    1,453
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis man oppgraderer med poeng fra Eco til Biz (i dette tilfellet OSL-AMS) får man også nivåpoeng ihht til Biz?

17. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    1,102
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, får for opprinnelig booking/klasse

18. Bonusduk

Bonusduk Bonus jeger

Likes mottatt:
    1,453
    Bonuspoeng:
    93
    Takk. Da er det bortkastet i denne sammenheng

19. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,702
    Bonuspoeng:
    183
    Strekning: CPH-SFO
    Fra:
    Plus
    Til: Business
    Minstebud: 32.000p
    Bud: 33.000 (lavt)
    Status: EBD
    Pax: 2
    Gikk budet gjennom: Ja, 6 timer før

Strekning: SFO-CPH
    Fra:
    Plus
    Til: Business
    Minstebud: 35.000p
    Bud: 30.000p
    Status: EBD
    Pax: 2
    Gikk budet gjennom: Ja, 6 timer før

Minstebud begynte på 28k begge vier, økte budet litt på utreise, men ikke hjem igjen etter heving av minstebud.

C9 noen dager før begge veier, ned til C7 på utreise på avreisedagen. Full kabin i bis begge veier.

Ingen Live budrunde, aksept av bud på slaget 6 timer før avgang begge veier.

Minstebud i kroner var på 7-8k NOK!

K

Kalsnes, Lillegutt, Flyrlavt and 7 others like this.
  20. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,591
    Bonuspoeng:
    113
    Wow, dette er veldig positivt! Godt å høre at ikke de Live-auksjonene har overtatt alle flyvninger.

democomputer liker dette

Del denne siden