Endringer på AMEX kortene

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Lars J, 22. jan 2025.

Tags:
  1. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    10,097
    Bonuspoeng:
    183
    Må si jeg er positiv til endringene. Det fører til at man ikke legger elite kortet i skuffa etter noen måneder for å bruke sas mastercard o.l

Har bestilt meg nytt premium kort nå for å få skaffet en CT før fristen går ut. Tror nok etter det at jeg blir å kun skaffe de to CTene på elite kortet hvert år, istedet for 3 som jeg har gjort tidligere med å bestille premium hvert år.

Kanskje vi kan håpe på at SAS Mastercard gjør noe med sine poengopptjeninger?

Kanskje det blir litt mindre gullkunder etterhvert nå da?

McBuljo, Skarven, tstone and 2 others like this.
  2. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,337
    Bonuspoeng:
    93
    Etter å ha tenkt på det noen timer så er jeg ganske sikker på at Amex har noen tall som bekrefter at de beste kundene deres er de som er langsiktige og har høy spend. Disse satser de nå videre på, mens de kundene som egentlig kun er en kostnad er de som bare er ute etter 20.000 nivåpoeng for 6000 kroner.

Amex tenker ikke på fulle lounger eller mange med gullkort, de tenker på egen inntjening. De vil tape mange kunder i segmentet som er bonusjegere, men ikke makser kortet, men de tjener de ikke penger på. Dermed bryr ikke Amex seg særlig.

CT er jo en direkte kostnad for Amex, og CT med business har nok blitt dyrere etter de kom inn i Sky Team, spesielt med noen selskaper som har dobbel poengpris. Premium-kortet gir dermed ikke samme inntjening og de beste kundene vil uansett vurdere Elite.

Baldrick, Kalsnes, kiev and 14 others like this.
  3. HenrikE-G

HenrikE-G Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Tenker at dette er "spot on".

4. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,753
    Bonuspoeng:
    183
    Det er egentlig veldig rasjonelt, og jeg forstår det kommersielle i det godt. Bare kjipt for oss som egentlig var happy med et ganske rimelig Premium-kort og klarte seg med én CT i året. Mtp. bruksverdien av en CT, er det nok en del av Premium-kortholderne som oppgraderer. Og antagelig er det mange nok som tar den ekstra kostnaden på 4400 kr årlig til at det mer enn veier opp for de som forlater skuta.

Norwegian_Traveller liker dette
  5. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    973
    Bonuspoeng:
    93
    Antagelig å finne en venn eller familie å dele Amex Elite med, og gjerne i en PointSharing gruppe. Krever litt administrasjon da.

6. Fersk1

Fersk1 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg mistenker likevel at flere med Premium enn de med Elite valgte å bruke CT på en relativt billig reise (f.eks business innad i Europa), eller lot den gå hvis de manglet poeng eller tid til å reise. Dette er kunder som nok var gode inntekter for Amex.

Det er for eksempel ikke hvert år vi har hatt anledning til å benytte vår CT, og den har dermed utløpt uten å bli brukt. Det er likevel utenkelig for meg å opparbeide en CT som jeg ikke kan bruke på business. Hvis jeg først har muligheten til å bruke en CT, så ønsker jeg å reise så bra som mulig.

Jeg er selv i tenkeboksen på om det er verdt å oppgradere til Elite. Premium er uaktuelt å beholde.

Last edited: 23. jan 2025
    magnusant, EgilSk and Skarven like this.
  7. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,483
    Bonuspoeng:
    183
    Etter mitt syn er dette klart avtalebrudd. Man har inngått avtale med Amex om et premium-kort som skal gi deg en CT ved forbruk på 150.000 i løpet av et kalenderår. Da kan de ikke gjøre om dette til at man må forbruke 150.000 i løpet av 3 mnd.

EndreD, marekz, EgilSk and 2 others like this.
  8. VikingFlyer

VikingFlyer Medlem

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Man får fortsatt CT på 150 000 på et kalenderår men det kan ikke brukes på business lenger.

9. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,455
    Bonuspoeng:
    93
    Konklusjonen etter å ha lest denne tråden er i hvert fall at folk her har god råd. :cool:

tafta, Preference and oddA like this.
  10. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    2,337
    Bonuspoeng:
    93
    Hva betyr god råd? Jeg og min familie har helt normal inntekt, muligens litt over snittet, men ikke mye. Men det handler om å maksimere etter kost/nytte-prinsippet.

jonss liker dette
  11. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,483
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er klar over det. Burde presisert til bruk i C. Men poenget mitt står seg.

12. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    2,337
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skal ikke begi meg inn på det juridiske her, de beste å ta kontakt med her er Forbrukerrådet. Amex vil argumentere for at du fortsatt får en CT, selv om den er mindre "verdt" - mens ekspertene må ta en gjennomgang av om endringen av CT-vilkårene er så vesentlige at de er et avtalebrudd.

En løsning de kunne prøvd er å gitt alle eksisterende kunder hele 2025 til å opptjene normal CT, mens nye kunder hadde nye vilkår. Da hadde de hatt ryggen fri.

13. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,455
    Bonuspoeng:
    93
    Om man kan skaffe et Premium-kort og mate inn 150k på 2 måneder for å sikre en CT (et eksempel fra tråden) vil jeg si at man i hvert fall ikke sliter med å få endene til å møtes. Man skal tross alt også betale ned omsetningen på kortet/ne.

14. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,738
    Bonuspoeng:
    183
    Heldigvis er det folk fra hele spekteret her inne. Fra de som blåser 15k pr natt på hotell til de som ikke har nok inntekt til et kredittkort. Men at noen har god råd, er jeg enig i

15. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    817
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har aktivert alle 3 ekstrakortene nå :)

Har det alltid vært maksimalt 3 ekstra kort? Mener å huske at det sto 4 før, men det er mulig jeg husker feil. For de som vurderer å oppgradere er det verdt å merke seg at Elite har en genial reiseforsikring som gjør at du slipper egenandel med leiebilskade. Men du må passe på å holde deg innenfor vilkårene med å betale minst 75% av reisen med Amex...

Ekstra kort som deles med venner og bekjente er innenfor vilkårene, men je ville vært meget forsiktig med slikt. Det krever en del admin. Men å gi ekstrakort til egne barn og ektefelle/samboer er jo genialt!

upload_2025-1-23_11-12-19.png

16. marekz

marekz Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    428
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan klarer du dette på litt over to måneder?

17. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    414
    Bonuspoeng:
    63
    Bare for å se om jeg har forstått dette riktig... Hvis man nyregistrerer eller oppgradere til Elite nå, får man 20000 statuspoeng som før, eller havner man 'på vent' ift statuspoeng opptjening fram til ny ordning trer i kraft 1 april?

18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,049
    Bonuspoeng:
    293
    En effekt av dette blir at så lenge man har regninger å betale kan man "kjøpe" 6 nivåpoeng og 20 bonuspoeng for 2,30 kroner med Bill Kill. Det er jo betraktelig mer enn man får hos SAS hvis man kjøper nivåpoeng.

Såklart bør man regne inn en kostnad for Bill Kill-abonnement og Amex månedsgebyr også.. Men dette utgjør mindre per poeng jo fler regninger man betaler og for Amexgebyret sin del får man jo mange andre fordeler også.

Norwegian_Traveller and Lars J like this.
  19. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    2,337
    Bonuspoeng:
    93
    Spørs hva man bruker kortet til. Jeg hadde første CT i boks før juni var over i fjor, og andre i midten av september. Altså brukte jeg tre måneder på den andre. Og som nevnt: Jeg har ikke spesielt høy inntekt.

Det handler altså om reisemønster (som jeg tror de fleste her inne har siden dette er et reiseforum), hvilke kostnader du kan betale med Amex, om du har kostnader som er jobbrelaterte eksempelvis+++

Noen bruker Bill Kill for å omsette nok til CT. Jeg gjør ikke, men det er jo en mulighet. Selv har jeg hatt en del jobbrelaterte kostnader som gir god opptjening. Uten at det gjør meg rik eller at jeg har så høy inntekt.

tafta liker dette
  20. jonvegard

jonvegard Medlem

Likes mottatt:
    110
    Bonuspoeng:
    33
    Vurderer å oppgradere til elite, men har - X poeng på premium kontoen p.g.a. noen refusjoner. Noen som vet om dette dras med videre til elite kortet etter oppgradering?

Del denne siden