SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Doc

Doc Medlem

Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Er dette bekreftet noe sted? Kan man si opp kortet uten å betale straffegebyr når man har fått både statuspoeng og kampanje-ekstrapoeng?

2. GlennDi

GlennDi Medlem

Likes mottatt:
    303
    Bonuspoeng:
    63
    Ja det kan man. Jeg gjorde det i dag, og kundeservice sa at alle sto fritt til å kansellere.

FlyMCO and Duderini like this.
  3. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Var vel ikke helt lovlig denne bindingstiden, så nå kan ingen lenger signe opp, få poeng og si opp kortet lenger..

4. AirMags

AirMags Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vil tro det går under endringsavtale. (eller hva man kaller det).
    Samme som når Telenor eller Telia endrer sine vilkår så vil du kunne gå ut fra de, selvom du er i bindingstid, uten å få bruddgebyr.
    Derfor endringene heller ikke inntreffer før 1. april. Da har man informert i god tid og har god tid til å velge om man vil fortsette eller ikke.

5. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,630
    Bonuspoeng:
    113
    Skal ikke se bort i fra at det er dette som har trigget eller i alle fall bidratt til omleggingen av godene i kortene...

tobeornot999 liker dette
  6. GlennDi

GlennDi Medlem

Likes mottatt:
    303
    Bonuspoeng:
    63
    Mulig det er det. For min egen del kansellerte jeg Premium-kortet da jeg ikke lengre så noen fordeler med å ha det.

Skrev til kundeservice at jeg mente å ha lest at man måtte betale for poengene man hadde mottatt dersom man kansellerte kortet innen et år. Da fikk jeg en beklagelse for eventuell forvirring, men beskjed om at alle kunne kansellere kortet etter eget ønske.

Mulig denne kostnaden, som andre har diskutert, er blitt fjernet.

7. Storbaba

Likes mottatt:
    2,630
    Bonuspoeng:
    113
    Noen har rapportert at dette ble tatt ut av vilkåene for noen uker siden ja.

GlennDi liker dette
  8. jonvegard

jonvegard Medlem

Likes mottatt:
    110
    Bonuspoeng:
    33
    Noen som vet om minuspoeng på SAS Amex som følge av refusjon blir med til nytt kort om man oppgraderer kortet?

Hva skjer evt. med negativ saldo om man kansellerer kortet?

9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,020
    Bonuspoeng:
    293
    Usikker på hva som skjer ved oppgradering, men ved kanselleres så slettes bare negativ saldo. Det er ikke noe som følger med deg hvis du skulle bestille nytt Elitekort nå eller en gang i fremtiden

10. Neloh

Neloh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    De siste endringene rundt SAS Amex Elite er veldig positive for min del (stor familie, relativt høy spend).

Mitt eneste problem er at jeg fikk en latterlig lav kredittgrense på kortet når jeg nettopp mottok det, og de sier at det må gå 6 måneder før de kan øke den. Prøvde å krangle på det, men det virker ikke som om det ville la seg gjøre.

Noen som har klart å øke kredittgrensen sin før det har gått 6 måneder? Hvordan gjorde du det evt.?

Det hjelper ikke å få 6 nivåpoeng per 100 kr i spend når man ikke har kreditt til å spende noe særlig.

11. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,591
    Bonuspoeng:
    113
    De fleste kredittkortfirma har denne regelen, så virker som det er lovpålagt av myndighetene. Og da blir det vanskelig å omgå.

Ikke det at det hjelper deg akkurat nå, men i neste runde bør du be om manuell vurdering, og sende inn dokumentasjon på høyere inntekt (lønn/firma/utleie) enn det en vanlig kredittsjekk vil reflektere.

Neloh liker dette
  12. testflyver

testflyver Nytt Medlem

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    13
    Etter å ha lest gjennom tråden om endringene på avtalen for SAS Amex, begynner jeg å lure på om det er noen triks jeg har gått glipp av ift å få brukt kortet..

Er ganske ny til Amex, begynte med det etter kampanje i september i fjor. Har hatt SAS MC i et par år.

Da jeg først hørte nyheten om endringene rundt statuspoeng tenkte jeg det var negativt pga at det nå krever ca 330k forbruk bare for å få samme 20k statuspoeng. Men jeg ser i den andre tråden at mange skriver de ser positivt på det fordi da kan de få flere statuspoeng, dvs de har over ca 330k forbruk på Amex. Noen skriver de har 700k forbruk på Amex (uten billkill(!)) i året og likevel mener de bare har normal inntekt.

Personlig hadde jeg et forbruk på 580k på SAS MC i fjor, inkl ekstrakort. Men det var inkludert ca 80-100k utlegg for arbeid, som er mer enn et vanlig år, og kjøp av nye møbler pga flytting, så jeg tror et normalt år er lavere. Vi er en husstand med ca 1,6m samlet inntekt.

Min opplevelse med Amex er at det er i hovedsak i matbutikkene jeg får brukt det i hverdagen, som ikke blir mer enn 15k i mnd. Også får jeg betalt for hotell på reiser med Amex, men totalt tror jeg ikke at jeg kommer opp i ca 30k i mnd på Amex, som nå trengs.

De fleste steder jeg skal betale i Norge, så hender det jeg spør først "tar dere american express?" og da svarer de som regel "uuh, vet ikke, du kan prøve", også feiler betalingen. Samme på ferie i europa egentlig, eller der sier de oftere nei, de vet at de ikke aksepterer kortet.

Planen min med Amex var egentlig å tjene opp 1 CT per år til bruk i business long haul (tenkte å nedgradere fra Elite til Premium etter bindindingstid, men tok Elite først pga bra kampanje). Nå er jo ikke det aktuelt lenger.

Så spørsmålet er vel hva kan jeg gjøre for å få mer forbruk fra MC over på Amex fra 1. april?

Pleier folk å ta ut kontanter fra minibank med Amex i utlandet til tross for ekstreme avgifter?

Må jeg ty til billkill? Har hørt rare ting om at folk ikke får endret kredittgrense etc etter å ha brukt billkill fordi amex anser det som "high risk".

13. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,340
    Bonuspoeng:
    293
    Merk at å sveipe et amex ofte feiler mens det vil funke om du stikker det inn.

14. Storbaba

Likes mottatt:
    2,630
    Bonuspoeng:
    113
    • Kontantuttak gir ikke poeng, mulig de gir spend, men jeg gjør det aldri.
    • Mange bruker Billkill, og anser det som lønnsomt dersom man bruker CT på biz longhaul, jeg klarer nok spend på Amex så bruker ikkt BK
    • Sjekk denne for å skumme litt mht. hvem som tar Amex
    • Ved netthandel hvor de tar Paypal kan du ha en Paypal-konto hvor Amex-kortet er det underliggende kortet som belastes
    • Vær mer selektiv hvor du handler. Skal du ha møbler tar Bohus Amex i motsetning til Skeidar osv. Samme gjelder ift. byggevarer, Maxbo og OBS bygg tar Amex, andre ikke. Elkjøp tar Amex ikke Power osv.

Shyneno, testflyver and kiev like this.
  15. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    113

Om du bor i en storby er dittgavekort en gyllen omvei når det gjelder Amex. Du kan kjøpe gavekort for 5k med kr 15 i gebyr (så 5015 for 5000 verdi). Om kjøpesenteret da f eks har en power (som aldri tar amex), så får du da betalt på power via det gavekortet (evt hvis du skal handle i en frittstående power-butikk, så kjøper du power-gavekort på kjøpesenteret som du bruker). Jeg gjør det samme da min lokale coop extra ikke tar amex (kjøper da 1000 kroners coop-gavekort på coop obs på kjøpesenteret som jeg har liggende i skuffen hjemme og fyller på når de er tomme. Betalingen her er gjerne raskere, men ulempe at du må drasse med deg kortet rundt så klart...). Samme kan du gjøre dersom rema er din lokale matbutikk der du handler oftest.

Man får ikke bonuspoeng eller spend på å ta ut kontanter, så det er helt meningsløst, da benytter man heller Norwegiankort, curve/revolut eller lignende.

Liza, Jeanette, Shyneno and 2 others like this.
  16. testflyver

testflyver Nytt Medlem

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    13
    Takk for gode tips. Har allerede brukt den listen hos Eurobonusguiden en del, og prøver å være mer selektiv med hvor jeg handler, men det er ikke alltid så lett.

17. testflyver

testflyver Nytt Medlem

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    13
    Mange takk for svar.

Jeg tenker egentlig det å begynne med betaling via gavekort blir mer styr enn det er verdt. Har ikke hatt noen problemer med matbutikker da. Alle de jeg pleier å handle hos tar Amex.

18. livinspeed

livinspeed Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,096
    Bonuspoeng:
    93
    Merk at du ved eventuell retur vil få tilbakeført beløpet på samme måte som betaling ble gjort (aka nytt gavekort), greit å ha i mente om man ikke er helt sikker på om TVen til 40k er den rette, men ellers en fin workaround.

testflyver liker dette
  19. Doc

Doc Medlem

Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Litt merkelig samtale med en kundeservice rep, men tror konklusjonen er at man ikke taper noe på å si opp kortet. Usikker om han prøvde å lure meg eller trodde jeg ikke hadde fått ekstrapoengene ennå.
    IMG_0168.jpg IMG_0169.jpg IMG_0170.jpg IMG_0172.jpg

Preference liker dette
  20. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,737
    Bonuspoeng:
    183
    Shyneno, Doc, btm and 1 other person like this.

Del denne siden