Endringer på AMEX kortene

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Lars J, 22. jan 2025.

Tags:
  1. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,047
    Bonuspoeng:
    113
    Forstår hva du mener men tror ikke det blir slik. Da vil han få både 20.000 + alt han tjener opp i neste periode. Det tviler jeg på at Amex har lagt opp til.

2. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,868
    Bonuspoeng:
    183
    20.000 poeng + opptjening for resten av perioden vil være situasjonen for de aller fleste. Alternativet hvor medlemmer som starter ny periode 1. februar eller 1. mars mister 1-2 måneder med opptjening slår meg som ganske urimelig. Noen som er i denne situasjonen kan kanskje kontakte kundeservice for oppklaring?

Liza, Preference and Nuvolari like this.
  3. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,047
    Bonuspoeng:
    113
    Ja men med ditt forslag får han 40.000 + videre opptjening.

4. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,868
    Bonuspoeng:
    183
    20.000 i inneværende periode (tom. 28. februar) og 20.000 + forbruk fra 1. april i perioden som starter 1. mars.

5. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,047
    Bonuspoeng:
    113
    Du har rett.

6. a3t

a3t Medlem

Likes mottatt:
    211
    Bonuspoeng:
    43
    Ja vi tolker det vel litt som vi vil. Så får vi se hva som er fasiten etterhvert.

trygveat liker dette
  7. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,118
    Bonuspoeng:
    183
    Bare så jeg ikke misforstår. Det er Amex sin kvalifiseringsperiode vi snakker om her ikke sant og ikke SAS sin?

8. a3t

a3t Medlem

Likes mottatt:
    211
    Bonuspoeng:
    43
    Amex har ingen kvalifiseringsperiode. Men at man 1 gang per år har fått 20000poeng. Jeg får mine i November hvert år, mens SAS EB perioden går ut februar.

9. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,118
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, jeg ringte Amex kundeservice. Jeg har ca samme perioder som deg og fikk beskjed at jeg allerede hadde fått de 20k Eurobonus poengene i inneværende periode (Amex periode) så da ville jeg ikke få de 20.000 poengene i april:eek: Så det blir spennende å se i april hva som skjer da:) Nærmer meg LTG på SAS og kan ikke kaste inn håndkleet nå. Får satse på at DNB og SEB fortsatt gir nivåpoeng en stund til:D

10. Fleksnes

Fleksnes Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har periode feb-mar og jeg tolker det slik at jeg da skal få mine 20k i feb (vanligvis da de kommer hvert år) og nye 20k før 1.4 for inneværende periode.

11. Johnarildr

Johnarildr Nytt Medlem

Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    18
    Du opptjener jo fremdeles en CT gjennom kalenderåret. Endringen er kun på hvilke produkter CTen gjelder for. De har også informert om endringen god tid i forkant samt fjernet bindingstiden. Her kommer man ingen vei med å klage de inn gjennom forbrukerrådet

12. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    176
    Bonuspoeng:
    43
    Har ikke hatt elite på et år.

Hvis jeg melder meg inn igjen nå. Får jeg da 20k points?

13. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,544
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, enten ca nå eller rundt 1. april. Du bør søke på kortet via vervelenke slik at du da får 60k bonuspoeng ved bruk av 45k innen 3 mnd (dette kommer da i tillegg til de 20k statuspoengene).

oslo.to.unknown liker dette
  14. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,475
    Bonuspoeng:
    183
    Er du jurist?

Oppirumpadi liker dette
  15. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,613
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er i alle fall ikke jurist, men har forholdt meg mye til avtaler og jus gjennom et langt arbeidsliv. Jeg tror nok at Amex vet hva de gjør. Amerikanske selskaper er over gjennomsnittet når det gjelder jus og avtalebetingelser. Pkt. 7 i vilkårene som regulerer endringer i vilkårene er forholdsvis omfattende og angir 2 måneders varslingfrist (som de har overholdt), og vilkårene stiller opp hvilke årsaker som kan ligge til grunn for endring av disse.

Der fremgår bl.a. dette som ett av mange punkter: "for å endre kortfordelene".
    Det fremgår også av samme punkt at brukeren kan da når som helst informere om at man ikke ønsker å benytte kortfordelene - og i praksis leser jeg det som å si opp kortet ettersom å bytte til et kort uten fordeler er lite relevant her.

Den som vil kan selvsagt ta jobben med å ta opp saken via Finansklagenemda osv. Jeg hadde ikke brukt en kalori på det...

16. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,820
    Bonuspoeng:
    183
    Det relevante er vel hva du velger å gjøre med saken, ikke hvem som mener hva. Om du oppriktig mener at AMEX har brutt avtalen du har inngått med dem så er det ikke verre enn at du tar saken videre i rettssytemet eller til finansklagenemden og la riktig instans avgjøre hvem som har rett.

Alternative1: https://www.finkn.no/

Alternativ 2a: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/
    Alternativ 2b: https://www.domstol.no/no/skjema/

Alternativ 3: Klage på Insideflyer

Alternativ 4: Utøve forbrukermakten din og si opp kortet

Du kommer kanskje, kanskje en vei med finkn ettersom finansselskapene misliker slike saker som pesten og kan finne på å gi deg det du vil ha for å få saken ut av verden. Dernest er alternativ 4 din ven. Alternativ 2 kan du kanskje komme en vei med, men her vil du neppe gå? Når det gjelder alternativ 3 er det du selv som vet best om dette hjelper for din del.

17. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,150
    Bonuspoeng:
    183
    Trenger man å være jurist for å kunne lese og tolke avtaler og vilkår?

Norwegian_Traveller liker dette
  18. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    942
    Bonuspoeng:
    93
    Får man ekstrakort på Classic avtalen?

19. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,475
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, men det er flere som bombesikkert mener at Amex har anledning til dette fordi de har inntatt en klausul hvor de gir seg selv rett til å endre avtalevilkårene. Jeg synes dette er en interessant case. At jeg holder muligheten åpen for at AMEX ikke ensidig i forbrukerforhold kan endre vilkår helt fritt med 2 mnd varsel må da være innafor.

Mysterio and Oppirumpadi like this.
  20. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,475
    Bonuspoeng:
    183
    Absolutt. Jeg har andre ting å gjøre enn å kjøre denne saken, men jeg synes casen er faglig interessant og skiller seg en del fra andre saker hvor vilkårene ensidig er endret.

Ref punkt 3 - har jeg klaget utpreget vedrørende denne saken?

petrate liker dette

Del denne siden