Endringer på AMEX kortene

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Lars J, 22. jan 2025.

Tags:
  1. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,483
    Bonuspoeng:
    183
    Det står at man kan gi bort et ekstrakort gratis :)

furlong liker dette
  2. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,020
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke, bryr meg ikke. Mc Premium gjør det, og de har flere brukersteder enn Amex uansett+ eventuelle doble poeng kampanjer, så går for dem. På en måte er dette det eneste kortet jeg per dags dato ser verdien i nå.

3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,062
    Bonuspoeng:
    293
    Da må jeg spørre hvorfor du nedgraderte og ikke sa opp kortet. Nedgradering gjør at du ikke kan benytte deg av eventuelle Elitekortkampanjer om 1+ år, så hvis planen din bare er å legge kortet i en skuff og istedenfor bruke mastercard så er det en mindre lur ting å gjøre.

Last edited: 26. jan 2025
    Preference liker dette
  4. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,020
    Bonuspoeng:
    183
    Det er hva jeg vurderer, får se. Kan tenkes at jeg terminer Amex helt.

5. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Godt resonnert og forøvrig helt enig. Hilsen jurist;)

Norwegian_Traveller and Storbaba like this.
  6. Apekatt87

Apekatt87 Medlem

Likes mottatt:
    59
    Bonuspoeng:
    18
    Så hva er alternativet her da? Før så kunne man jo faktisk skaffe seg EBG uten å fly en cm med SAS:

200k spend på DNB Saga: 20 000
    Amex elite: 20 000
    Sas MC: 6000
    Totalt: 46 000 statuspoeng

Nå ser jeg følgende muligheter:

200k spend på DNB Saga: 20 000
    SAS MC: 6000
    Concious traveler: 5000
    Totalt: 31 000 statuspoeng

Så da må jeg vel fly for de siste 14 000 poengene da :p

7. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,062
    Bonuspoeng:
    293
    Med høyt nok forbruk kan man jo nå skaffe seg EDB uten å fly en cm med SAS. Hva man skal med det i det tilfellet er en annen ting :p

8. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,074
    Bonuspoeng:
    113
    Et perspektiv er at man nå kan ha høyt forbruk og fly masse på Go Light og allikevel ha masse goder.

9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,062
    Bonuspoeng:
    293
    Jada. Eller hvis man flyr mye med partnere på økobilletter i de lavere prisklassene. EBG gir god verdi i mange tilfeller. Jeg er mer usikker på EBD. Ihvertfall hvis man må betale mange ekstra kroner til feks Bill Kill for å få det til.

10. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,634
    Bonuspoeng:
    113
    Enda enklere nå: 750k i spend på ett eneste kort, Elite, så har du fått 45k nivåpoeng og EBG....

11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,062
    Bonuspoeng:
    293
    Billigere med tanke på årsavgifter ja, men å si at det er enklere med 750k i spend enn 200k i spend er vel ikke helt nøyaktig

Frode789 liker dette
  12. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    401
    Bonuspoeng:
    63
    Å bruke penger er kjempeenkelt! Jeg er iallefall veldig flink. Eneste problemet er at gjerne må tjene pengene også, men det er jo et individuelt problem. :) :)

Kaffen, wheitmann, kiev and 2 others like this.
  13. Doc

Doc Medlem

Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg tolket reglene også slik da jeg sa opp i dag, men jeg burde vel ventet til april for sikkerhets skyld.

14. TravelAddict

TravelAddict Nytt Medlem

Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    33
    Disse endringene gjør jo at det ikke blir like "lett" å oppnå status lengre. Jeg er ganske fersk i dette, men har fått med meg at lounger er overfylte og at veldig mange har hatt dette kortet for å få 20k statuspoeng og legge den i skuffen. Selv om kortet koster så er det ikke god business for Amex at kortet ikke blir brukt. Så at dette kommer overraskende på noen synes jeg er litt rart. Amex sitter nok på tall som viser at kortet ikke ble brukt til det den var ment, og det er forbruk.

For min egen del så ser jeg på denne endringen som er fordel. Vi bruker mye i løpet av året og den nye ordningen kommer til å hjelpe meg med å oppnå høyere status.

AirMags, Kaffen, kiev and 5 others like this.
  15. FlyforTog

FlyforTog Har flyplasskrekk

Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Mitt valg for et par år tilbake også. Men da hovedønsket for reisemål egentlig er årlige "sydenturer" innenfor skolens ferier har jeg egentlig nærmest gitt opp.
    Verden rundt i biz har jeg aldri hatt særlig ønske om egentlig, så kredittkortene med avgift gir liten mening. Droppet derfor Premium for noen år siden. Classic gir i alle fall en bunke poeng helt gratis og en CT i året som kan brukes i Europa. Men å finne faktiske relevante turer (etter mine ønsker) er jo bortimot håpløst....

Mulig jeg bare går over til Norwegian sitt kort der poeng faktisk kan brukes på å kjøpe vanlige flybiletter....

16. nicolai

nicolai Medlem

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    33
    R.I.P.

Attached Files:

themichael, Kaffen and Satyv like this.
  17. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,020
    Bonuspoeng:
    183
    Ta flyet til GDN for litt shopping i stedet for, for bruker du 10 laken på kredittkort bare for å ha Gull, så er det 6 x 36 segmenter mellom byen din og GDN for ca 9000 kroner og flyr du da 9 segmenter til, så er du i mål uansett, så segment gull for 12.000 kroner er fint mulig :cool:

Ellers kan du jo besøke flere byer i Europa ta det på segmenter og komme deg i mål sånn. Men egentlig er det bare mye styr for "Å måtte reise", greit nok, men reiser bare tre-fire reiser i året for tiden, så 12- 24 segmenter er vel mer vanlig nå. Men ok, der er gøy å flakse så lenge en har ett kikk på det da :rolleyes:

Mysterio and haifinn like this.
  18. connoisseur

connoisseur Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Skaffet meg Elite desember 2023, og i november 2024 nedgraderte jeg til Classic. Har EB kvalifiseringsperiode ut april, og mangler 20k nivåpoeng for EBG. Er det slik at jeg kan oppgrade til Elite nå før de nye endringene trer i kraft og få 20k nivåpoeng og kun måtte betale vanlig månedsavgift for kortet (altså uten noe bindingstid)?

rgn liker dette
  19. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,634
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, men da må dette skje i februar. Mener det er en bestillingsfrist på Elite 1. -2.- 3- mars eller noe slikt for å få 20k. Deretter er det slutt med det.
    Det er vel rapportert at en ikke får straff når en går ut av kortet igjen, men det kan godt være at du blir svartelistet av Amex for å utnytte dette...

rgn and connoisseur like this.
  20. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,483
    Bonuspoeng:
    183
    Da var det slutt på å betale med Amex via Klarna

Del denne siden