Samle cashpoints

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av FlyforTog, 30. jan 2025.

1. FlyforTog

FlyforTog Har flyplasskrekk

Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som er aktive samlere av Cashpoints her istedenfor Eurobonus?

Kjenner jeg er litt lei av å aldri finne bonusbilletter dit jeg vil, når jeg vil, så EB har egentlig relativt liten nytteverdi for meg og mine ønsker og behov. Vurderer derfor å klippe alt av EB kort og går for noe annet.

Men hvor mye Cashpoints klarer dere å samle på et år? EB renner jo inn ved handling på Kiwi, men det ser jo ikke ut til å være like lett for CP. Kjøper jeg melk og bananer for 300 k i løpet av et år så sitter jeg igjen med 1500 cashpoints. Noe som ikke holder særlig langt for en familieferie det heller. Er det egentlig mulig å samle nok poeng til å faktisk kunne reise på tur for en familie på 4?

Hva er strategien i så fall?

2. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    1,016
    Bonuspoeng:
    93
    Må vel fly på Flex-billetter med topstatus hos Norwegian for å samle en brukbar mengde Cashpoints. Reisene du kan bruke det på er langt fra "inspirerende", men programmet ble jo populært fordi det var veldig enkelt å få brukt points.

Problemet er at Bank Norwegian kortet før ga en helt OK prosent tilbake i Cashpoints, men nå som det bare er 0,5% er det jo helt horribelt. Du ser jo selv med ditt eksempel at du for 300k forbruk får 1500 kr i flyreise. Klart du kan bruke det hvor og når du vil, men jeg tør å vedde på at du finner bedre flyreiser veldig enkelt for samme sum brukt på SAS MC. Det gir jo 45.000 poeng - nok til 9 innlandsreiser. Hos Norwegian får du bare 2.

milehigh liker dette
  3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,687
    Bonuspoeng:
    183
    Ja! Strategien min er å fly. Ikke sykt mye Norwegian (bruker BA mye).

Og velge 2% ekstra CP ved hver mulighet (hver 8 flight). Baller på seg. Selv om man bruker billigbillleter - da går det bare saktere :p

Har i mange år ligget like oppunder grensen for Norwegian Priority. Den krever 32 flights på løpende 12 mnd perioder. Jeg har vært på ca 25.

Flytter ikke trafikk til Norwegian for å kvalifisere, fordelene er for få (basically en gratis kaffe pr flight) - men tok imot status match fra SAS gull når de først bød på.

Trikset er å fly mye flex. Er ikke engang et triks, fordi det er selvsagt.

Norwegian Visa gir altfor lite bonus (0,5%) til at det monner særlig før du har spart leeenge. Men bedre enn 0, hvis du kan kjøre mye trafikk gjennom kortet.

Og så er det viktig å manuelt velge i profilen at du absolutt ikke ønsker Spenn istedet for CP, naturligvis.

Blitt mye hyggelige gratis turer ut av min profil. Men aner ikke i farten hvor lang periode de summerer opp her. Vi snakker om flere år:

Screenshot_20250130_172351_Chrome.jpg

4. FlyforTog

Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Er ikke mye inspirerende å finne null bonusbilletter hos SAS dit jeg ønsker, når jeg ønsker heller. Å fly bare for å fly og bruke poeng gir meg lite, så det er jeg ikke ute etter. Muligheten til å bruke poengene på å kjøpe vanlige billetter passer meg nok bedre enn EB.

Men nå flyr jeg aldri Norwegian Flex. Flyr en del i jobb, men bestillinger er utenfor min kontroll. Oftest er det SAS og som regel er det Go eller evt Low fare hvis det er Norwegian. Blir lite poeng på flygning hos noen av de.
    Har noen hundre k EB poeng, hovedsaklig fra Amex og Trumf. Men finner svært lite som frister å bruke de på dessverre. Derfor ser jeg jo da etter alternativer.

Og Cashpoints hadde nok passet meg bedre. Hadde det bare vært mulig å samle de like lett som EB.

Kanskje det beste bare er å føre Trumfen rett i aksjefond og dra på ferie for gevinsten... ;)

5. btm

btm Medlem

Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du har en Coop-butikk i nærheten: legg Morrow Bank kredittkortet inn i Coopay og betal i Coop-appen. Kortet tror at det er nettkjøp, så du får 2% cashback på alt. I tillegg tilkommer relevante Coop-bonuser. Jeg har ikke sjekket om Trumfpay kommer inn som nettkjøp også - det kan jo potensielt være et alternativ verdt å sjekke ut hvis det er mest kroner

Merk at både Morrow Bank og Bank Norwegian har et tak på opptjening av bonus per måned/12 mnd. Så avhengig av forbruk så kan det være greit å bruke begge kortene med et slikt forbruk.

FlyforTog liker dette
  6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,687
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig du mente det som en spøk, men med reisemønster du beskriver og mulighet for å dra på litt Trumf:

Det beste utfallet, uten lotteri ala EB bonus, får du nok akkurat som du beskriver. Ta ut cash fra Trumf og dytt de videre rett i et lav-gebyr globalt indeksfond.

De siste få årene ville dette gitt masse avkastning men slik er det selvsagt ikke alltid, år for år. Langsiktig horisont er stikkord.

Spielhaug liker dette
  7. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,133
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ganske fornøyd med Norwegian, og det har blitt mange familieturer også med dem.

upload_2025-1-30_23-55-35.png

Selg Trumfen for 1.4 og kjøp billigste billett (FR/DY eller legacy carrier med en matchet/giftet status).

tobeornot999, RoadKing and Maggie like this.
  8. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    1,016
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor er det du ønsker å reise med Cashpoints? Kan vanskelig se for meg en rute ikke SAS kan matche for sine poeng, med bedre uttelling

9. FlyforTog

Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Men SAS har jo ikke biletter tilgjengelig. Har prøvd alt av Italia og Hellas nå f.eks.
    Merk at jeg har et ganske tight tidsvindu i løpet av Juli måned der jeg og familien på 4 skal på tur. Fant ingen turer til aktuelle steder med ledige billetter både på innreise og utreise.

tobeornot999 liker dette
  10. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,740
    Bonuspoeng:
    183
    En mulighet er poeng ene veien og penger andre veien. Med SAS vil ikke det bli noe forskjell i pris

11. FlyforTog

Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Litt på fleip, men litt alvor i det også. Og ja, med mitt reisemønster kan det faktisk godt hende det er mer vettugt enn å samle EB.

Samlingen begynte egentlig i en tid da mønster for jobbreiser var litt annerledes. Jeg fløy mye mer enn nå, og stort sett på SAS billetter som ga mere poeng, pluss at jeg bodde masse på Radisson. En del poeng kom liksom helt av seg selv, så da heiv jeg meg på Amex og Trumf gamet i tillegg. Men har alltid slitt med å få brukt de på ting jeg har lyst til.
    Verden rundt i biz står ganske langt ned på lista over ting jeg har lyst til å bruke fritiden min på, så jeg passer nok sånn sett dårlig inn her på forumet.

Når er jobbsituasjonen annerledes. Reiser mindre og flyr mindre. Kanskje 20 innenlands i året maks, og stort sett billigste billetter fra NW, Widerøe eller SAS, Fremdeles en del hotelldøgn, kanskje 60 i året tipper jeg, men godt spredd utover på de ulike kjedene. Mest hos Petter egentlig. Så det blir ikke så mye poeng av reisingen, og EB samlingen på Kiwi føles litt meningsløs for min del for tiden.

Når jeg har fri og skal på tur, står kortreist til sol og bad øverst på ønskelista. Det vil si Middelhavet, helst uten mellomlanding. I alle fall uten mellomlanding som krever overnatting underveis. Og det må foregå i skoleferien. VI har innimellom fått til noen turer i Høstferien de siste årene. Men å finne noen i sommerferien, når man i tillegg er litt låst på datoer og tidsperiode, det er mildt sagt krevende.

Så kort oppsummert, så er vel ikke EB for meg nei. Men hva det beste alternativet er vet jeg ikke helt.....

Last edited: 31. jan 2025
  12. FlyforTog

Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, mulig det kan gå.. sjekker litt etterpå.

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,687
    Bonuspoeng:
    183
    Haha! Du slår meg ned i støvlene der!

Hvordan rekker du å bruke nesten 400k CP?

Om vi tenker at en dyr enveis billett med Norwegian koster 3000 kr, og du må betale avgiftene med cash utenom, så har du vel 150ish enveis-flights der dekket med CP :D

Og først skal du ha flydd masse-masse for å få poengene....

milehigh liker dette
  14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,687
    Bonuspoeng:
    183
    Teknisk mulig. Men krever flaks i form av ledige bonus billetter (minst) en av veiene. Selv synes jeg SAS EBP har blitt nokså ubrukelige etter ST.

Har gasset gjennom et ukjent tall godt over 1m EBP de siste 7-8 årene, men bruker opp de siste par 100k nå. Og sparer ikke lenger.

Feks er det å bruke trumf på å kjøpe EBP blitt tullete. Da bruker man "ekte penger" på å få lekepenger tilbake. Bedre med cash fra trumf, da.

Kaffen and FlyforTog like this.
  15. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,133
    Bonuspoeng:
    183
    Bare i fjor hadde jeg 8 famileturer x 4 personer (altså kun medregnet DY). Legg til annen nær familile, og ta det over noen år. Legg til mat, bagasje, flexbilletter osv.

Ellers er jo opptjeningen i pool også.

tobeornot999 liker dette
  16. FlyforTog

Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Ja jeg har vel kommet til samme konklusjonen. Jeg kjøper jo i realiteten poeng som jeg ikke får brukt på de turene jeg har lyst til fordi jeg ikke finner billetter. Ganske meningsløst egentlig. Så jeg har bestemt meg for å slutte.

Vurderte Caspoints, derfor ligger tråden under Norwegian Reward. Men det ser heller ikke ut som den beste løsningen. Trumf med Trumf Pay og Trumf Visa ser ut til å gi ganske bra cashback så jeg ender vel opp med det for dagligvarehandel siden Kiwi uansett er nærmeste og beste butikk. Men Trumf overføring til EB slutter jeg med. Tar de heller ut i cash og kjøper flybilletter dit jeg faktisk vil reise.

tobeornot999 liker dette
  17. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    1,016
    Bonuspoeng:
    93
    Selg EuroBonus poeng, eller i det minste Trumf, her på forumet, så får du mer cash å kjøpe andre flybilletter for

FlyforTog liker dette
  18. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,019
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, som flere her sier EuroBonus har blitt rasert og det programmet gir ingen mening lengre, så bedre å få cashback og booke med penger. Mye lettere også slipper du å måtte lete etter nåla i høystakken i forhold til å kunne reise noe sted på en måte som lønner seg, så er du klok så dropper du å satse på EuroBonus.

tobeornot999 and FlyforTog like this.

Del denne siden