E-post med invitasjon fra SAS i dag om nye events med SAS-ledelsen. Første gang jeg faktisk kan få anledning til å dra på noen slike hendelser. Var mulig å skrive en kommentar om hva man ønsket fokus på slik at ledelsen kunne forberede seg. Jeg ba der om bedre tilgang på award-billetter hos AF og KLM. Dear N.N. I am happy to personally invite you, one of our most valued members, to join me for an exclusive lunch event with fellow EuroBonus Pandion members and senior SAS executives. This gathering brings together travelers from around the world, giving you the chance to connect, share insights, and get a glimpse into SAS' vision for 2025. I look forward to welcoming you and hope to see you there! Kind regards, Anko van der Werff President & CEO, SAS Event dates: March 11, 2025, in Copenhagen or March 13, 2025, in Oslo. Place: Copenhagen Airport or Oslo city. RSVP: This is a personal invitation, exclusive to you. Please confirm your attendance below, no later than February 26, 2025. Kindly note there is a limited number of seats available on a first come, first served basis.
Det er noen gjengangere ift. EB/Skyteam som "alle" klager på i forumet, så om du får lagt til noe mer (i forkant eller i møtet), eller kanskje andre kommer med noe av det, så er det mildt sagt spennende å få en kjapp oppsummering i denne tråden etter møtet... Jeg tenker på punkter som Generelt dårlig Skyteam-tilgjengelighet på Award (til tross for at SAS stadig mener den er god...) Fortsatt dobbel prising på VN m.fl. (= lite attraktivt) Max to personer og en CT pr. booking (= problemer for alle familier) Når kommer award på Premium economy? (= kan lette litt "trykket" på dårlig tilgj.het?) Et punkt som ikke gjelder (?) EBP/EBD: Kompetanse på kundesenteret ift. EB-bookinger med SkyTeam spesielt, som fører til agentrulett (= ofte elendig service for EBG og lavere) Så er det kanskje noen andre her som også slenger opp noen flere problemstillinger, det er jo nok av de... Lykke til med møtet
Ikke at jeg ikke rakk, men ikke invitert engang. Vil sikkert ikke høre meg klage om at jeg fortsatt mangler poengene fra LA turen i november som bikker meg til EBD. Boikott til jeg får de
Apropo agentrulletten; Spør gjerne hvordan de sikrer at overgangen til et nytt call center blir bra? Virker til at kundene som ringer inn må drive opplæring av kundeservicepersonell? (altså ikke bare ved booking av bonusreiser Skyteam, men generelt også).
Som Storbaba skriver over er flere ting å klage på/ta opp allerede nevnt og bedre formulert andre steder, men siden man fra SAS ledelsens side virker direkte allergisk mot konkrete løfter overfor kunder såvel som ansatte - kan det være en tanke å be dem si noe mer overordnet om ventelig utvikling av EB programmet i umiddelbar fremtid? Er strategien i første rekke å "ligge på været" frem til en evt innlemmelse i FB, med utelukkende små endringer av typen "endre fly samme dag for P/D medlemmer" eller et ekstra glass appelsinjuice intra-Europa? Eller har man ambisjoner om en gradvis gjenoppbygging/utvidelse etterhvert som økonomisk utvikling og partneravtaler tillater det? "Bonusspørsmål" om man mot formodning stiller med litt selvransakelse og ydmykhet overfor den engere krets: Kan man erkjenne at oppfatningen om at Eurobonus har "minst like godt tilbud" og "fortsatt er et meget sterkt produkt" neppe deles av flertallet av noenlunde aktive Eurobonus kunder vel 6 måneder etter overgangen til Skyteam? Hvilke tiltak vil man isåfall vurdere for å gjenoppbygge tilliten/stemningen - enten i form av faktiske handlinger (fikse CT-begrensninger, generelt IT rot, tilgjenggeliggjøring av bonusseter på eget metall) eller simpelthen mer redelig kommunikasjon: stanse lettvinte påstander om "minst like god tilgang på partnerbilletter som alle andre", i en eller annen form innrømme at kommersielle/økonomiske hensyn ligger bak dobbel poengpris for partnerselskaper med god tilgjengelighet og vil vedvare inntil SAS økonomi bedrer seg/konkrete milepæler for post-restrukturering oppnås innenfor et gitt ventelig tidsrom el. /tirade Sikkert fullstendig illusorisk å oppnå noe i nærheten av dette. 6 måneder etter overgangen virker det som SAS ledelsen og de nye eierne hos spesielt AF/KLM har alt å vinne på å si hva det skal være for å holde på kundemassen i EB frem til evt oppkjøp/absorbering inn i Flying Blue, samtidig som man ikke bruker mer midler på å innfri fordringer til kundene i form av bonusbilletter enn det absolutte minimum nødvendig for å unngå masse-flukt. Det kunne vært lettere å svelge begrensningene som følger av overgangen til Skyteam og SAS stegvise økonomiske rekonvalesens om ikke man måtte leve med stadig å bli "idiotforklart" i form av påstander som svært enkelt lar seg tilbakevise. Summen av utspill fra SAS/EB ledelsen minner stadig mindre om kommunikasjonsstrategien til et selskap som ber kundene smøre seg med litt mer tålmodighet gjennom en utfordrende opphentingsperiode, og mer om stadig tynnere bortforklaringer fra en upålitelig låntaker/leietaker/leverandør om hvorfor utestående forpliktelser ikke kan innfris denne måneden heller. /sluttpåtirade Svar bærer nok litt preg av nok et fruktløst billettsøk etter søndagsskitur med små barn både i form og innhold, men vil påstå at kjernepoeng står seg. Håper i alle tilfeller at dere får noe håndfast ut av seansen og ikke kun hvit vin og varm luft.
1. Utfordre dem på tilgjengelighet på bonusseter. Aron har selv uttalt at det ikke skal være noe forskjell. Søker man hos VS og AFKL finner man tidvis andre seter 2. Arbeides det med CI, VN, UX for å redusere prisen for bonussetene? 3. Når får de på plass bonus billetter med MU og AR? 4. Når kommer F-billettene tilgjengelig? Flere som ikke få booket selv om setene ligger der 5. Hva er tidslinjen med bonusbilletter hos SQ 6. Denne japanske partneren (ANA) som ble nevnt tidligere. Er planen her å tilby bonusbilletter?
Mye er nevnt ovenfor, men trykk gjerne litt på angående LTD, siden det var tema på forrige runde. Har de ikke kommet videre med dette, er det svakt.
Tilgjengelighet på SAS & Sky team award er helt klart pri1. Det er uhyre vanskelig å få gjort noe med bonuspoengene for tiden og for min del så er det da heller ikke noe særlig gnist for å samle (som igjen gir mindre spend for SAS og partnere).
Mangel på lounger på flere destinasjoner. Litt ymse kvalitet på spesielt partnerlounger, men også SAS´s egne. Her kan de fint gjøre et ekstra støt.
Tilgjengelighet på bonusseter er jo et interessant spørsmål. VS, AF, KL med flere har kanskje annen tilgjengelighet på billetter som dukker opp i søk og kan bookes, men noen av de har også dynamisk prising. Du må også betale for drivstofftillegg, som fort kan utgjøre ganske mange tusen kroner på billetter - og jeg vil gjette at selv om det er samme underliggende tilgjengelighet, så er det over en smertegrense og et filter SAS har lagt på for hva som kan bookes. Akkurat nå streiker KLM sine nettsider litt og lar meg ikke logge inn, men det kan fort utgjøre ganske mange tusenlapper. Det gjør jo at de kan fikle litt mer med tilgjengelighet når de får dekket disse kostnadene direkte og ikke via poengprisen. Lounge synes jeg kan være interessant tema å høre mer om. Scandic-samarbeidet i den nye loungen på ARN med skikkelig hotellfrokost er veldig kult konsept, og det hadde vært gøy om de kan lette på sløret om de forsøker å gjøre lignende andre steder også.
Drivstofftillegg gjennom Flying Blue er vel først og fremst på AF/KL-flighter. Ikke nødvendigvis på partnerflighter.
Når det gjelder tilgjengelige bonusbilletter er det en god del bedre tilgjengelighet i eco. Ikke prima der heller, men betydelig bedre. Så hvis man sier at det ikke er bonusbilletter tilgjengelig og umulig å få brukt poengene sine, men egentlig mener at det ikke er bonusbilletter i C tilgjengelig, så bør det presiseres hvilken reiseklasse man mener.
Bare som en liten illustrasjon; - Ingen ledige tur/retur billetter med SAS i C etter 20. April eksempelvis (ikke at det skal være selvfølge men det sier litt hvor lite som faktisk er tilgjengelig)
Nettopp dette er det veldig viktig å spesifisere hvis dette tas opp. Når SAS får dette spørsmålet gjemmer de seg bak at partneren har dynamisk prising og dermed bedre tilgjengelighet på eget metall. Men her er det snakk om for eksempel VS sin tilgang hos AF/KL, ikke Flying Blue som booker hos egne selskap.
Støttes 100%. Det å si det er umulig å finne noe eller at det ikke er noe som helst ledig er lite konstruktivt når det man egentlig sier er at det ikke er noe ledig som passer sine egne preferanser. Med det over i mente, og ikke for å være prikete. Jeg er enig i at det ikke er flust av billetter, men det du skriver er vel strengt tatt at det ikke er noen ledige t/r for 2 personer for opphold i max 7 dager. Det er vel også en kjensgjerning at en del SK-billetter (på samme måte som feks billettene med ANA tidligere) forsvinner ganske med en gang etter de blir sluppet. Problemet er ikke nødvendigvis at SAS ikke slipper billetter, men at det alltid er noen som er mer på ballen og booker disse så snart de legges ut. Alternativet om man ikke er blant de som er på hugget i det billetter slippes er å være mer spontan og bestille tettere opp mot avgang når flyselskapene ofte slipper flere billetter. Søker du på kort sikt ligger det faktisk en god del innenfor dine kriterier med 2 pers og maks 7 dager. Det er minst fire destinasjoner med reelle muligheter. Hvis man i tillegg kombinerer disse treffene med ST-billetter så er det ikke helt bekmørkt. LHR/MAN til USA gir ganske mange treff.
Mye snakk om bonusbilletter og tilgang her, og ja det er viktig for mange av oss. Men det som er den største nedturen er hvordan SAS´ kundeservice har blitt merkbart dårligere siden 2021/2022 på både fleksibilitet og kompetanse. Dette gjelder opp til og med EBG - så er det heldigvis bedre for EBD/EBP. Og det gjelder alle aspekter av kundeservice, ikke bare bonusreiser. Det er fryktelig frustrerende når EBG-medlemmer, gjerne LTG, må lære opp ansatte eller må ha agentrullett for å fikse ting som helt enkelt skal gå an. Jeg merker at jeg bruker flere samtaler/timer på å ordne ting nå, eller få svar på spørsmål som kundeservice burde kunne svare på. Så jeg slår et slag for bedre kundeservice!
Støtter dette 100%. Helt konkret er kanselleringer på partner bonusbilletter et mareritt. SAS nekter konsekvent å booke om hvis det ikke finnes ledig bonusbilletter ved kanselleringer av flyvninger på bonusreiser. Jeg tror ikke lenger på at dette er uvitenhet fra kundeservice, det må være ledelsen i SAS som helt bevisst spekulerer i å ikke følge EU 261. De satser (og vinner) på at folk flest ikke gidder ta kampen. Helt uakseptabelt, og det gjør at jeg hver gang jeg skal på bonustur bare går og venter på mailen om kansellering som vil utløse et helvete. Fikk i dag tidlig en slik mail, og har sittet i flere timer i telefonen med kundeservice. Etter en hel arbeidsdag med krangling og agentrullet løste det seg sist, men er spent på om det gjør det denne gangen.
Det er mulig jeg har sporet av et sted og det er mulig her oppe i 34 000 fots høyde ikke skjønner noe. Hva har Ella med lunsj hos de høye herrer i SAS å gjøre? Her opp går det fint an å snakke norsk med personalet … De siste gangene jeg har ringt SAS har jeg blitt møtt av norske jenter .., noen har trengt opplæring, men det trenger jo AI-generatorer også. Tilbake til spørsmålet fra trådstarter, hva skal budskapet være?
Enig i denne! Skulle gjerne hørt de si hvorvidt SAS er stolte av lounge-tilbudet sitt eller planlegger å gjøre noe med det (både kvalitet og tilgjengelighet). Vet ikke om det bare er meg som har blitt mer kritisk eller om den har tapt seg ytterligere senere tid men gull loungen på Gardermoen er ganske kjip nå. Utvalget av mat og drikke vært begredelig. LoungeKey kontrakts-loungen (som ofte er ganske kjipe) på returreisen forrige uke overgikk SAS sin "flaggskip-lounge" ved avreise med stor margin.
Jeg ble invitert til å kommentere på et utall ulike konsepter og ideer om fremtidens lounge hos sas. Mye spennende. Det var organisert som et lite forum som var åpent noen dager der en rekke av det som jeg tolket som EBD(+) kommenterte. « Hi there, Thank you for taking the time to share your thoughts and ideas for our future lounge project. We sat down earlier this week to go through all the feedback. Your insights were really helpful in continuing to shape the lounge concept and ensuring we are able to address different needs. This will help us create a more welcoming and functional space for everyone. We'll keep you updated as the project progresses. Thank you again for your valuable contribution!» Så dette er mulig å spørre om under lunch. K PS: Dette var sikkert brudd på en NDA eller, to, men det får gå..