USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    18,376
    Bonuspoeng:
    293
    MPC på SFO forrige dagen var det salige kaos. Det var laaaange, laaaange køer på “vanlig” passkontroll. Dette medførte nok at mange heller tok den kortere køen via MPC (det var kanskje 50 stk foran meg).

Det var mange som hverken hadde MPC, eller hadde hørt om det. Og han ene i luka så ikke ut som å bry seg nevneverdig. De første 5 han kjørte igjennom tok gode 15-20 minutter.

Til slutt var det noen som tok grep, og sluste oss gjennom global entry, der de hadde 3 luker åpne.

Tok meg ca 35 minutter igjennom.

De hadde flere reklameplakater der man kommer ut av flyene, med MPC og hvordan komme raskere igjennom immigration. Dette mistenker jeg at mange ikke leste noe mer enn raskere igjennom hvis du går MPC lanen.

2. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    303
    Bonuspoeng:
    63
    Kaos også på EWR 18.12. Over 75 min ventetid i vanlig immigrasjon. Som vanlig kom SAS-flyene fra OSL og ARN omtrent samtidig, men SK907 en verdifull hårsbredd først.

Tok ikke sjansen på MPC, med de blandede meldingene som står i denne tråden. Overhørte dog et par svensker som prøvde seg på MPC-linjen, men som ble bryskt avvist og sendt i vanlig kø.

(Håper ikke de hadde en connecting flight, for å si det sånn. Vi rakk vår til TPA med et nødskrik, med 3t 35 min layover. EWR blir bare verre og verre, synes jeg. Særlig om man skal fra terminal B til A.)

NoLimit liker dette
  3. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,048
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen på MCO (Orlando) hadde hørt om MCP selv om det skulle støttes.

4. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,625
    Bonuspoeng:
    183
    Hvilken terminal landet du på?
    Jeg landet på terminal C for 2 mnd siden og det gikk helt smooth

5. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,048
    Bonuspoeng:
    113
    Terminal B. Var null kø så gikk greit. Står i appen at T-B skal støttes men var ingen skilt vedrørende MPC. Flere andre som skulle bruke MPC. Alle var like overasket.

Last edited: 02. jan 2025
    Spielhaug liker dette
  6. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,991
    Bonuspoeng:
    293
    EWR nå:
    Ingen MPC. Ikke så gal kø. Gjennom på 15 min :)

Last edited: 10. jan 2025
    Malmo and Ombo like this.
  7. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,614
    Bonuspoeng:
    113
    Biden vil fjerne Cuba fra terrorlista som ville vært bra for Cuba-reiser slik at man da trolig fortsatt ville kunne få ESTA. Men så er jo spørsmålet om Trump omgjør det om en uke...
    upload_2025-1-14_22-17-55.png

paron and Insomnia4u like this.
  8. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,891
    Bonuspoeng:
    113
    Nettopp kommet gjennom på IAD.

Egen kø for MPC, gjennom på under ti minutter. Nytt pass og ESTA denne reisen. Ordinær kø var meget lang.

Baldrick, Spielhaug, jgroneng and 5 others like this.
  9. hjgrosvold

hjgrosvold Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Godt å høre! Har leita etter denne tråden lenge nå etter et tips. Har stilt samme spm på diverse fora på FB, men ikke entydig svar, da hele familien på 4 reiser til Florida i sommer. Samboer og jeg har tidl bodd i (på studentvisum) og vært i USA med ESTA et utall ganger, så er nok godt kjent for "systemet"/CBP. Mens det blir første gang for barna på 3 og 5.

På CBP.gov står det at det kun er for "RETURNING Visa Waiver-travelers" mens i appen bare at man har pass fra et ESTA-land og gyldig ESTA. Men da funket det tydeligvis for dere selv om en var førstereis med første ESTA-søknad? Registrerte dere alle i samme app/tlf eller registrerte førstereis alt selv?

10. Loffen

Loffen Medlem

Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    53
    3 forskjellige apper, gikk glatt igjennom. Nå er det riktignok et år siden, så mulig det er annerledes nå.

11. runarg

runarg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    790
    Bonuspoeng:
    93
    Ankom SFO idag. Veldig bra skilting til MPC. Der var det 1 foran meg i køen. Det tok 35 minutter fra vi parkerte ved gaten til jeg satt på BART toget til San Francisco, derav 5 minutters veting på at broen skulle komme ut til flyet og 10-15 minutters venting på bagasje. Bedre er det vanskelig å få det! Og det tok akkurat 1 time fra vi parkerte ved gaten til jeg var ute av BART og sto på Powell Street i sentrum!

Baldrick, Jorge, Storbaba and 11 others like this.
  12. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,034
    Bonuspoeng:
    93
    TPA (Tampa). Vi var på det eneste internasjonale flyet på kvelden, og sånn sett kunne vi gått i vanlig kø, men var kortere å gå til MPC. :p

Av en eller annen grunn måtte jeg og fruen ta bilde på ny, men når fruen ble fotografert poppet plutselig barna opp, så de slapp. Ellers ingen spørsmål, kun farvel. Var gjennom på 2-3 minutt, og fikk gleden av å vente 20 minutt på bagasjen. :cool:

13. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,118
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skal snart til ORD med SAS og aldri brukt MPC før. Har vært mange ganger tidligere i USA med ESTA. Denne gangen har jeg nytt pass og ny ESTA. Etter det jeg har lest så kan jeg fortsatt bruke MPC? Ble som andre her litt usikker når det står "recurring ESTA" Men siden jeg har hatt ESTA før (på gammelt pass) så er det vel fortsatt ok?

Noen med nylige erfaringer fra ORD? Tenkte å registrere alt før avreise. Står at QR kode er gyldig 4 timer. Så da kan jeg vel egentlig sende inn søknaden på flyet før vi lander mens det fortsatt er WIFI på flyet? Da slipper jeg å bruke dyr mobildsta i USA. QR koden kommer automatisk på appen etter søknaden er sendt inn?

En annen ting som er uklart er hvilken kø jeg skal gå i. Er MPC køen tydelig merket eller skal jeg bare gå på diplomat køen eller noe lignende?

14. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,294
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ikke vært på ORD med MPC, men på IAD og LAX. MPC køen er tydelig merket.
    Jeg har ikke mottatt QR kode, men beskjed i appen om at jeg er registrert

15. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som har prøvd SEA med MPC?

16. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    113
    Kan rapportere om at ORD er en drøm, egen skiltet lane helt fra børjan, null kø.

17. epsen123

epsen123 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hvordan fungerer egentlig ESTA? Har selv statsborgerskap, så har aldri trengt å ta stilling til det, men skal ta med min bedre halvdel på ferie. Søknad og alt det er greit, men selve kontrollen på flyplassen? Hun er en engstelig reiser, og er overhodet ikke begeistret for å måtte gå gjennom passkontroll alene, i et nytt land, og hun er dessverre ikke den stødigste i engelsk heller..

18. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,034
    Bonuspoeng:
    93
    Man står (normalt) i kø, deretter kommer frem til skranken. Her må man vanligvis ta bilde, og man blir typisk spurt om formålet for reisen, hvordan man skal bo og hvor mye penger man har med seg/tilgjengelig. Pleier å gå veldig fort. Noen er strengere enn andre, og noen spør mer enn andre.

19. Gabface

Gabface Medlem

Likes mottatt:
    420
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som har testet MPC på JFK?

20. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,586
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har erfaring med MPC på Atlanta? Har en litt tight connection til innenriksfly.

Del denne siden