Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

1. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,000
    Bonuspoeng:
    183
    Det er policy hos Air France, ikke en bug.

2. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    5,978
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp - barn kan ikke sitte i midten hos AF

3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,423
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor får ikke barn sitte i midten?

4. Kidnet

Kidnet Medlem

Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    33
    Rapporter gjerne tilbake hvordan dette gikk! Hadde en lignende sak med Air France, men jeg fikk det ikke til og ga opp til slutt.

5. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,526
    Bonuspoeng:
    113
    vanillacoke and RoadKing like this.
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,423
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden...

Jaja, de har jo forsåvidt et poeng i at det er vesentlig flere menn som er straffedømt for seksualforbrytelser enn kvinner.

Likevel, det sier kanskje aller mest om kulturen i det landet Air France kommer fra, at det kan forekomme overgrep i all offentlighet, som vil være tilfelle på et fly.

Det neste fra Air France blir vel at en enslig kvinne ikke kan sitte ved siden av en fremmed mann, da er vi ikke langt unna Taliban gitt :).

En gang jeg fløy til California via CPH og EWR på slutten av 90 tallet fikk jeg selskap av ei 7 år gammel dansk jente på 2 seteren som var ved vinduet på økonomi den gangen (767). Hun skulle besøke far i New York. Ingen som spurte om jeg ville bytte :).
    Imidlertid, det satt noen kvinner rundt som hadde fått med seg at jentungen reiste alene og de vartet henne opp etter alle kunstens regler. Jeg oppfattet ikke at jeg ble sett på som noen trussel for pikebarnet, det var vel heller litt gammeldagshet, jeg var jo mann og kunne umulig ta vare på et barn i så mange timer :D

Last edited: 12. mars 2025
    EndreD, Lillegutt and Sonictravel like this.
  7. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,613
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan er det å legge til en CT på en vanlig poengbooking i etterkant? Og som ikke er opptjent?

Vurderer å sikre meg en reise, men CT blir ikke opptjent før om et par mnd.

8. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    68,253
    Bonuspoeng:
    293
    Erfaring sier at det nå går fint.

Insomnia4u liker dette
  9. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,613
    Bonuspoeng:
    113
    Takk :) Har jo vært mye frem og tilbake på de reglene ift når CT er opptjent og ikke osv. Da hiver jeg meg rundt.

10. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    10,119
    Bonuspoeng:
    183
    Det går fint. Fikk bekreftet det i helga av en super agent!

Insomnia4u liker dette
  11. unwillingnorthman

unwillingnorthman Nytt Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Akkurat kastet bort en god slump tid på svensk kundeservice i forsøket på å legge på tilslutning feeder flights fra CDG til OSL.

Svenske Erika hevdet hardnakket at det ikke fantes Eurobonus billetter på første strekket jeg fikk opp CDG - AMS i ECO, og at dette måtte være "revenue billetter for poeng". Dette ble visstnok også bekreftet av hennes kollega, og de kom simpelthen ikke opp selv som ny booking i deres systemer.

Kom ikke opp feilmeldinger av noe salg mht brudd på booking/routing regler, kun at billettene ikke fantes. Noen som har vært ute for samme påstand om Skyteam revenue billetter for poeng? (24K en vei stemmer med poengtabellen for ordinære partnerbookinger).

Er dette i realiteten KLM/AF regel el teknisk begrensning som agentene ikke kjenner til?

Enda en vei å gå for kundeservice, og enerverende bli presentert for idiotforklaring av typen "men det må jo være ledige bonusbilletter - du søker kanskje ordinære billetter?"

Insomnia4u liker dette
  12. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,336
    Bonuspoeng:
    183
    Revenuebilletter for poeng er umulig på AMS-CDG da SAS ikke flyr denne ruten. Så her har de ikke helt kontrol, eventuelt har dere snakket forbi hverandre.

Når det er sagt, det virker som at AF/KL bruker O/D-begrensninger og married segments på veldig mange av bonusbillettene sine. Dette gjør det komplisert å endre på billetter i ettertid. Når de ansatte sliter med å forklare dette til kunden på en god måte, sitter kunden igjen og tenker at alle i SAS er udugelige. Noen ganger er nok sistnevnte tilfellet. Når man ser hvor mange som melder om dette problemet virker det som at computer says no og at det i mange av tilfellene ikke går.

13. unwillingnorthman

unwillingnorthman Nytt Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg ga høflig, men tydelig, tilbakemelding til førstnevnte at det simpelthen ikke er godt nok nivå på opplæring når de oppgir regelrett feilinformasjon til erstatning for å innrømme at de ikke forstår eller har innsyn i hvorfor billetter ikke lar seg booke - eller ikke engang vises for dem.

Gikk steg for steg gjennom hvorfor påstanden om revenue for poeng billetter påstanden ikke kunne stemme, men altså til ingen nytte, så utelukker misforståelse i så måte. Agenten gikk all in på "Sir, the computer is never wrong".

Ved andre gangs forsøk hadde agenten på engelsk i det minste vett til å henvise til muligheten for restriksjoner som forklaring på hvorfor de ikke kom opp, men han forstod heller ikke at det var flere billetter som vistes også for ham via sas hjemmeside men ikke i hans eget booking system - hverken som tilslutning eller ny booking.

Married segments, O/D kan nok forklare mye for problemer med å legge på tilslutninger - men ikke hvorfor ledig inventory ikke vises i SAS agentenes systemer når de er tilgjengelige på nettsiden.

Overordnet er jeg nok i første rekke irritert over at SAS fremstår vel komfortable med å la diverse hindringer pga obskure regler og tekniske begrensninger i egne systemer og hos partnere "gå seg til i eget tempo", i kombinasjon med kundeservice som har en vei å gå for å oppnå et jevnt minstemål over hele linja.

Skal dog sies at jeg ikke har opplevd regelrett uvilje fra noen agenter i nyere tid, omvendt et par av de legendariske svenskene fra SA tiden.

Om noen finner løsning på denne problematikken håper jeg de kan dele til glede for andre på forumet. :)

Rapolo liker dette
  14. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,336
    Bonuspoeng:
    183
    Aron sa vel på et arrangement at de skulle jobbe for å bedre situasjonen med O/D etc., men så langt har det glimret med sitt fravær. De har ikke en gang gjort noe i egne rekker virker det som.

unwillingnorthman liker dette
  15. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,908
    Bonuspoeng:
    293
    Svaret er at de bonusplassene vi finner på Awardfares/sas.no som mulige feederflights med KLM og AF til og fra CDG bare kan bookes som nye bookinger og ikke som tillegg til eksisterende bookinger!
    Vi må nok vente til SAS legger ut bonusbilletter på aktuelle strekninger.

Teknolai and unwillingnorthman like this.
  16. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    824
    Bonuspoeng:
    93
    Har en bonusreise med Kenya Airways - KLM - SAS i økonomi i morgen fra NBO-AMS-OSL-SVG.

Er det noen triks for å få bli oppgradert til business? Tenker helst på leg 1. Er ebg.

:)

17. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    26,785
    Bonuspoeng:
    183
    Det er berre å finne fram portemoneen din!

Rapolo and Skarven like this.
  18. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    824
    Bonuspoeng:
    93
    I know, men det er ikke verdt det :)

19. Einar

Einar Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    43
    Hva er reglene / policy rundt avbestilling av Star Alliance CT? Jeg har deler av en CT-reise til Tokyo som jeg aldri fant retur til. CT er utgått, så jeg har beholdt bookingen i tilfelle reisen blir innstilt eller noe.

Husker jeg riktig hvis det er avbestilling 24 timer før avreise som er policy for å få tilbake poeng og skatter (minus bestillingsgebyr)?

20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,423
    Bonuspoeng:
    293
    Det har iallefall vært slik, med mindre SAS har «forbedret» det.

Einar liker dette

Del denne siden