Blokkerte feeder-flights?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av P650, 11. mars 2025.

1. P650

P650 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg har bestilt min første bonusreise, og har brukt CT. Så nå tenkte jeg og kona å nyte en ferie på Bali. Jeg var heldig som fant 2stk business billetter; CDG-SIN(AF) & SIN-DPS(Garuda) og samme reiserute tilbake. Jeg tenkte jeg kunne finne en flyvning fra OSL-CDG og legge den til som feeder-flight i etterkant. Jeg finner businessbilletter på bonussiden (se bildet under), men når jeg ringer CT-telefonen sier de at flyvningen er blokkert fra å bli lagt til i bookingen min. Jeg har pratet med 5-6 forskjellige kundebehandlere og alle sier det samme. Mellomlandingen er mindre enn 24 timer og reisen er om ca 7mnd.
    Noen tips?

Attached Files:

2. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har samme problemet.
    Samtidig, i det SAS gjorde en endring i siste runde så har de prestert å billettere den (fått pdf med billettnummer på det), samtidig som de har refundert både poengene og CT.

Så dilemmaet nå er...
    Vil de finne ut?
    Bør jeg si ifra?
    Eller bør bruke kjøpe noe separat bonus til feeder, og satse på å koble de to bookingene på noen måter på et senere tidspunkt?

3. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,344
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan se om det finnes noe via noen andre byer. Jeg har hatt hell med å legge til både OSL-AMS-CDG OSL-AMS-LHR (begge KLM), og legge til SAS Go. (hvis ledig som feeder ...og hvis ikke så er det jo gode muligheter for at det blir noe ledig når det nærmer seg siden dette ikke ser ut til å være midt i noen ferier ?)

4. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,630
    Bonuspoeng:
    113
    Med mindre det blir endringer på billetten vil dette 99% sikkert ikke bli oppdaget, det er flere som har reist på langtur uten poengtrekk.... (jeg opplevde det en gang men måtte endre billetten og da ble det selvsagt oppdaget).

5. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,018
    Bonuspoeng:
    183
    Prøv agent-rulletten litt mer, for det er noen agenter som er nye og som tenker "Åhh, dette blir stress, dette får jeg ikke til, sjefen har klaget på at jeg har satt folk videre.... Ok, drar en liten en og sier at det er blokkert", selv om det ikke er det i det hele tatt. Så med det så drar agenten en liten løgn, regner med at agenten slipper unna, som det ofte gjør når de er nye, men mange nok dårlige tilbakemeldinger på skjemaet så blir agenten presset til å gjøre hjemmeleksa si, og lære seg jobben skikkelig. Men noen agenter sier "Tyverr" i stedet for å gå den ekstra milen for å fikse problemet du har.

En slik oppførsel fra en agent er faktisk veldig skadelig for SAS sin del, fordi de fleste som ringer ikke er ikke "IF-Experter" slik som vi er her inne, og da sitter jo kunden igjen med å ha spart opp poeng en feilaktig tror at en en ikke får brukt, og med deg gir opp SAS, så både holdingene til enkelte på kundeservise, kulturen der på kanskje en eller annen mellomleder må endres og kompetansen må heves. Men prøver en agentrulletten så treffer en på en eller annen god agent av og til.

Jeg gav toppkarakter til en agent som sa ærlig til meg "Jeg ser at det er ledig, men jeg får ikke til å fikse blokkeringen, kan du ringe igjen, for jeg vet det er ett par kollegaer av meg som fikser dette".. Toppkarakter for ærlighet og god feedback på dette, også ringte jeg igjen og fikk fikset problemet mitt med feeder fra CDG - CPH - KRS på en dlyvning fra DEL. Så bedre for en agent å si at jeg vet det er mulig, men jeg får det ikke til, enn å lyve til meg og avslutte samtalen på en skuffende måte.

Så ja, det er litt bingo, og det bør SAS virkelig innvestere i, for de vil tjene bra på å øke komptansen på de kundeservice agentene som har litt dårligere IT-komptanse enn enkelte andre der inne, det ville ha hjupet godt for både kundene og SAS som ett selskap.

6. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Hva ville da vært et trygg Minimum Connection Time i AMS?
    Fly på kveld der går 20:30.
    Hvor tidlig må forrige fly ankomme, dersom man skulle velge å gå på separate billetter? Det er desember dette, så det er fryktelig dumt dersom det blir litt snø og en mindre forsinkelse får en hel tur i biz til australia til å ryke...

7. Gabface

Gabface Medlem

Likes mottatt:
    420
    Bonuspoeng:
    63
    nøyaktig samme problem jeg hadde på min.snakket med bortimot 20 agenter. De så flyvningene , men kunne ikke booke de. Endte med å endre destinasjon.

men er det lenge til reisen kan du ha litt is i magen og håpe det åpner seg noe som lar seg booke, men ingen garanti.

Fremstår for meg som at feeders til AMS og LHR oftere lar seg løse, men at feeders til CDG ikke lar seg gjøre.

P650 liker dette
  8. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    585
    Bonuspoeng:
    93
    Er det mer håp om det for eksempel forsøkes OSL-AMS-CDG/CDG-AMS-OSL? Alternativt CPH istedenfor AMS?

9. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,505
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg føler av og til en enorm sympati med de som jobber der. På grunn av måten det er lagt opp så varer en CT-booking-samtale lett en times tid.. tenk deg at du hadde planlagt å logge ut om 15 minutter og så ringer det på CT-telefonen..

Før siste booking-forsøk hadde jeg satt opp en webside på et kort domene jeg eier, hvor det sto hva jeg ville booke, med alle datoer, flynummer, reisende, eurobonus, epostadresse og mobil. Planen var å la den ansatte åpne websiden og ta copy/paste så langt det lot seg gjøre, uten å måtte bokstavere alt. Nei, de kunne ikke åpne websider. Nei jeg kan ikke sende epost. Eller fax. Eller chatte. Eller åpne en ticket.

funny-unfortunate-names-133-589c822600fb2__605.jpg

Tenk om SAS istedenfor kunne si "Gå til sas.no/notepad, tast inn adgangskode A 4 C P og du kan sikkert lime inn alt du måtte ønske av informasjon så får jeg det på skjermen."

Tror jeg skal sende det inn som et forslag.

Eller la oss sette sammen en bonusreise selv.. strekk for strekk, og sende det inn som et ferdig forslag de billetterer etter en sanity check. Da kunne jeg ha fikset open jaw selv og lagt på feeder flights i en annen booking-klasse.

EgilSk, Lillegutt, btm and 2 others like this.
  10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,103
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du starter på en booking som du aldri betaler for vil du få opp et PNR og du kan gi dette til agenten, da har han all passasjerinfo fra start.
    Dette er en fin måte å gjøre det på om du feks skal booke en OJ hvor du finner begge deler på nett. Da går det ganske fort. Alt du trenger å gjøre i dette eksempelet er å be agenten legge til ut/innreise og ta betalt.
    Kan også funke om du skal booke leg-for-leg. Du kan da bare lage en uferdig booking med første leg i reisen.

Preference liker dette
  11. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,505
    Bonuspoeng:
    113
    Vil agenten finne denne halvferdige bookingen på meg, eller må jeg finne frem PNR-identifikatoren selv på noe vis?
    Det virker bare på første halvdel av reisen da.. eventuelt om man finner retur i eco. Men hvis man kan få lagt inn passasjerinfo og alt sånt, og det faktisk sparer agent for tid, så skal jeg jaggu prøve det neste gang.

Ser for meg bare at samtalen går noe "Nei, jeg ser ikke noen ledige seter på det flyet. Hva mener du, du har allerede booket? Ja, da er setene reservert, og de kommer kanskje ikke tilbake igjen hvis du kansellerer. Tyvärr" :)

12. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    303
    Bonuspoeng:
    63
    Nøyaktig det samme har skjedd meg. Har kjøpt separate feeder-flights OSL-LHR, jeg tør ikke tukle med bonus-bookingen…

13. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,468
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis det er lenge til bonusreisen kan det være lurt å vente til SAS legger ut bonusbilletter.
    Det ser ikke ut til at det er mulig å legge til KLM/AF feederflights til eksisterende bookinger fra CDG eller AMS, de stene som legges ut nå kan bare benyttes på nye bookinger.

14. bakskj

bakskj Nytt Medlem

Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Skriver under på denne, fant to ledige avganger til CDG fra OSL som jeg ønsket å legge til hovedreisen min men ingen av agentene jeg prøvde fikk til dette.
    Til slutt dukket hele reisen opp fra OSL (takk til alarm fra awardfares), så jeg fikk booket gjennomgående. Flaks denne gangen hvertfall for det er jo litt stress å bare ha halve reisen booket :eek:

Lillegutt and Preference like this.
  15. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,724
    Bonuspoeng:
    183
    Høres ut som et problem for fremtiden... Jeg fant ikke sammenhengende på en booking med ST som er mer enn 330 dager frem i tid, så starter og avslutter på en passe beleilig (og en litt mindre beleilig) flyplass på kontinentet.

Satser på å kunne legge på noen SAS-flyvninger på aktuelle datoer når de åpner og heller betale endringsgebyrene to ganger ekstra - fremdeles billigere enn cashbilletter ;)

16. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,103
    Bonuspoeng:
    183
    1) Søk opp flighten(e) på SAS.no
    2) Gå videre til passasjerinfo og legg inn for alle passasjerene
    3) Gå videre til betaling
    4) Sjekk på 'Mine bestillinger' eller i SAS-appen så ser du PNR
    5) Gi PNR til agenten og forklar hva du vil gjøre videre. Legge til retur skal være uproblematisk
    6) Betal og få utstedt billettene

Hvis du er logget inn når du 'booker' kommer bookingen opp på din profil automatisk. Problemet med å legge til enkelte legs kommer av at de ikke kan kombineres med en eksisterende booking. Hvordan systemet tolker det når du kommer med en halvferdig booking vet jeg ikke, men hvis jeg skal gjette så går det fint så lenge det ikke er noe billettnummer (som først kommer når bookingen er gjennomført).

Det virker for øvrig som at KLM/AF har satt opp noen vanvittige married segments-regler på den tilgjengeligheten som nå er åpnet, for det er nesetn ingenting ledig til/fra AMS og CDG, men vidåpent med connections.

Lillegutt and Preference like this.
  17. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Hva gjør du mtp. forsinkelser?
    Booket du en feeder super tidlig for å ha ekstra mye tid eller gambler du litt?

18. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    303
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, har booket romslig med tid ut. Ikke like romslig hjem, men valgte plus pro begge veier for å kunne ha fleksibilitet.

19. P650

P650 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Dette kunne ha vært en løsning, men da blir det totalt 3 mellomlandinger som blir litt i overkant syns jeg... Jeg får smøre meg med tålmodighet og se om det går ann å booke når det nærmer seg heller.

20. P650

P650 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg traff også på en ærlig agent i dag som måtte prate med supervisoren sin for å være sikker på at han ga meg riktig svar. Det hjalp dog lite da jeg fikk samme beskjed om at det ikke var mulig å legge til flyvningen...

Del denne siden