Hvor finner man Cayenne-pepper? Fransk Guyana anyone?

Tråd i 'Reisemål' startet av milehigh, 02. sept 2024.

1. runesole

runesole Medlem

Likes mottatt:
    223
    Bonuspoeng:
    43
    Litt om grensekryssninger:

Frankrike – Brasil

Parkering ca 2 kvartaler fra elven (du kjører rett forbi, høyre side). Pris 10 EUR / dag. Jeg måtte ringe for å få ut bilen, men de kom raskt. Her snakker de engelsk.

Krysse elven – 10 EUR/pers (ca 20 min). Du droppes sentralt midt i byen, relativt sivilisert sted å krysse grensen (lite mas). Penger kan veksles med båtførerne.

Fant aldri noe passkontor i St George. Passkontoret i Oiapoque er øverst i byen, forbi kirken i hovedgaten, raskt å stemple inn/ut. Åpner kl 08, stenger muligens kl 1800 (på hverdager). Kanskje unødvendig å stemple om du skal tilbake morgenene etter. Taxier i Oiapoque er billige og lett tilgjengelig, men avstander korte.. så en kan likegodt gå.

Frankrike – Surinam

Parkering noen kilometer fra kaien, de har transport. Står skilt ved fergekai. Er offentlig gratis parkering ved fergene for øvrig, men noe utrygt å gå fra bilen dere i dager. Pris for sikret parkering er 8 eur/dag + 10 eur i transport til parkeringsplassen. Du må ringe for å hente ut bilen eller parkere etter kl 14, noe som er komplisert uten franskkunnskaper.

Krysse elven: De sjekker ID på den offisielle fergekaien om du tar den offisielle fergen. Nødvendig, nei… (franksmennene ser ikke ut til å bry seg om grensekontroll). Ferge koster 4,30 eur for 15 min med bilfergen (for gående). Bare gå rett om bord etter bilene har kjørt på. Ingen som ser ut til å guide folk/biler… så de kjører fra deg om du ikke tar deg til rette selv. Går en gang i timen mellom kl 12 og 18 (siesta noen timer midt på dagen). For å unngå for mye kaos er den offisielle båten best. Hurtigbåter går frem og tilbake hele døgnet, men pass på verdisakene dine. NB: Tar du en uoffisiell båt blir du satt i land på feil sted…. Her er det fullstendig kaos og alle vil prøve å dra kofferten din ut av hendene dine, pass på!... I tillegg er det 10 min å gå til den offisielle fergekaiene hvor du må innom om du skal videre inn i Surinam. Her er passkontoret som for øvrig også er svært kaotisk og uorganisert. *Fordelen med de uoffisielle båtene er at de er raske og går hele døgnet (4-5 eur/pers, forhandles) om du har nerver til å håndtere kaoset på begge sider. NB: Du må ha e-visum for å entre Surinam lovlig. Passkontoret stenger kl 18 (og kun åpent hverdager?), ikke kom for sent (jeg måtte krysse ulovlig tilbake til Frankrike da jeg kom fredag kl 1805 og neste åpning var mandag kl 1200.

Transport til Paramaribo er lett å finne om du ankommer når vanlige ferger går. Delt taxi 25 EUR for en totimers tur. Anbefaler privat transport til 100 EUR (mye mer behagelig). Taxier i Paramaribo sentrum er for øvrig lett tilgjengelig (via gaten eller app, billig).

Surinam – Guyana

Har hørt om enda verre tilstander + en enorm distanse på kjedelig bilvei til Georgetown. Fly anbefales. Jeg tok en Cessna 208 fra Zoorg En Hoop til Georgetown Eugene (sentrum til sentrum) for ca 410 eur t/r (GUM AIR). Artig, men ubehagelig flytur på ca en time. Husk visum for retur til Surinam. Taxi tilgjengelig ved ankomst (evt avtal med hotellet, jeg betalte 15 USD via hotellet), men lite annet (ingen minibank etc her). Ved retur er det mer krevende å få taxi.

jgroneng, Teknolai, Baldrick and 11 others like this.
  2. runesole

runesole Medlem

Likes mottatt:
    223
    Bonuspoeng:
    43
    Mer info om steder:

Cayenne – Storbyen….. dere har nok alle hørt nok om dette stedet. Fransk stil, fint i sentrum. Rolig på kveldstid. Ikke gå glipp av Plage Montabo (og heiene rundt, fine turstier) + Pointe Buzare. Områder sør for «elven» kan fint unngås.

St George – Ingenting her utover grense-elven.

Kourou – Space senteret krever påmelding og stenger kl 1300. Mye stengte veier om man utforsker på egenhåndt. For øvrig rolig sted uten mye aktivitet. Par restauranter midt i byen på standen. Fint rundt Las Roches Resort. Turer til djelveløya er dyre (og tar hele dagen).

St Laurent – Storbyen i vest. Spøkelsesby, fraflyttet. Fint langs elven i nord rundt rådhuset og camp de transportation (på kveldstid samles folk i den lokale utendørsbaren her og se på solnedgangen). Unngå å henge rundt i sørligere områder på kvelden (rundt fergekaien).

Sinnamary – Fint pit-stop, men lite som skjer her. Landsby

Macouria – Landsby, verdt en benstrekk

Iracoubo – Landsby, verdt en benstrekk

Regina – Kun en butikk + politistasjon, ikke verdt å kjøre innom med mindre man må ha vann

Mana – rolig landsby, lite aktivitet, fint med en liten rastepause ved elven

Naturen sørover mot Brazil er mye bedre enn nordover, men veiene er tilsvarende mer øde. Naturen er forvørig mye bedre i fransk guyana enn andre steder i området.

Guyana Zoo anbefales for en time eller to. Mange dyr å se (men pass opp, traff på en løs krokodille midt i parken).

Oiapoque (brazil) - svært livlig på kveldstid (i forhold til andre steder her). Ganske dødt resten av dagen. Fin promenade, rolig og tryggt sted.

Georgetown (guyana) – Farlig hovedstad, lite severdigheter. Skittent i gatene og mye kriminalitet.

Paramaribo (surinam) – Trygt i nordlige del av sentrum (rundt hotellene ved Palmentuin + presidentbygg etc), unngå sørlige del av sentrum. Føltes ok å gå rundt på kveldstid. Mange flotte kolonibygg, men mer forfallent gjennomgående enn Cayenne. Peperpot anbefales for å se apekatter osv.

Albina (surinam) – Farlig grenselandsby, ikke vær lengre enn nødvendig her

Surinam for øvrig hovedsakelig bestående av kjedelige landeveier, lite å se.

Rapolo, jgroneng, Teknolai and 14 others like this.
  3. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,325
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg prøver å oppsummere :

5 dager er nok om du ikke vil på jungel tur.

det er mange camps som bare Kommuniserer på fransk. Ikke alle svarer så fort. Ta kontakt med flere. Ingen av de vi skrev med var åpne i perioden vi var der. Men var åpne delvis i uken før eller etter.

Det ble meldt om utbrudd av Zinka og Dengue på flyet. Vi hadde lite mygg.

Dra på romfarstsmuseum : og få med deg en natur basert omvisning om de går når du er der.

det er interaktivt og også fint for barn.

Reisefølget likte Cayenne og byvandring.

sjekk åpningstider på andre severdigheter.

Ellers er det litt å se og gjøre men ingen store highlights.

Det er lite strand og bad : vil du ha sol og bad så velg et hotell med basseng område. Men stranden øst i Cayenne var absolutt badbar.

Leiebil er praktisk. Gode veier og blandingen av fransk og latinsk kjøre stil. Godt skiltet : mye sykkelveier og lys og fartsdumper. Farts kamera virker!!!

Alle hotellene vi bodde på hadde sikker parkering.

Cayenne har busser : og det er flybuss. De bygger også dedikerte buss filer i Cayenne.

Maten er om ikke billig så fersk og god. Internasjonalt utvalg. Veldig god oksekjøtt og fersk og frisk sjømat der vi spiste.

Vår absolutte favoritt i Cayenne er Maison Peruvienne : spis Paella eller Ceviche og pasjonsfrukt desserten : den ligger rett ved Mercure i Cayenne.

om du ikke har frokost er bakeriene supre. Med både påsmurt og ferske franske baker varer.

Av hotell vi besøkte og bodde på var Accor absolutt best : både på rom: svømmebasseng: ansatte og frokost.

Franske gloser er fint: vi er reisevandte og klarte oss fint med engelsk.

Folk er både pene hyggelige og høffelige.

Vi er glad for at vi reiste : men vi drar nok ikke tilbake om det ikke blir salg igjen.

NordicLane, ari1000, jgroneng and 6 others like this.
  4. runesole

runesole Medlem

Likes mottatt:
    223
    Bonuspoeng:
    43
    En liten advarsel til andre som skal nedover. På hjemreisen bør du ikke sovne/fase helt ut i AF loungen på ankomst CDG. Jeg glemte helt bort tiden og fant ut at jeg kanskje mått finne gaten 30-40 min før SK-avgang til Oslo. Det var ikke rett frem, var i steingal terminal, viste seg å være 45 min busstur fra rett terminal, når jeg var på rett terminal innså jeg at gaten ikke eksisterte.... :eek:.... innså tilslutt at jeg fremdeles var på Non-schengen siden, så måtte videre gjennom immigrasjon. Sjekke inn på nytt, så gjennom uendelig lang sikkerhetskontroll og tilslutt til andre enden av terminalen. Møtte opp til gate 90 minutter etter planlagt avgang (altså ca 2 timer fra lounge til gate her....), heldigvis var SAS presise denne dagen med en 2 timer delay, så holdt akkurat.:D

eventyrer, NoLimit, RoadKing and 8 others like this.
  5. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,325
    Bonuspoeng:
    293

Eventuelt går en i kontrakts loungen til SAS rett ved gaten. Fin den også.

PS : ved første besøk på CDG noensinne skjønte jeg hvorfor alle hater den flyplassen……

NoLimit, Nordlands and Spielhaug like this.
  6. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,295
    Bonuspoeng:
    113
    Har testet å glemme av tiden i lounge på IST en gang (gikk bra, men litt høy puls), setter derfor nå alltid alarm på tiden jeg burde gå :oops: og er veldig konservativ på nye flyplasser, om mulig går jeg til gate først for å vite sikkert hvor langt unna det er.

Har på min CAY reise like greit et par overnattinger mellom inn/utreise på CDG ;)

7. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,133
    Bonuspoeng:
    183
    Samme her. Var bedre med domestic prising.

Nordlands liker dette
  8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,420
    Bonuspoeng:
    293
    Gullhår i ræva :). La du inn en lottokupong denne dagen?

runesole liker dette
  9. runesole

runesole Medlem

Likes mottatt:
    223
    Bonuspoeng:
    43
    Nei, var for ruset på champagne til å prioritere noe som helst

RoadKing liker dette
  10. Kidnet

Kidnet Medlem

Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    33
    Ser du booka bil hos Avis. Jeg har også booket bil via SAS hos Avis. På nettsidene til SAS står det ubegrenset kilometer, men i bekreftelsesmailen jeg fikk fra Avis står det 0km (og hver ekstra kilometer koster 0,47 euro). Hadde du problemer det med dette? Prøvd å ringe Avis, som henviser meg til leiestasjonen, og der er det ikke lett å gjøre seg forstått på engelsk via telefonen...

Last edited: 12. mars 2025
  11. Baldrick

Baldrick Cunning Planner

Likes mottatt:
    4,762
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg booket også to ganger hos Avis der. Står "0 mile" på mine bekreftelser, men ikke blitt belastet noe ekstra.

Kidnet liker dette
  12. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,946
    Bonuspoeng:
    183
    Var ingen problem for oss, betalte ingenting ekstra.

Kidnet liker dette
  13. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,295
    Bonuspoeng:
    113
    Oppdaget akkurat i SAS-app at det lå inne en endring på min bestilling til CAY, uten at jeg har fått noe epost om det. Kun hhv. 10 og 5min senere avganger, men kan være greit å sjekke om det er flere som har bestilt og enda ikke reist.

14. Modegard

Modegard Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,389
    Bonuspoeng:
    93
    Har hatt et 3 dagers opphold i Fransk Guyana de siste dagene. Booket bil via Hertz (2000,- for 4 dagers). Er Hertz Gold, men fikk beskjed i skranken at de ikke fulgte det vanlige regimet for oppgradering etc (Skjønte ikke hvorfor). Bestilte en Peugeot 108, og fikk det.
    Bodde på Ibis Amazonia i Cayenne som er et sentralt, helt greit hotell. I Kourou bodde vi på Hotell Atlantis som fungerte helt fint. Rent og greit med fint basseng. Anbefaler en tur innom Guiana Zoo - en flott dyrepark der det er lagt opp til fine ruter ute i "jungelen". Et fint alternativ for de som ønsker å oppleve jungelen uten å begi seg ut helt på egenhånd.

Hadde forøvrig et 24 timers stopp innom Guadeloupe på vei ned. Bodde på Caravelle beach, og rakk egentlig ikke så mye mer enn litt sightseeing på Grand Terre. Men føler vi fikk litt ekstra value ved å legge inn et stopp i Karibien til den allerede lave poengprisen. Ekstra-kostnaden lå i flybilletten OSL-CDG-OSL, samt en Uber fra CDG til ORY.

Last edited: 08. april 2025
    Flymunda, Baldrick, Spielhaug and 6 others like this.

Del denne siden