Verdigrense norsk toll

Tråd i 'Off-topic' startet av stekus, 20. mars 2025.

1. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    939
    Bonuspoeng:
    113
    Si at man handler et par forskjellige ting på tur og kommer opp i 700 USD ca. Altså over 6000 nok, som er frigrensa for varer i bagasjen. Hvordan fungere det i praksis når man ankommer Norge og passerer tollen? Mva på alt? Eller mva på de varene som er over 6000 nok? Gå på rødt og vifte med alle kvitteringene til tingene som ligg i kofferten (den hente jo ikke ut på Gardermoen lenger), og så finner tollerne frem kalkulatoren?

Ingen sprit og røyk, kun alminnelige ting...

Last edited: 20. mars 2025
  2. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    83
    Ville testet i toll-appen. Tipper den trekker fra ca 6000 og gir deg korrekt toll på det overskytende. Fint om du oppdaterer med "fasit" etter at du har passert grensen.

stekus liker dette
  3. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    939
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ut som man kan gjøre det sånn, og den velger ut de produktene som går over 6000 grensa. Bruker i dag en valutakurs på 11,19 NOK for en USD. Håper kursen faller litt til. Har lagt inn de tingene jeg tenker å ha med i bagasjen, så plukker appen ut de som gir meg minst mva å betale.

Men så vil appen gjerne bruke vipps, og jeg vil helst betale med Amex, hvis jeg først må betale noe.

4. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,724
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig ålreit at appen faktisk gjør det som er gunstigst for deg, og hjelper deg med å regne ut på riktig måte.
    Reglene er at det er kun enkeltstående varer under 6.000 kr som kan regnes mot verdigrensen, ikke varer som i seg selv går over. Så kommer du hjem med ett stort kjøp til langt over så må du betale av hele, men små kjøp kan regnes mot grensen og man betaler av det overskytende.

Greit å være ryddig på dette spesielt på dyre ting man ønsker forsikringsdekning på, det er ofte vilkår om at innbo/eiendeler som er tatt inn i strid med importregelverk ikke erstattes, så om du har kjøpt noe veldig dyrt og smuglet med deg hjem er det kjipern deluxe å bli avkortet til erstatning på 6.000 kr ved tyveri.

https://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/verdigrensa

Del denne siden