Årets sommerutflukt - BGO-CPH-IAD - roadtrip i sørstatene og hjem igjen

Tråd i 'Reisebrev' startet av Eddie47, 08. juli 2017.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,600
    Bonuspoeng:
    293
    Da er vi igang (igjen), et av målene med turen er å overbevise kona (hun som ikke forstår meg) at BIZ er det eneste riktige når vi flyr langt.

    Fikk tilnød gjennom at vi kunne sitte i KLM sin Economy Comfort til Afrika i høst, men det var den var en stor skuffelse. Gamle slitte standard økonomistoler som var flyttet litt fra hverandre, det er avtrykk av stålrammen bak enda.
    ... og servicen var elendig.

    Da vi fløy til øyene nær sydpolen (Madagaskar, La Reunion og Mauritsius) satt vi i Air France Premium Economy i deilige seter og oppgradert service og mat, sa damen at hun ikke hadde merket at dette var noe spesielt ... Jeg var strålende fornøy med Air France!

    Nå er håpet at SAS sin BIZ vil overbevise henne, men vi skal fly Plus tilbake. Hun vil jo teste det også, håper det blir litt nedtur! Ja, jeg har flydd langt i Plus flere ganger og liker det i grunnen bra.
    Jeg foreslo at vi kunne fly Turkish BIZ hjem igjen, men nei, la oss holde oss til bolaget!

    Nok om det, første flygning gikk med fakirflyet (som @Scandipendler så treffende sa) kl 06.00 til CPH, en sliten A321 fra 2003. CC var hyggelige og blide selv om de var dansker. Frokostboksen falt i smak selv om de drøyde med kaffen var det en fin flygning. Jeg hadde gamblet med seatblock og bestilt 1D og 1F, damen sa at det var fullt fly, men 1E forble ledig helt til CPH (diamant fordel).

    Nå sitter vi i Gullloungen i CPH og venter på at SK925 skal begynne å gjøres klart og frokost nummer to er inntatt.
    Frokost nummer to hadde til og med et glass musserende som aperitif og kaffe med medisin (Gammel dansk) til dessert.

    Egentlig en fin start på ferien!
    IMG_9318.JPG IMG_9319.JPG
     
    drsyk, Avixlo, TigerTravel and 27 others like this.
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,600
    Bonuspoeng:
    293
    IMG_9323.JPG IMG_9324.JPG IMG_9325.JPG IMG_9326.JPG Ingen dårlig start .. 1D selvfølgelig ..
    her kan vi trives
     
    Ombo, drsyk, Avixlo and 12 others like this.
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,600
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke helt hva det er, men dansker i gate og CC har en rar måte å si ting på og behandle passasjerene. Litt nedlatende og litt arogant. En liten grimas som kan forveksles med et smil kommer frem når de oppdager 1D og EBD .. kanskje de mener de eier SAS mer enn oss og det gjør de jo
    Føles mer som man er velkommen når det er svensker eller nordmenn ..

    En god ting her i dag er at (buss)sjåføren har en klar norsk dialekt, riktig nok ikke bergenser.

    De sier vi har 8 1/2 time IAD, foreløpig har vi bare fått ett glass champis .,

    Push back 12.26
     
    drsyk, Avixlo, KRS and 6 others like this.
  4. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,944
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Haha.. disse danskene altså:rolleyes:o_O
    Jeg har frem til nylig hattbakkurat samme erfaring som deg, uten unntak. Siste tur BGO-AAR skulle vise seg å bli unntaket. Bare dansk CC og ALLE var kjempehyggelige, litt som svenskene og nordmennene bruker å være!

    Angående din kone, som ikke forstår deg, kanskje hun og fruen skulle snakkes. Her i huset har vi gått fra angst for å fly til milage runs samt å fly til Australia. Angsten er fortsatt der, men er nå bedøvet av champagne:p

    Ser frem til fortsettelelsen, kanskje din kone forstår deg bedre etter denne turen!
    Veldig kjekt lesestoff:):cool: Gleder meg til å følge dere:)
     
  5. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er enig med dere begge. Hold dere til bolaget og fly C. Et godt valg.
    I dag blir det Cloisters New York, imorgen satser vi på EWR - OSL i C. Ønsker dere en fin reise og et deilig opphold.
     
  6. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis din kone ikke forstår deg litt bedre etter denne turen så er alt håp ute, da kan du like gjerne sende henne som cargo. Ønsker deg lykke til med turen, kjør på med bilder.

    P.S. Danskere er lettere å forstå seg på så fort promillen stiger, både kultur og språk.
     
    Eddie47, TigerTravel, kaijoar and 3 others like this.
  7. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Flyr CPH-PVG i C i morgen. Skjønner jeg ikke burde håpe på dansk crew :p
     
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,600
    Bonuspoeng:
    293
    Til de som (sammen med meg) var bekymret for min kones reaksjon på SAS BIZ: hun har nå erklært at dette var en skyss hun klart kan gjenta! Hun var strålende fornøyd og fikk i tillegg spesielt god oppmerksomhet fra en av de unge mennene som passet på at det var champagne i glasset hennes. Nå er plutselig spørsmålet, hvorfor vi må sitte bak i Plus på returen ...
    Jeg nevnte at flere andre *A selskaper har svært gode BIZ klasser og mente at vi kunne teste noen av dem på en Asia rundtur litt senere. Da spurte hun om hva som var i veien med SAS?? Svaret er vel ganske enkelt at de ikke har direktefly fra BGO-HAN .... Dette ordner seg etter hvert.
    Vi hadde en flott flytur, fikk testet setet i alle posisjoner. Drakk og spiste og drakk og leste og drakk og sov og spiste og drakk ....så film og hørte musikk. Det var noen dansker i CC, men vi fikk det vi trengte av vått og tørt.
    Det er lenge siden vi har fått så god mat på fly, selv om vi ikke fikk caviar ... litt nedtur der!
    IMG_9329.JPG IMG_9330.JPG IMG_9331.JPG IMG_9334.JPG
     
    Last edited: 09. juli 2017
    drsyk, Avixlo, TigerTravel and 21 others like this.
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,600
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen stor sak og jeg hadde dessverre ikke telefonen med på do så det ble ikke bilde ....
    Jeg fløy på 1980 tallet med Air Tanzania noen innenlandsflygninger og det vi da snakket om som komiske ting var at interiørdeler var festet med gaffateip.
    I går var låsen på toalettdører på A siden ødelagt/brukket og skikkelig overteipet med nettopp gaffateip!! For å åpne døren fra utsiden måtte vi løfte lokket der CC låser og åpner toalettdørene.
    Det er helt sikkert en rasjonell forklaring på hvorfor det var slik, men det var slik da vi tok av fra CPH.
    Det står dårlig til med bolaget når interiøret repareres med gaffateip ..
     
    drsyk, geddi, NoLimit and 1 other person like this.
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    Dette opplevde jeg på Thai F i mars også. Skapdøren foran i 747 ble festet med gaffa før takeoff og landing. Så ut som om det var gjort i lang tid, gaffa-bitene hang klare på innsiden av døren.
     
    Eddie47 liker dette
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,600
    Bonuspoeng:
    293
    Det er varmt her!
    30 grader ... amerikanerne sier at det er mye mer, men mitt enkle hode har aldri klart å automatisere overgangen mellom F og C ( ikke flyklasserer, men gradestokker), Kelvin er noe ganske annet fordi det er ingenørspråk.

    Jeg hadde bestilt hotell for første natten, det ville jo vært meningsløst å fly BIZ og sitte og se på alt de hadde på vognen og sagt; nei tusen takk jeg skal ta ut bil på IAD. Selv min kone skjønte at dette var grunnen til at vi ikke skulle kjøre direkte fra IAD .....
    I min enkelhet hadde jeg lest at hotellet har shutlebus mellom flyplassen og hotellet uten å tenke mer over det gikk vi til plassen der hotell bussene stoppet. Der sto vi da i 30 graders varme og ventet og ventet ... det ene hotellet etter det andre hentet sine pasienter både en og to ganger. Vår måtte da komme snart??
    Etter en time eller så ringte jeg hotellet og spurte om de ikke kjørte? Damen var bare hyggelig og smilende gjennom hele telefonen og sa "ja vi lurte på når dere skulle komme og sjåføren sitter klar og venter på telefon fra dere om når dere vil hentes"

    12 min senere var han der og hentet oss ... stum som en østers.
    Vi prøvde å kommunisere med ham, men han likte nok ikke engelsk på bergensk. Så spilte de Kygo på bilradioen og da slo min kone til " han som spiller nå, Kygo, er fra vår hjemby"
    Kort svar " radioen står på og jeg hører ikke på musikken!"

    Hotellet, Country Inn&Suites Washington Dulles er et helt greit hotell, men det ligger langt ute i ingenmannsland. En Esso stasjon og en liten Burger King. Vi fikk velkomstgave fordi vi er VIP guests ( CCgold), en flaske vann og en flaske Sprite.

    IMG_9343.JPG IMG_9344.JPG
     
    drsyk, Avixlo, KRS and 18 others like this.
  12. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig å følge onkel Eddie på tur. Her i Italia har de klart å legge inn meg som hilton gull, men jeg klager ikke. Gratis prosecco ved ankomst gjorde mor glad.
    Kos deg i home of The crazy brave
     
    Eddie47 liker dette
  13. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe, hadde en KLM 747 for ti-tolv år siden som hadde reparert en bagasjehylle med gaffateip, så slettes ikke bra ut. Jeg spurte purser om utvendig vedlikehold var av samme standard. Hun ble ikke blid lol
     
    Eddie47, EgilSk and Kristian like this.
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,600
    Bonuspoeng:
    293
    En helt grei dag, vi startet med å komme oss tilbake til flyplassen og til Avis-bussen som kjørte oss til utleiestasjonen.
    Presenterte Presidentkortet og damen nikket anerkjennende og sa at jeg hadde kommet til rett plass, dette var da Prefered bua!

    Etter litt tasting kom spørsmålet, vil du ha en Jeep Cherokee eller en Crysler 300? For meg var det skit det samme, begge er vel spennende biler?
    Sendte kona ut for å se på de to aktuelle bilene og valget falt på en rød Crysler 300.
    IMG_9355.JPG En flott bil som hadde kjørt 2100 miles før jeg startet ...
    Nå er egentlig spørsmålet? Er det diesel eller bensin?
    Greit å vite før jeg fyller!

    Har overnattet i Charleston West Virginia, en søvnig liten kullby i fjellet ..

    IMG_9365.JPG IMG_9366.JPG IMG_9367.JPG
     
  15. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Dette reisebrevet blir lese medan eg humrar godt i skjegget. Og godt at frua no forstår bittelitt betre. Verda går trass alt framover :)
     
  16. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Dette blir gøy!

    Det gleder nok et samlet forum at hun som ikke forstår deg, nå kanskje forstår deg litt bedre...

    C
     
  17. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Flott brev. Har hatt samme "opplæring" på min beste halvdel. Etter 3 IC på gode klasser får jeg bare et anerkjennede nikk når jeg forteller at neste reise går via Via på tur dit, og via Via Via på tur hjem. Alt i F og C. Hun kan stammespråket og liker innholdet!
     
  18. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Målsetningen med denne turen er jo genial. Vi får bare håpe hun som ikke forstår deg etter denne reisen forstår alt så meget bedre ;)
    God tur :)
     
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,600
    Bonuspoeng:
    293
    Å kjøre bil i doning som den vi kjører med, er forsåvidt en enkel sak. Har tatt med meg GPS hjemmefra, med norsk tale og USA kart. Når alle ruter er plottet inn er det bare å kjøre!
    I små byer og "trange" gater geleider den oss til nærmeste transportvei og da er det å sette på cruice kontrollen og styre ....

    I går kjørte vi gjennom fem stater ... startet i West Virginia og kjørte en liten snipp i Kentucky, Virginia og Tennessee før vi endte opp i North Carolina.
    Litt artig å møte alpelandsby, Banner Elk, i denne delen av USA og stabilt over 30 grader ...

    Her er skitrekk, gondoler og stolheiser ... Lodger og hytter i fjellsidene med AfterSkiing og alt som hører til.

    Vi spiste på en "autentisk" vietnamesisk restaurant ...

    IMG_9392.JPG IMG_9396.JPG IMG_9397.JPG IMG_9399.JPG IMG_9400.JPG IMG_9401.JPG
     
    Last edited: 28. juli 2017
    drsyk, Avixlo, Sunnfjordingen and 8 others like this.
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,600
    Bonuspoeng:
    293
    Sånn går dagene ..
    IMG_9406.JPG IMG_9407.JPG
     
    drsyk, Avixlo, SAJblue and 4 others like this.

Del denne siden