Æ appen (Rema 1000) støtter ikke kredittkort lenger

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av kaiarne, 15. mars 2021.

  1. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Oppdaterte Æ appen til Rema 1000 akkurat nå og fikk beskjed om at kredittkort ikke støttes lenger. Støtter kun bankkontonummer registrert via Vipps.
    Men man kan fortsatt bruke Æ strekkoden i butikken og så betale med kredittkort. De av dere som handler på Rema 1000 istedenfor hos Trumf kanskje greit å være obs på dette.
     
    Last edited: 16. mars 2021
    Woodswing, petrate and freddyen like this.
  2. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    113
    Dårlige nyheter.
    Samtidig har det blitt enklere å skanne strekkoden selv nå som leseren er plassert sammen med betalingsterminalen. Rema har "tatt en Coop" og det fungerer egentlig helt greit.
     
  3. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Kanskje det fortsetter å virke dersom man IKKE oppdaterer appen?
     
    Maggie liker dette
  4. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tappet mitt Sas MC i dag hos Rema og fikk Æ rabatter. Gjelder det bare å legge til nye kort kanskje?
     
  5. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    487
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Står på Rema hjemmeside at kredittkort slutter å virke i løpet av våren.
    Ingen dato er publisert.
    Så det funker som normalt,forløpig.
    Selv om du oppdaterer appen.
    I allefall vist du ikke sletter kortet manuelt i appen,som du får forslag om å gjøre etter oppdateringen.
    Rema anbefaler strekt i appen at du legger inn debetkort gjennom Vipps.
    Personlig tror jeg att Rema har inngått en lukrativ avtale med DNB og prøver å lure folk over på Vipps.
    Rema har i alle fall brukt noen Millioner på Vipps reklame de sist måneder.

    Kan anbefalle
    Brother P-touch PT-P300BT
    BLUETOOTH MERKEMASKIN

    Den kan du printe ut strekkoder og evt andre navnlapper med.
    Klistre de strekkodene på kredittkortet dit.
    Disse er vanntette og vannfaste.
    Koster 500kr når den er på tilbud.
    Billigste nå er 520kr på computer salg.
    På Power koster den 650kr
     
    Last edited: 15. mars 2021
    KennethE liker dette
  6. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Rema er i gang med «Bestevenn» igjen og har fått Vipps som bestevenn?

    Kommer til å si akkurat hva jeg mener om dette til min nærmeste Rema-kjøpmann.
     
  7. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er nok ett kostnadsbesparende tiltak.

    Akkurat som Trumf vil gjøre det vanskeligere å bruke CC, ved at man må bruke trumkort i tillegg. Det burde vært uproblematisk å registrert kortnummeret på CC opp mot sin trumfprofil. Akkurat som man kan gjøre med debetkort
     
  8. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Helt sikkert, og da får vi klage. De har tjent milliarder ekstra på covid og nå mener de at de skal skvise ut enda et par prosenter på kredittkort? Bare smålig...
     
  9. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg bruker kun sas MasterCard i vipps men har aldri sjekket om bruken gir poeng ved kjøp i butikk... Erfaringer noen?
     
  10. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    113
    Du bekrefter eierskap til et kontonummer med VIPPS. Rema kan da være trygg på at du eier kort som tilfører denne kontoen.
    Jeg tror ikke denne verifisereringen dekker kredittkort i VIPPS.
    Før kunne et hvilket som helst kontonummer og/eller kredittkort kobles mot kontoen. Det ble problematisk med tanke på at handlehistorikken ble synlig for Æ-brukeren.

    Det står masse om bakgrunnen for endringen her:
    rema.no/faq
     
  11. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Den forklaringen deres på at folk har registrert andre sine konto i Æ-appen forstår jeg ikke... hva slags incentiv skal det liksom være for det? Fordi ar kompisen min har så gode topp10 tilbud?
     
    Maggie liker dette
  12. Staralliance

    Staralliance Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    426
    Bonuspoeng:
    63
    Men kan man registrere Æ-koden før en evt bruker kredittkort hver gang, og vil dette da fungere? I tilfelle hvor er det man registrere Æ-koden i appn i kassen, må man gi mobilen til den som betjener kassen for registrering? Jeg har ikke sett noen mulighet for å lese av strekkode i kassene på Rema 1000, slik f.eks Coop har.
     
  13. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det fungerer. Jeg har testet.
    Enn så lenge vil også det fungere med kredittkort som allerede ligger i Æ, men du får da ikke opp kvittering i appen.
    Rema har installert skanner på betalingsterminalene sine og du skanner strekkoden selv. Slik er det i hvert fall i alle butikkene som jeg har vært i den siste tiden.
     
    Staralliance liker dette
  14. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Muligheten for å hente ut data vurderes i en sak om personvern, ikke nødvendigvis andres insentiv. Datatilsynet fikk i fjor et varsel om nettopp dette.

    Den nye flyten for å sjekke eierskap krever at jeg logger inn med Vipps, som har muligheten til å bekrefte at jeg eier kontoen. Tilsvarende funksjonalitet finnes ikke for kredittkort.
     
    SayWhat and freddyen like this.
  15. Trotamundos

    Trotamundos Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    8
    Den gamle løsningen lot deg legge inn kontonummer til annen person, som igjen ga deg full innsyn i denne persons kjøpshistorikk (inkl sted/tid)

    Problemet med Vipps identifiseringen er jo at den ikke støtter alle banker pr i dag.
     
    SayWhat liker dette
  16. Nordlys

    Nordlys Medlem

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Hva med Google Pay med innlagt Æ-nummer og poenggivende kredittkort?
     
  17. Trotamundos

    Trotamundos Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    8
    Google Pay, Apple etc, fanges ikke opp av betalingssystemet så her må man skanne strekkode i app samtidig i handelen.
    Føler man går litt bakover i tid her....
     
  18. gert

    gert Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Nja, jeg synes det fungerer greit. Må jo opp med mobilen uansett. Jeg åpner bare Æ-appen mens de scanner varene mine. Leseren er rett ved kortautomaten. Enda enklere hadde det jo vært om man kunne legge inn kredittkort som ble belastet via appen, men det går fint. Man burde også få bedre feedback når den registrerer

    Verre med trumf, der man må frem med et eget trumfkort og dra magnetstripen på kortet gjennom kortautomaten før man betaler med mobilen.
     
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Eller så du scanne trumfkortet sammen med varene i kassa, enten ved å gi fra deg kortet eller scanne det selv. Noen butikker har lettere tilgang på scanneren enn andre.
     
  20. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    113
    Dette har jeg aldri fått til å fungere. Mulig jeg trenger nytt Trumfkort.


    I "mine" butikker er dette upraktisk. Å strekke seg rundt kassen er litt rart og jeg ville nok fått følelsen av å ha hendene i fanget på kassapersonen. De bør uansett snarest innføre likt system som Coop og Rema.
     

Del denne siden