Ødelagt bagasje :(

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av FlyvendeKristoffer, 18. febr 2018.

  1. FlyvendeKristoffer

    FlyvendeKristoffer EBS-Member

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei, for en god stund tilbake klarte SAS å skade min koffert. Den fikk en skade og de på flyplassen tokk bilde og registrere en sak. De sa at vi skulle gå et sted på SAS sin side og søke der. Vi har nå søkt to ganger og det har sikkert gått et år. Ingen svar. Og ødelagt koffert. Nå måtte vi kjøpe en ny koffert og vi fikk aldri penger fra SAS. Support sier de ikke kan hjelpe oss og at vi bare må søke igjen. Nå føler jeg at jeg har tapt mye penger på en dyr samsonigt koffert som jeg ikke får pengene tilbake på. Noen som har en lik erfaring eller noe tips!
     
  2. TOSflyer

    TOSflyer EBD

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Reiseforsikringen er vel alltid grei å sjekke med, selv om ett år nok er litt langt tilbake i tid. Skader skal jo meldes så snart som mulig
     
  3. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Har skjedd meg to ganger på kort tid og begge gangene har jeg registrert det på flyplassen, fått et ref.nummer som jeg registrerte på nett også har jeg fått svar fra en ekstern part som verdivurdere kofferten og man kan også bestille bl.a Samsonite kofferter direkte der med voucher. Fungert smertefritt for oss..
    Alltid litt tap selvfølgelig.... men det har jeg ikke orket å krangle på..
     
  4. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Vi har fått skader på barneseter flere ganger med ulike selskap, sist klm. Ordnet seg fort og greit med nytt sete. Meldte fra på flyplass med det samme. Fikk noe nummer og gjorde som de sa. Litt styr og oppfølging er det alltid, men har alltid ordnet seg med flyselskap eller reiseforsikring.

    Mulig lenger vei å gå om det er ett år siden?
     
  5. Maverick23

    Maverick23 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    740
    Bonuspoeng:
    93
    Min erfaring er at du aldri må forlate flyplassen uten å ha fått et referansenummer fra ground service hos det respektive flyselskapet. Dette nummeret må du ha i ettertid for å fylle ut skadeskjema på nettsiden.
     
  6. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Bare å hamre løs på support hos SAS til du finner noen som gidder å hjelpe. Har SAS satt ut en oppgave til et eksternt selskap, er det SAS som må ta ansvar om de ikke følger opp. Det er ikke kundens jobb å følge opp underleverandører som ikke gjør jobben sin. Dette er så elementært innen kundeservice at man blir regelrett matt når det skjer, med unntakt av flybransjen da...

    Flybransjen er helt rå på å fraskrive seg ansvar overfor egne kunder, så her er det bare å stå på krava. Jeg blir bare fly forbanna når jeg hører saker som den til trådstarter, der kundeservice ikke virker å bry seg.
     
    milehigh liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Både med SAS og BA har jeg aldri opplevd diskusjoner om skader på kofferter, ei heller refusjon av drosjeutlegg når jeg har kommet for sent til siste flytog pga forsinkelser.
    Jeg har hatt min del av dårlige erfaringer og, ikke minst med United, så jeg er ikke uenig med deg i at det forekommer, men bildet er litt mer nyansert :).
     
    milehigh liker dette
  8. FlyvendeKristoffer

    FlyvendeKristoffer EBS-Member

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Vi har fått et ref.nummer fra når vi var på flyplassen med det skjer ikke noe og vi har ikke fått svar.
     
  9. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har hatt flere skader på barnevogner, bagasje, sekker, etc. Så lenge man melder fra i det aktuelle selskapets eller samarbeidende partnerselskaps ankomstservice og får et referansenummer, er min erfaring at dette er noe av det som går lettest å håndtere av flyrelaterte issues. Enten det har vært SAS, Luftwaffe eller Swiss, har jeg alltid fått erstatning eller ny bagasje, og selv om det krever litt egeninnsats, er det egentlig lite problemer med å ordne det. At for eksempel Luftwaffe trekker fra 10 % av opprinnelig verdi pr. bruksår synes jeg er helt greit - og jeg synes det også er helt greit at du får en erstatningssum fra SAS, men ved valg av ny bagasje også kan velge å betale litt selv ekstra for å få akkurat det du ønsker eller behøver.

    Men alfa omega er å få registrert skaden ved ankomst og få et referansenummer. I det øyeblikket man går ut av bagasjehallen, så kan skaden teoretisk sett være selvpåført. Hvis SAS ved ankomst registrerte saken, så skal du ha fått en kopi av skjema med referansenummer som du kan bruke. Hvis du ikke lenger har dette, så burde det allikevel være mulig for kundeservice å søke deg opp med navn, hvis de bare gidder.
     
  10. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Har nå registrert en skade på SAS med referansenummeret jeg fikk på Gardermoen ground service. Men jeg er svært usikker på om jeg klarer å spore min kjøps kvittering fra 2 år tilbake. Er dette et "must"?
    Kofferten som er ødelagt er ca 2 år og svært lite brukt. Har nok kommet i klem da 2 av hjulene var revet løs...
     
  11. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, det skal ikke være nødvendig. Hvis du fikk en voucher fra SAS, så kan du bare bestille en ny uten kjøpskvittering.
     
    Skarven liker dette
  12. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Fekk skaden på min mangeårige reisevenn, ein heilt standard Samsonite hardplast mista eit hjul stakkar på OSL-TOS i dag.
    Hjelpsomt personell på TOS, så fekk fylt inn PIR rapport.
    Samt info om å gå inn på denne sida ila 7dagar, men den er jo nede…
    https://www.register.bagsupport.net/ords/f?p=120:1:12727855172314:::::
    For min del kan eg godt få nytt hjul på kofferten, er jo litt minner knytta til den etter mange år på reise så kan godt få rep for min del.
    Skal fly TOS-OSL-BGO på søndag, fiksar dei slikt på OSL? Eventuelt BGO-OSL neste fredag viss det er stengt på søndag.
     
  13. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,154
    Likes mottatt:
    7,908
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har erfaring med om man får noe på reiseforsikring når TSA har brutt opp kofferten (med TSA-lås…!)
    Jeg har vært lat og ventet til vi kom hjem med å ta tak i det, så mulig jeg bare må kjøpe ny…
     
  14. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Et spørsmål angående bagsupport. Jeg har prøvd å ringe dem men ingen av telefon nummer de har på siden fungerer, prøvd både Norge og Sverige. Sendt dem mail også og ikke har fått svar.
    Jeg har fått en voucher fra Bagsupport på et beløp. Er det kun lov å bestille 1 enhet og ikke splitte beløpet på 2 ulike enheter innenfor beløpet? F. eks bestille ryggsekk og en liten koffert. Noen erfaringer?
     
  15. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,224
    Likes mottatt:
    5,076
    Bonuspoeng:
    183
    Ser man kan velge mellom cash, voucher eller 100 ebp pr eur. Hva mener dere lønner seg?
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Har de et reiseprodukt du ønsker deg til en god pris? Hvis ikke du har mange poeng er vel det kanskje greiere. Også kjøpe det du trenger til en god pris?
     
  17. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,224
    Likes mottatt:
    5,076
    Bonuspoeng:
    183
    Var et bilsete, så må uansett kjøpe nytt. Trenger ikke poengene egentlig, men 2850 nok gir jo da ca 24.000 eurobonuspoeng.
     
  18. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    861
    Likes mottatt:
    2,988
    Bonuspoeng:
    93
    Har aldri vært borti dette her før, så må spørre reiseguruene.

    Kjøpte meg ny billig koffert i Taipei (600kr), på vei hjem har hjulet knekt tvert av. 1740e932-9f6b-4c9f-94a7-c4757ce5b4ac.jpg

    Swiz ber meg sjekke pris på reparasjon/pris for bagasjen.. Noen tips om hvordan jeg går frem her?
    Kjenner ikke til en eneste sjappe som tilbyr noe lignende i nærheten av Tønsberg.
     
  19. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Gå til en lokal koffert butikk eks Morris, de kan gi deg ett skriftlig kostnadsoverslag, eller en erklæring at den ikke lar seg reparere.

    https://www.morris.no/flyskader

    Brussels Airlines akseptererte denne erklæringen, t.o.m på norsk.

    IMG_20230227_181826.jpg
     
    oddA, kiev and freddyen like this.
  20. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har opplevd at det ikke fantes noe sted på flyplassen hvor det gikk an å registrere skade på koffert. Dette var med Finnair, og på MIA fantes det ingen mulighet for å snakke med noen som kunne hjelpe. Vi endte opp med å ta med kofferten opp til innsjekkingsområdet og tok bilde av skaden med Finnairs innsjekking i bakgrunnen, og fylte ut et skjema på Finnairs hjemmeside mens vi fortsatt befant oss på flyplassen. Vi var veldig skeptiske, men det løste seg og Finnair dekket reparasjon av kofferten.

    Dette er selvfølgelig unntaket da de fleste flyplasser i den industrialiserte delen av verden har ankomstservice i bagasjehallen, men MIA tilhører tydeligvis en annen del av verden.
     

Del denne siden