Fikk mail idag om økt årsavgift, fra 1200,- til 1620,- per år SAS Amex Premium. Elite øker fra 4800,- til 6000,-.
Skal nok gjøre det samme, men vurderer om jeg beholder det litt lengre for å se hvordan overgangen til SkyTeam og så evt Flying Blue blir. Hvis LTG ikke blir LTP i Flying Blue så kan det være ønskelig med litt drahjelp. Jeg får litt verdi av poengopptjening og CT så nettokostnaden er ikke så ille.
Ikke noe overraskelse, nå er det muligens slutt for meg også. En av tingene som har holdt meg til dette kortet er at reiseforsikringen har dekket eventuell egenandel ved skade på leiebil. Er det noen som vet om dette fremdeles er gjeldene? Har ikke leid bil siste året, men kan fort bli en del bil leie i tiden fremover....
Dette dekkes stadig oftere av vanlige reiseforsikringer, spesielt med toppdekning. Jeg har gode erfaringer med DNB/Fremtind, men flere som har gode dekninger.
Da blir det nok slutten for min del også. Har hjulpet meg å komme til Diamant status men har besluttet at i år blir siste gang jeg gidder å jage det. Fra neste år blir målet skrudd ned til gull og da er det nok med DNB Saga og MC Premium…
Stiv økning i disse tider.. Jeg sa opp Elite under pandemien og nedgraderte til Premium. Nå skal jeg vurdere å gå ned til Classic kortet som er gratis, tap av CT blir jo en vurdering her. For poengopptjening er jeg mer enn fornøyd med MC Premium. Amex blir fort taperen hos meg, spesielt nå som jeg må betale enda mer på hus og hytte etter dagens melding.
Heftig økning ja. Det var slik at man beholdt opptjent CT og de 20000 statuspoengene hvis man sier opp kortet?
Jeg tenkte jeg skulle oppgradere til Premium ved neste gode kampanje.. Men dette blir for drøyt. Beholder Elite pga CT inntill videre, men blir det for stor nedgradering ved overgang til FB, dropper jeg det også. Er denne økningen et grep fra SAS for å få folk bort fra AmEx? Er CT ordningen for dyr?
Jeg har ikke fått noe som helst info om det ennå. Men så har jeg bare brukt siste kampanje for å oppgradere Classic til Premium og en annen Premium som jeg hadde til Elite. Tilfeldig eller beholder "nye" kundene de gamle prisene inntil videre?
Tror heller at Amex ser at komboen 2 CT og 20000 statuspoeng har vært et attraktivt produkt for mange, og satser på at majoriteten vil beholde kortet pga dette, dvs at betalingsdyktigheten finnes. Time will show. Blir det færre så er det jo til fordel for oss som blir igjen mht. tilgangen til billetter..
Mens andre kanskje får mer behov? Det er en god del flyplasser i Norge og Sverige det er mer praktisk å fly ut i verden med KLM enn SAS. Uansett er jeg enig i at det kanskje ikke er den beste timingen på å sette opp prisen siden det er stor usikkerhet rundt verdien av både status og ekstrapoeng akkurat nå.
Skal ikke se helt bort fra at det finnes folk som fortsatt kommer til å fly SAS og ønsker å beholde gull/diamant og trenger de 20k for å komme i mål, så de vil ha det uansett.
"For folk flest" - det store volumet - dvs. de som flyr alt annet enn intercont, og med tyngde på innenriks og intra-Skandinavia vil alliansebyttet neppe merkes noe særlig utover endret annonsering... Oss bonusnisser og de med jobb som medfører reiser over hele verden er nok sterkt i mindretall. Blir tilgangen til FB dårlig så kan verdien av CT bli største utfordringen ift Elite, mens kanskje mange fortsatt vil ha statuspoengene i jakten på lifetime gold.
Kommer vel an på hva man tenker skjer etter overgangen. Når SK forlater *A i juni/juli så vil man fremdeles ha bruk for statuspoengene for å nå SAS Gold = Flying Blue Gold. Eurobonus i SK består jo. Da får man jo lounge og SkyPriority. Det er jo good. På laaaaaang sikt nårhvisomdersomatte FlyingBlue sluker Eurobonus, vil det jo måtte bli en ordning for å tjene statuspoeng hos FB via Amex. Ellers vil det som du sier ikke være noe vits med statuspoengene
Companion tickets og statuspoeng er fortsatt verdt det for min del, i alle fall foreløpig. For meg betyr nok denne endringen at jeg antageligvis heller kutter ut SAS Mastercard til fordel for DNB Saga og Amex Elite.