Økt årsavgift på SAS Amex

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Bettan, 14. des 2023.

1. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk mail idag om økt årsavgift, fra 1200,- til 1620,- per år SAS Amex Premium.
    Elite øker fra 4800,- til 6000,-.

2. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    14,497
    Bonuspoeng:
    183
    Sagt opp Elite nå nylig. Koster mer enn det smaker:oops:

Staralliance liker dette
  3. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    113
    Skal nok gjøre det samme, men vurderer om jeg beholder det litt lengre for å se hvordan overgangen til SkyTeam og så evt Flying Blue blir.

Hvis LTG ikke blir LTP i Flying Blue så kan det være ønskelig med litt drahjelp. Jeg får litt verdi av poengopptjening og CT så nettokostnaden er ikke så ille.

4. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke noe overraskelse, nå er det muligens slutt for meg også.

En av tingene som har holdt meg til dette kortet er at reiseforsikringen har dekket eventuell egenandel ved skade på leiebil. Er det noen som vet om dette fremdeles er gjeldene? Har ikke leid bil siste året, men kan fort bli en del bil leie i tiden fremover....

5. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    113
    Dette dekkes stadig oftere av vanlige reiseforsikringer, spesielt med toppdekning. Jeg har gode erfaringer med DNB/Fremtind, men flere som har gode dekninger.

Skarven liker dette
  6. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,258
    Bonuspoeng:
    93
    Da blir det nok slutten for min del også. Har hjulpet meg å komme til Diamant status men har besluttet at i år blir siste gang jeg gidder å jage det. Fra neste år blir målet skrudd ned til gull og da er det nok med DNB Saga og MC Premium…

7. oddA

oddA Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,240
    Bonuspoeng:
    93
    Oofff kom tilfeldigvis over denne i dag..

Attached Files:

NoLimit liker dette
  8. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,070
    Bonuspoeng:
    113
    Stiv økning i disse tider..

Jeg sa opp Elite under pandemien og nedgraderte til Premium. Nå skal jeg vurdere å gå ned til Classic kortet som er gratis, tap av CT blir jo en vurdering her.

For poengopptjening er jeg mer enn fornøyd med MC Premium.

Amex blir fort taperen hos meg, spesielt nå som jeg må betale enda mer på hus og hytte etter dagens melding.

9. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,031
    Bonuspoeng:
    113
    Heftig økning ja. Det var slik at man beholdt opptjent CT og de 20000 statuspoengene hvis man sier opp kortet?

10. EgilSk

EgilSk Kreativ lurendreier

Likes mottatt:
    384
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tenkte jeg skulle oppgradere til Premium ved neste gode kampanje.. Men dette blir for drøyt. Beholder Elite pga CT inntill videre, men blir det for stor nedgradering ved overgang til FB, dropper jeg det også. Er denne økningen et grep fra SAS for å få folk bort fra AmEx? Er CT ordningen for dyr?

11. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,159
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ikke fått noe som helst info om det ennå. Men så har jeg bare brukt siste kampanje for å oppgradere Classic til Premium og en annen Premium som jeg hadde til Elite. Tilfeldig eller beholder "nye" kundene de gamle prisene inntil videre?

12. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,385
    Bonuspoeng:
    113
    Tror heller at Amex ser at komboen 2 CT og 20000 statuspoeng har vært et attraktivt produkt for mange, og satser på at majoriteten vil beholde kortet pga dette, dvs at betalingsdyktigheten finnes. Time will show. Blir det færre så er det jo til fordel for oss som blir igjen mht. tilgangen til billetter..

13. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Modig. Når SK forlater A* vil nok mange ikke har behov lengre gor 20k statudpoeng..

14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,720
    Bonuspoeng:
    293
    Mens andre kanskje får mer behov? Det er en god del flyplasser i Norge og Sverige det er mer praktisk å fly ut i verden med KLM enn SAS. Uansett er jeg enig i at det kanskje ikke er den beste timingen på å sette opp prisen siden det er stor usikkerhet rundt verdien av både status og ekstrapoeng akkurat nå.

15. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Skal ikke se helt bort fra at det finnes folk som fortsatt kommer til å fly SAS og ønsker å beholde gull/diamant og trenger de 20k for å komme i mål, så de vil ha det uansett.

Storbaba, bombusfervidus and holmen like this.
  16. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,385
    Bonuspoeng:
    113
    "For folk flest" - det store volumet - dvs. de som flyr alt annet enn intercont, og med tyngde på innenriks og intra-Skandinavia vil alliansebyttet neppe merkes noe særlig utover endret annonsering... Oss bonusnisser og de med jobb som medfører reiser over hele verden er nok sterkt i mindretall. Blir tilgangen til FB dårlig så kan verdien av CT bli største utfordringen ift Elite, mens kanskje mange fortsatt vil ha statuspoengene i jakten på lifetime gold.

Last edited: 25. des 2023
    markus liker dette
  17. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,219
    Bonuspoeng:
    183
    Kommer vel an på hva man tenker skjer etter overgangen. Når SK forlater *A i juni/juli så vil man fremdeles ha bruk for statuspoengene for å nå SAS Gold = Flying Blue Gold. Eurobonus i SK består jo. Da får man jo lounge og SkyPriority. Det er jo good.
    På laaaaaang sikt nårhvisomdersomatte FlyingBlue sluker Eurobonus, vil det jo måtte bli en ordning for å tjene statuspoeng hos FB via Amex. Ellers vil det som du sier ikke være noe vits med statuspoengene

holmen liker dette
  18. samtom

samtom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    93
    Companion tickets og statuspoeng er fortsatt verdt det for min del, i alle fall foreløpig. For meg betyr nok denne endringen at jeg antageligvis heller kutter ut SAS Mastercard til fordel for DNB Saga og Amex Elite.

Del denne siden